جدیدترین اخبار
۲۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۳ اجتماعی کد خبر :150172

سن خودروهای فرسوده هنوز اعلام نشده است

قائم مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشور با انتقاد از اجرا نشدن قوانین مربوط به خودروهای فرسوده گفت:طبق قانون باید حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوزسن خودروهای فرسوده اعلام نشده است.

مهر: حسین مقدم قائم مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشوربا انتقاد از عدم اجرای قوانین مربوط به خودروهای فرسوده گفت:‌ برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید هم مردم و هم مسئولین وارد عمل شوند، در واقع باید کاری کرد مردم به خودروی فرسوده به عنوان کالای سرمایه ای نگاه نکنند و از سوی دیگر مسئولین خودروساز باید کیفیت خودروها را افزایش دهند. در حقیقت برای حل معضل آلودگی هوا در کلانشهرها باید هم مردم و هم مسئولین به معضل آلودگی هوا توجه کنند تا بتوانند از آن شرایط بحرانی خارج شوند.

وی افزود: هر چه روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کندتر باشد، تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی آن که در نتیجه آلودگی هوا ایجاد می شود، بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نگاه به خودرو از اساس غلط است، عنوان داشت: در ایران، خودرو را یک کالای سرمایه ای می دانیم زیرا نتوانستیم آن را به یک کالای مصرفی با کیفیت و ارزان قیمت تبدیل کنیم.

قائم مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشور، ۸۰ درصد آلودگی کلانشهرها را مربوط به منابع متحرک یا خودروها دانست و عنوان داشت: از ۸۰ درصد آلودگی که سهم خودروها است، ۴۰ درصد آن سهم خودروهای فرسوده است که عمدتا کاربراتوری هستند. در ماده ۸ قانون هوای پاک برای خودروهای فرسوده نباید بیمه شخص ثالث صادر شود و معاینه فنی نیز نباید به آنها داده شود و حتی حق معامله کردن این خودروها نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین در قانون پیش بینی شده است، سه ماه پس از ابلاغ این قانون باید توسط سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوز سن خودروهایی که باید فرسوده اعلام شوند، اعلام نشده است. بنابراین عملا مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی شود در حالی که با مشخص شدن سن خودروهای فرسوده، از تردد آنها جلوگیری خواهد شد.

مقدم در ادامه با بیان اینکه برای حل معضل آلودگی هوا و البته مسئله از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید همه جانبه عمل کرد، عنوان داشت: در حال حاضر در همه بخش ها مانند خودروسازی، کیفیت خودروها، فرهنگ مردم، استفاده از حمل و نقل عمومی و … دچار اشکال هستیم. اگر قرار باشد کاری برای آلودگی هوای تهران انجام دهیم، اولویت باید توسعه حمل و نقل عمومی باشد. وقتی به این مرحله رسیدیم می توانیم قوانینی برای استفاده نکردن از خودروهای بی کیفیت وضع کنیم. کاتالیست خودروها باید هر دو الی سه سال عوض شود.

مطالب مرتبط

روی خط خبر

  • استعفای صالحی امیری تکذیب شد
  • سن زباله گردی به ۴ سال رسید
  • مهم‌ترین تغییرات بودجه‌ی ۱۳۹۷ دولت در خصوص خودروها
  • دگرگونی بینش جهانی در خصوص سل مقاوم به درمان
  • اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره انتشار یک عکس در فضای مجازی
  • تکذیب یک خبر عجیب؛ استعفای صالحی امیری از شهرداری یک طنز رسانه ای است!
  • تکمیل ۵۷ هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال آینده
  • افزایش تعامل شورای عالی انقلاب فرهنگی با کمیسیون آموزش مجلس
  • طرح ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی در دمای بالا اجرایی شد
  • سه بیماری که با مصرف نمک زیاد سراغ‌تان می‌آید
  • آمار شوکه کننده از قتل زنان در مناطقی از انگلیس
  • میانگین سنی کودکان «زباله‌گرد» / ۸۵ درصد این کودکان «افغان» هستند
  • معاون جدید پشتیبانی هلال احمر منصوب شد
  • تحصیل ۶۰ هزار دانشجوی پرستاری در کشور
  • مسئولان گرم شدن زمین را بهانه نکنند
  • افزایش وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج منتفی شد
  • جانسون: سیاست‌های ترامپ در مقابله با برجام زمینه‌ای برای اجرایی شدن ندارد
  • افشای اسناد محرمانه وزارت خارجه عربستان درباره همکاری با رژیم صهیونیستی/ عکس
  • کشف ۸۰ درصدی سرقت های خودرو
  • بودجه دادستانی ویژه روحانیت به ریاست آیت الله رئیسی :۳۷ میلیارد و ۳۱۲ میلیون تومان
  • سرپرست دانشگاه فرهنگیان تغییر کرد
  • بازدید نجفی از خانه هنرمندان
  • برداشت پنبه در روستایی در بورکینافاسو/عکس
  • نتانیاهو رای‌گیری درباره قانون “قدس یکپارچه‌” را به تعویق انداخت
  • محدوده طرح ترافیک بازنگری می‌شود
  • “رابین هود” این بار در آمریکا
  • سیاستمداری که اولین نمایشنامه نویس ایران شد
  • واکنش دادستان تهران به درخواست تشکیل دادگاه علنی: این که چرا دادگاه علنی تشکیل نمی‌شود، دلیل بر به‌حق بودن متهم نیست
  • جنجال اخلاقی بازیگر معروف در برنامه زنده/عکس
  • “سهم درمان تامین اجتماعی” به “خزانه” می‌رود/تنهایی دویدن کار را به جایی نمی‌رساند