جدیدترین اخبار
۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۳ اقتصادی کد خبر :150277

سنگ «بزرگ» بر سرراه حضور رنو در ایران

پس از مدت‌ها کش و قوس و گمانه‌زنی، سرانجام واگذاری سایت «بن‌رو» در حوالی ساوه به شرکت رنو منتفی شد. مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که هم‌اکنون در فرانسه به‌سر می‌برد به دنبال آن است تا مواردی از قرارداد با رنو را مورد تجدیدنظر قرار دهد. گفته می‌شود «سایت سمنان»، «سایت تبریز» و «سایت گرمسار» برای جایگزینی بن‌رو در نظر گرفته شده است. برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو منتفی شدن تولید رنو در «بن‌رو» را به‌نوعی سنگ‌اندازی در مسیر این قرارداد تلقی می‌کنند.

پس از مدت‌ها کش‌و‌قوس و گمانه‌زنی، سرانجام واگذاری سایت بن‌رو به رنو منتفی شد تا در نهایت ایدرو و رنو به‌دنبال گزینه‌ای دیگر برای کلید زدن قرارداد همکاری مشترک خود باشند.

آن طور که یک منبع آگاه تاکید کرد، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) پنج‌شنبه هفته گذشته به قصد مذاکرات جدید با مسوولان رنو، راهی فرانسه شده و در حال حاضر مشغول مذاکره در مورد جایگزینی بن‌رو برای تولید محصولات جدید این خودروساز در کشور است.

طبق قراردادی که تابستان امسال میان ایدرو و رنو به امضا رسید، بنا شد سایت بن‌رو به‌عنوان آورده این سازمان، به رنو واگذار شود تا خودروساز فرانسوی فعالیت جدید خود را در ایران، در این سایت آغاز کند. بن‌رو که در شهرستان ساوه مستقر است، پیش‌تر میزبان خودرویی به نام فیات سی ینا (متعلق به بخش خصوصی) بود، اما در نهایت سایپا آن را خرید و هم‌اکنون آریو و وانت پراید را در سایت موردنظر به تولید می‌رساند.

به گزارش اقتصادنیوز ،در این شرایط، سازمان گسترش قصد داشت به‌واسطه برداشتن بن‌رو در ازای طلبش از سایپا، سهم و آورده خود در قرارداد با رنو را از این مسیر تامین کند. در صورت تحقق این برنامه، ایدرو به‌نوعی با یک تیر دو نشان می‌زد، به نحوی که هم طلب خود از سایپا را صاف می‌کرد و هم تعهدش در قرارداد رنو را به اجرا در می‌آورد.

در نهایت شرایط برای واگذاری بن‌رو به رنو محقق نشد تا حالا سازمان گسترش و خودروساز فرانسوی مجبور شوند گزینه‌ای دیگر را برای اجرای قرارداد مشترک خود در نظر بگیرند. آن‌طور که خبر می‌رسد، سازمان گسترش چند گزینه از جمله «سایت سمنان»، «سایت تبریز»، «سایت گرمسار» و «سایت ساوه» را برای جایگزینی بن‌رو در نظر گرفته و گفته می‌شود شانس گرمساری‌ها برای میزبانی از محصولات رنو بیشتر است.

ظاهرا مدیرعامل ایدرو در سفر اخیر خود به فرانسه، موضوع جایگزینی بن‌رو را نیز مطرح کرده و باید دید رنویی‌ها چه واکنشی به این موضوع خواهند داشت. آنچه مسلم است، با منتفی شدن واگذاری بن‌رو به رنو، بخشی از قرارداد که مرتبط با آورده سازمان گسترش است، تغییراتی را به خود خواهد دید و طبعا اگر رنویی‌ها گزینه‌های جایگزین بن‌رو را نپسندند، آنگاه ایدرو باید فکری به حال تامین نقدینگی جهت انجام تعهد مالی خود (در قرارداد رنو) بکند.

Ad

روی خط خبر

  • معاون رئیس‌جمهوری زامبیا با رئیس پارلمان ترکیه دیدار کرد
  • مرکل: امکان نشست ۴جانبه سوریه تحت بررسی است
  • تایید محکومیت محمدعلی طاهری به ۵ سال حبس در دادگاه تجدیدنظر
  • زمان حضور رئیس جمهور در مجلس مشخص نشده است
  • بیش از ۳ هزار تن دارو وارد کشور شد
  • حال بازار مسکن چطور است؟/ خطر بازگشت رکود
  • فقط اطلاعات قوه مجریه در سامانه ثبت حقوق مدیران ثبت شد
  • گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره وضعیت ازدواج دختران در سنین پایین
  • توهین‌ها، حال کمدین «خنداننده شو» را خراب کرد
  • شبی که شجریان به دیدار انتظامی رفت
  • شیب صعودی مددجویان در البرز/ پرداخت اجاره دشوار شده
  • خروج یکطرفه راه آهن دولتی آلمان از قرارداد با ایران
  • شناسایی ۹ انبار ۳۲۰ میلیارد تومانی محتکران در تهران
  • مهندسان در مورد وضعیت نامناسب پل جنووا هشدار داده بودند
  • عرضه ۲۷۰ میلیون یورو ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما
  • اردوغان:کسی فکر دست‌اندازی به ترکیه را نداشته باشد/تسلیم نمی‌شویم
  • انفجار خودرو بمبگذاری شده در جنوب ادلب
  • پلمب صرافی‌ها جواب داد/ نرخ دلار کاهش یافت
  • سوئیس به یک زوج مسلمان حق‌شهروندی نداد
  • عکس روز نشنال جئوگرافیک از تقلب بزرگ فولکس واگن
  • موافقت بانک مرکزی با آغاز واگذاری ۲.۶ میلیون سکه پیش‌فروش از فردا
  • ۳ استانی که بیشترین “چک ها” را کشیدند
  • رکورد هری پاتر شکسته شد
  • تکذیب توقف صادرات معدنی
  • ارزانی کم‌سابقه پلاتین در پی شوک‌ ارزی
  • تصمیم مهم بنیاد نوبل درباره جایزه ادبیات
  • رنگ سبز ابتدای هفته تمام نماگرها در غیاب فلزی‌ها
  • کورس‌های مرگبار در جاده‌های خراسان‌جنوبی
  • حباب قیمت مرغ تا هفته آینده رفع می‌شود
  • فرسودگی بیش از ۴۰ درصد ساختمان درمانگاه‌های شرکت شهر سالم/مواقع بحران در کنار اورژانس هستیم