حذف ارز مبادله‌ای نهاده‌های دامی منتفی شد

    کد خبر :150445

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مشکل تعرفه‌ای ایجادشده برای صادرات محصولات لبنی به عراق به زودی حل می‌شود، خبر داد که حذف ارز مبادله‌ای نهاده‌های دامی منتفی شد.

حسن رکنی با بیان اینکه در حوزه صادرات لبنیات برنامه‌ریزی‌های خیلی خوبی انجام شده و هدف‌گذاری ما صادرات حدود یک میلیون تن فرآورده لبنی است، اظهار داشت: در حدود شش ماه نخست سال میزان صادراتمان در این حوزه قابل توجه بوده و در ۵ماهه تقریبا ماهی ۱۰۰ هزارتن لبنیات از کشور صادر کردیم.

وی با اشاره به اقدام کشور عراق در افزایش تعرفه‌های واردات فرآورده‌های لبنی از ایران، اضافه کرد: همکاران ما در امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور خارجه خیلی سریع به این امر واکنش نشان دادند، پیگیری‌های خوبی در این زمینه انجام شده است و با توجه به قول‌هایی که به ما داده‌اند فکر می‌کنم به زودی از این مرحله عبور کنیم و به شرایط عادی برگردیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حدود ۳۰ کشور مقصد صادراتی لبنیات ایران هستند، افزود: صادرات این محصولات کماکان ادامه دارد اما بازار عراق برای ما یک بازار استراتژیک است و به هر شکل ممکن موانع به وجودآمده را برطرف خواهیم کرد.

رکنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آشفتگی ایجاد شده در بازار نهاده‌های دامی نیز اظهار داشت: در تخصیص ارز مبادله‌ای وقفه کوتاهی ایجاد شده بود که با پیگیری‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی انجام داد این مشکل رفع و ارز مبادله‌ای به نهاده‌های دامی تخصیص داده شد؛ تمام کشتی‌هایی که پهلوگرفته بودند مشکلشان حل‌وفصل شده و امیدوار هستیم با توجه به رقابتی که در زمینه عرضه این نهاده‌ها بین شرکت‌های مختلف وجود دارد، هرچه سریع‌تر شرایط به حالت عادی بازگردد.

وی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام نیز آمادگی دارد نیاز تمام تشکل‌های کشور برطرف کند، افزود: برنامه بلندمدتی نیز داریم که بتوانیم با ایجاد شبکه‌های مختلفی که می‌توانند در تامین نهاده فعال شوند، مذاکراتی را داشته باشیم که تامین و عرضه آن به شکل رقابتی همیشه بتواند تعادل بازار را حفظ کند.

رکنی درباره اینکه بنابراین مشکل افزایش قیمت به زودی رفع خواهد شد؟، گفت: این افزایش قیمت دلیل موجهی نداشت، تنها دلیل آن وقفه کوتاه در تخصیص ارز بود که برطرف شد و الان باید سازمان نظارتی موضوع را رصد کنند تا قیمت به شرایط تعادل خود برگردد.

به گزارش مهر،وی درباره مباحث مطرح‌شده مبنی بر حذف ارز مبادله‌ای کنجاله سویا، اظهار داشت: با پیگیری که وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادها انجام دادند این مسئله منتفی شد و بانک مرکزی نیز همکاری خوبی در این زمینه با ما داشت؛ چون ما اعتقاد داریم تغییرات قیمت نهاده روی نرخ محصول نهایی تاثیر دارد و نباید این اتفاق رخ دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید