جدیدترین اخبار
۲۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۳ اجتماعی کد خبر :150172

سن خودروهای فرسوده هنوز اعلام نشده است

قائم مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشور با انتقاد از اجرا نشدن قوانین مربوط به خودروهای فرسوده گفت:طبق قانون باید حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوزسن خودروهای فرسوده اعلام نشده است.

مهر: حسین مقدم قائم مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشوربا انتقاد از عدم اجرای قوانین مربوط به خودروهای فرسوده گفت:‌ برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید هم مردم و هم مسئولین وارد عمل شوند، در واقع باید کاری کرد مردم به خودروی فرسوده به عنوان کالای سرمایه ای نگاه نکنند و از سوی دیگر مسئولین خودروساز باید کیفیت خودروها را افزایش دهند. در حقیقت برای حل معضل آلودگی هوا در کلانشهرها باید هم مردم و هم مسئولین به معضل آلودگی هوا توجه کنند تا بتوانند از آن شرایط بحرانی خارج شوند.

وی افزود: هر چه روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کندتر باشد، تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی آن که در نتیجه آلودگی هوا ایجاد می شود، بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نگاه به خودرو از اساس غلط است، عنوان داشت: در ایران، خودرو را یک کالای سرمایه ای می دانیم زیرا نتوانستیم آن را به یک کالای مصرفی با کیفیت و ارزان قیمت تبدیل کنیم.

قائم مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشور، ۸۰ درصد آلودگی کلانشهرها را مربوط به منابع متحرک یا خودروها دانست و عنوان داشت: از ۸۰ درصد آلودگی که سهم خودروها است، ۴۰ درصد آن سهم خودروهای فرسوده است که عمدتا کاربراتوری هستند. در ماده ۸ قانون هوای پاک برای خودروهای فرسوده نباید بیمه شخص ثالث صادر شود و معاینه فنی نیز نباید به آنها داده شود و حتی حق معامله کردن این خودروها نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین در قانون پیش بینی شده است، سه ماه پس از ابلاغ این قانون باید توسط سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوز سن خودروهایی که باید فرسوده اعلام شوند، اعلام نشده است. بنابراین عملا مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی شود در حالی که با مشخص شدن سن خودروهای فرسوده، از تردد آنها جلوگیری خواهد شد.

مقدم در ادامه با بیان اینکه برای حل معضل آلودگی هوا و البته مسئله از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید همه جانبه عمل کرد، عنوان داشت: در حال حاضر در همه بخش ها مانند خودروسازی، کیفیت خودروها، فرهنگ مردم، استفاده از حمل و نقل عمومی و … دچار اشکال هستیم. اگر قرار باشد کاری برای آلودگی هوای تهران انجام دهیم، اولویت باید توسعه حمل و نقل عمومی باشد. وقتی به این مرحله رسیدیم می توانیم قوانینی برای استفاده نکردن از خودروهای بی کیفیت وضع کنیم. کاتالیست خودروها باید هر دو الی سه سال عوض شود.

Ad

روی خط خبر

  • قاچاق بنزین به کشورهای همسایه چقدر سود دارد؟
  • یک شهروند آلمانی دیگر در ترکیه بازداشت شد
  • نگراني اسرائیل از سلاح‌های متعارف ایران
  • اشپیگل: اروپا باید جلوی اقدامات ترامپ علیه ایران را بگیرد
  • فرجام‌خواهی کشیش آمریکایی برای آزادی رد شد
  • نبیه بری: روابط لبنان با سوریه ضروری است
  • اشرف‌غنی: هدف طالبان از تهاجم اخیر حضور قدرتمند در مذاکرات بود
  • شورای امنیت سرمنشأ جنایات سعودی‌ها در یمن است
  • چرا پولشویی در هنر ایران جدی گرفته نمی‌شود؟
  • «فقدان تفکر اقتصادی»؛ مهمترین چالش پیشبرد دیپلماسی اقتصادی
  • ملت ایران بن‌بست ندارد/امروز جهاد واقعی مبارزه با فقر وبیکاری است
  • سهام جهان رشد کرد /لیر ترکیه از نفس افتاد
  • ترکیه هم به دنبال روسیه، اوراق قرضه آمریکایی خود را فروخت
  • سقوط بیش از ۶ درصدی لیره ترکیه با تهدید آمریکا به تحریم‌های بیشتر
  • آل‌خلیفه از اقامه بزرگترین نماز جمعه شیعیان بحرین ممانعت کرد
  • «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان شد
  • پرونده سقوط هواپیمای آسمان به تهران منتقل شد/احضار و تحقیق از ۴ مدیر و مسئول
  • فعالیت درحوزه پزشکی بدون “پیوست‌های پژوهشی” مزیتی ندارد
  • با سدی آشنا شوید که قرار است بلای جان مردم مازندران شود!
  • مرگ آقای بازیگر، فیلم‌های تلویزیون را تغییر داد
  • کسب اجازه‌ی مرضیه برومند از “روح بلند عزت‌الله انتظامی”
  • اولین پوستر تاریخ سینما حراج می‌شود
  • خلبانان چینی احتمالاً برای حمله به اهداف آمریکا آموزش می‌بینند
  • چین: ترکیه توان غلبه بر مشکلات موقت اقتصادی را دارد
  • وزرای دفاع روسیه و ترکیه دیدار کردند
  • آخرین وضعیت پخش فیلم «خط مقدم »
  • کاهش سن مصرف مواد مخدر به ۱۱ سال!
  • حذف ترافیک و کاهش آلودگی با عوارض جدید
  • حضور هنرمندان در منزل آقای بازیگر ایران
  • کاهش نرخ امید به زندگی در انگلیس و آمریکا