دلار از سکه جا ماند

    کد خبر :150351

در آخرین روز هفته گذشته، دلار به کانال ۴ هزار و ۱۰۰ تومان بازگشت. روز پنج‌شنبه، شاخص بازار ارز ۴ تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت ۴ هزار و ۱۰۱ تومان رسید.

رشد روز انتهایی هفته موجب شد که میزان بازدهی این ارز در هفته گذشته به ۷/ ۰ درصد برسد. با این وجود، این بازدهی بسیار کمتر از رشد ۷ روزه سکه تمام بهار آزادی بود. به گزارش دنیای اقتصاد، سکه روز پنج‌شنبه چهارمین افزایش متوالی و دومین رشد پیاپی هزار تومانی را به ثبت رساند تا با قیمت یک میلیون و ۳۹۱ هزار تومان به کار خود در هفته گذشته پایان دهد. با این افزایش جزئی میزان بازدهی فلز گرانبهای داخلی به ۲/ ۳ درصد رسید که بیشترین میزان رشد آن از اواخر مهرماه بود. به این ترتیب، میزان بازدهی سکه برای دومین هفته متوالی بالاتر از رقیب موازی اش یعنی دلار قرار گرفت. رشد ۴/ ۰درصدی ۲ هفته پیش شاخص ارزی با افزایش ۴/ ۲ درصدی سکه مواجه شده بود. به گفته فعالان، تحرکات در بازار سکه در ۲هفته اخیر به اندازه ‌ای بالا رفته که قیمت حدود ۷۰هزار تومان افزایش را به ثبت رسانده است. بخشی از معامله‌گران، عبور بازار از ماه‌های کم تقاضای محرم و صفر را در این رشد دخیل دانسته‌اند، حال آنکه عده دیگری بیشتر به خریدهای عظیم معامله‌گران آتی سکه اشاره می‌کنند. البته رشد دلار در این بازه زمانی را نیز نباید نادیده گرفت که بخشی از تحریک قیمت سکه ناشی از آن بوده است.

فضای روز آخر

به گفته بخشی از بازیگران با تجربه بازار، روز پنج‌شنبه فضای بازار ارز و سکه مانند روزهای ابتدایی هفته جدی نبود و حجم معاملات تا حدی کاهش یافته بود. در چنین فضایی دامنه نوسانات نیز چندان بالا نبود و قیمت‌ها در یک بازه محدود تغییرات خود را به ثبت رساندند. در آخرین روز هفته، دلار در بازه ۱۲ تومانی ۴ هزار و ۹۴ تا ۴ هزار و ۱۰۶ تومانی جابه‌جا شد. دلار که معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۹۶ تومان آغاز کرده بود، پس از یک افت جزئی در ابتدای روز به سرعت در مسیر افزایشی قرار گرفت تا از مرز ۴ هزار و ۱۰۰ تومان عبور کند. با عبور از این مرز، فضای بازار آرام تر شد و تحرکات معامله‌گران کاهش یافت. حتی در معاملات آتی نیز دامنه نوسانات چندان زیاد نبود و بیشترین قیمت ثبت شده به ۴ هزار و ۱۰۸ تومان رسید. بخشی از احتیاط بازیگران آتی ناشی از آن بود که به دلیل تعطیلی روز یکشنبه، تسویه معاملات آتی انتهای هفته گذشته به روز دوشنبه موکول شده بود. در این شرایط، به گفته فعالان، عامل اصلی رشد دلار ناشی از تحرکات معامله‌گرانی بود که از نزول قیمت به زیر مرز روانی دچار ضرر هنگفتی می‌شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید