جدیدترین اخبار
۲۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۳ اجتماعی کد خبر :150172

سن خودروهای فرسوده هنوز اعلام نشده است

قائم مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشور با انتقاد از اجرا نشدن قوانین مربوط به خودروهای فرسوده گفت:طبق قانون باید حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوزسن خودروهای فرسوده اعلام نشده است.

مهر: حسین مقدم قائم مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشوربا انتقاد از عدم اجرای قوانین مربوط به خودروهای فرسوده گفت:‌ برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید هم مردم و هم مسئولین وارد عمل شوند، در واقع باید کاری کرد مردم به خودروی فرسوده به عنوان کالای سرمایه ای نگاه نکنند و از سوی دیگر مسئولین خودروساز باید کیفیت خودروها را افزایش دهند. در حقیقت برای حل معضل آلودگی هوا در کلانشهرها باید هم مردم و هم مسئولین به معضل آلودگی هوا توجه کنند تا بتوانند از آن شرایط بحرانی خارج شوند.

وی افزود: هر چه روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کندتر باشد، تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی آن که در نتیجه آلودگی هوا ایجاد می شود، بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نگاه به خودرو از اساس غلط است، عنوان داشت: در ایران، خودرو را یک کالای سرمایه ای می دانیم زیرا نتوانستیم آن را به یک کالای مصرفی با کیفیت و ارزان قیمت تبدیل کنیم.

قائم مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشور، ۸۰ درصد آلودگی کلانشهرها را مربوط به منابع متحرک یا خودروها دانست و عنوان داشت: از ۸۰ درصد آلودگی که سهم خودروها است، ۴۰ درصد آن سهم خودروهای فرسوده است که عمدتا کاربراتوری هستند. در ماده ۸ قانون هوای پاک برای خودروهای فرسوده نباید بیمه شخص ثالث صادر شود و معاینه فنی نیز نباید به آنها داده شود و حتی حق معامله کردن این خودروها نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین در قانون پیش بینی شده است، سه ماه پس از ابلاغ این قانون باید توسط سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوز سن خودروهایی که باید فرسوده اعلام شوند، اعلام نشده است. بنابراین عملا مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی شود در حالی که با مشخص شدن سن خودروهای فرسوده، از تردد آنها جلوگیری خواهد شد.

مقدم در ادامه با بیان اینکه برای حل معضل آلودگی هوا و البته مسئله از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید همه جانبه عمل کرد، عنوان داشت: در حال حاضر در همه بخش ها مانند خودروسازی، کیفیت خودروها، فرهنگ مردم، استفاده از حمل و نقل عمومی و … دچار اشکال هستیم. اگر قرار باشد کاری برای آلودگی هوای تهران انجام دهیم، اولویت باید توسعه حمل و نقل عمومی باشد. وقتی به این مرحله رسیدیم می توانیم قوانینی برای استفاده نکردن از خودروهای بی کیفیت وضع کنیم. کاتالیست خودروها باید هر دو الی سه سال عوض شود.

وبگردی

روی خط خبر

  • آخرین وضعیت سوخت‌رسانی در شیراز
  • ۸۵ درصد اختلالات اینترنتی برطرف شد
  • قانون مبارزه با پولشویی، سیستم گردش پول و نقدینگی را شفاف می‌کند
  • اجرای نمایشِ «در» تا اطلاع ثانوی متوقف شد
  • نشان دادن ساز در تلویزیون آزاد شده است؟
  • آزار جنسی دختر ۲۰ ساله توسط خواننده معروف
  • سینا حجازی و پدرش آلبوم می‌دهند
  • پروانه معصومی: من جزو سینمای فارسی نبودم
  • ملک‌مطیعی از سال‌های رفته بر باد می‌گوید
  • مکان تشییع پیکر مجری تلویزیون تغییر کرد
  • برای حل مشکلات شهری و ترافیکی در کنار شهرداری خواهیم بود
  • امکانات تست آلایندگی خودروهای دیزلی را نداریم/ احتمال بازبینی فرآیند تست خودروها
  • احتکار خودرو صحت ندارد
  • پایان ساماندهی فاضلاب ورودی به زریوار تا ۵ ماه دیگر
  • مصوبه صندوق توسعه ملی برای تکمیل فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس
  • روستایی پر از عروس خردسال در آذربایجان شرقی
  • ورود بلاک چین به عرصه بانکداری
  • وعده روحانی به خودکفایی در تولید بنزین تا پایان سال
  • پایان شایعات؛ «بن سلمان» زنده است
  • روحانی ماه جاری به شانگهای می‌رود؛ دیدار با پوتین در چین
  • مرکل: پکن و برلین از برجام، «به شکل فعلی آن» حمایت می‌کنند
  • توزیع دیزل یورو ۴ آغاز شد
  • ترامپ وضع تعرفه بر واردات خودرو را بررسی می کند
  • روایت مهندس بازرگان از روز‌های مقاومت خرمشهر؛ حتی مجروحان، خم به ابرو نمی‌آورند
  • از دوم خرداد تاکنون رقابتی بین «ناطق» و «خاتمی» ندیده‌ایم/ سیاسیون چه الگویی از دوم خرداد باید بگیرند؟!
  • کره شمالی: معاون ترامپ آدم احمقی است
  • اشراف اطلاعاتی خوبی داریم
  • رویگری: به شایعات توجه نکنید حالم خوب است!
  • تمهیدات شهرداری تهران برای ساماندهی صندوق ذخیره کارکنانش اعلام شد
  • هوش هیجانی؛ مهمترین فاکتور برقراری رابطه‌های اجتماعی