مراقب خرید کالاهای قلابی با برندهای مشهور باشید

    کد خبر :150090

وضوع،واردات لوازم خانگیِ بی کیفیتِ و قاچاق و یا تولید زیر زمینی آن بصورت غیر استاندارد از معضلاتی است که در سالیان اخیر با ظهور و بروز هر چه بیشتری همراه شده،عارضه ای که متقاضیان و خریداران محصولات این چنینی را دچار ضرر و زیان و خسارات بسیار می کند.

بازار لوازم خانگی از نمونه حوزه هایی به شمار می رود که از گردش مالی قابل توجهی برخوردار است و به طور معمول مشتریان و خریداران پر و پا قرصی را به خود اختصاص می دهد.

در میان متقاضیان خرید،عده ای خود را درگیر مُد روز و نوسازی وسایل و لوازم خانگی می کنند و برخی دیگر برحسب نیاز واقعی و تشکیل زندگی مستقل و جدید به خرید محصولات مذکور اقدام می کنند.

اگرچه رکود سالیان اخیر در صحنه اقتصادی کشور،بازار لوازم خانگی را نیز بی نصیب نگذاشته اما این موضوع،از اهمیت صنعت اشتغالزا و پر سود لوازم خانگی کم نمی کند.

موضوع کیفیتِ لوازم خانگی و گارانتی پشتیبانی آن، از مولفه هایی است که برای بسیاری از خریداران و متقاضیان از اولویت و ضرورت قابل توجهی برخوردار است.با وجود چنین اهمیتی، در سالیان اخیر ضریب سودجویی ها و سوء استفاده ها در بازار مذکور (همچون بسیاری از عرصه های دیگر)شدت یافته است.

سخن از واردات اقلام و محصولات بی کیفیتی است که بصورت قاچاق روانه بازار ایران می شود و متاسفانه برخی سودجویان که تنها و تنها منافع خویش را در نظر می گیرند با الصاق و چسباندن مارک ها و گارانتی هایی در ظاهر معتبر و بِرَند ،اما در واقع جعلی و بدون پشتوانه،به فروش محصولات مذکور مبادرت می ورزند.

مابه تفاوت قیمت ها میان این محصولات و اقلام برند و اورجینال باعث می شود تا خریدارانِ این محصولات،به گمانِ مقرون به صرفه تر بودن آن و خریدِ به اصطلاح زیر قیمتِ معمول،از اقلام این چنینی استقبال کنند،غافل از اینکه نه عنوان و برند این محصولات هویت واقعی دارد و نه گارانتی آن از اعتبار و پشتوانه کافی برخوردار است.

سعید توکلی،یکی از توزیع کنندگان لوازم خانگی در غرب استان تهران با اشاره به تنوع و تکثر انبوه لوازم خانگی اظهار کرد:گوناگونی و مدل های متنوع لوزام خانگی آن چنان انبوه و متکثر شده که تقریبا مطابق با هر میل و سلیقه ای،محصولات مورد علاقه متقاضیان در بازار یافت می شود.

وی افزود:متاسفانه به موازات این تکثر و گوناگونی،ضریب و حجم محصولات و لوازم خانگی بی کیفیت نیز مضاعف شده و در صورت عدم آشنایی کافی خریداران به لوزام خانگی و یا خرید از فروشگاه های غیر معتبر و غیر مجاز،امکان فریب خوردن و خریداری محصولات بی کیفیت و جعلی کم نخواهد بود.

اسعدیان عنوان کرد:به طور معمول اصلی ترین و بارز ترین نشانه و شاخص میان کیفیت مطلوب و غیر استاندارد بودن چنین محصولاتی،به قیمت این اقلام معطوف می شود و در اکثریت قریب به اتفاق مواقع،فاصله قیمتی موجود میان محصولی خاص با برند واحد،دال بر قلابی و غیر استاندارد بودن کالایی است که به قیمت پایین تر به فروش می رسد.

این توزیع کننده لوازم خانگی در غرب استان تهران گفت:به عنوان مثال،دستگاه آبمیوه گیری یک برند،از قیمت مشخصی برخوردار است و به تبع در شرایطی که این محصول تحت عنوان همان برند معروف با قیمت بسیار نازل تر و پایین تر به فروش می رسد، این تفاوتِ قیمتی دلیل مشخصی دارد که علت آن به جعلی و بی هویت بودن آن محصول گره می خورد.

تولید محصولات بی کیفیت در مراکز زیر زمینی

شهرام طهماسبی،یکی از فعالان حوزه تولید لوازم خانگی در غرب استان تهران با اشاره به ضرورت حمایت هر چه بیشتر از تولیدات داخلی،گفت:بر اساس برآوردهای انجام شده،گردش مالی لوازم خانگی در ایران حدود 8 هزار میلیارد تومان است که در نوع خود، رقم و عدد قابل توجهی به نظر می رسد.

وی افزود:خوشبختانه صنعت لوزام خانگی در سالیان اخیر از شکوفایی و توسعه مطلوبی برخوردار بوده و کیفیت تولیدات ایرانی نیز تا حدود بسیار قابل توجهی ارتقاء یافته است.

طهماسبی عنوان کرد:در برخی از محصولات،تولیدات ایرانی از حیث کیفی،کم از نمونه های اروپایی و برندهای جهانی ندارد اما متاسفانه اطلاع رسانی کافی در این خصوص انجام نمی شود و همچنان برخی از مردم گمان می کنند،لوازم خانگی ایرانی بی کیفیت هستند که این ذهنیت و تصور غلطی است که با تبلیغات و اطلاع رسانی اصولی،دقیق و مستمر قابل اصلاح خواهد بود.

این فعال در عرصه تولید لوازم خانگی گفت:اگرچه در سالیان اخیر،محصولات خارجی بسیاری به بازار لوازم خانگی ایران نفوذ پیدا کرده اما همچنان 70 درصد از لوازم خانگی موجود در بازار توسط مراکز تولیدی داخلی تامین می شود.

وی افزود:متاسفانه تولید لوازم خانگی بی کیفیت در مراکز زیر زمینی آفتی است که باعث بدبینی جامعه و مصرف کنندگان به تولیدات ایرانی می شود و متاسفانه برخی افراد سودجو بدون در نظر گرفتن ابعاد و پیامدهای مخرب تولید محصولات بی کیفیت،تنها به منافع خویش می اندیشند غافل از اینکه این رویکرد نامیمون،یکی از صنایع توانمند این مرز و بوم را دچار آسیب خواهد کرد.

قیمت تمام شده بالا،پاشنه آشیل لوازم خانگی ایرانی در عرصه رقابتی

طهماسبی در ادامه با اشاره به لزوم حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر دستگاه های ذیربط از صنعت مذکور گفت:در صورت بازاریابی حرفه ای و عرضه و حضور هر چه بیشتر لوازم خانگی ایرانی در بازار کشورهای خارجی،میزان توفیقات حاصله در سایه فعالیت در این حوزه،به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و به واقع می توان با برنامه ریزی دقیق،حجم انبوهی از صادرات غیر نفتی ایران را به این حوزه اختصاص داد.

وی افزود:حصول چنین موفقیتی،مستلزم رعایت قواعد و اصول خاص به خود است که مهمترین آن به کاهش هزینه های مرتبط با قیمت تمام شده باز می گردد.

این فعال در حوزه تولید لوازم خانگی گفت:به واقع به دلیل بالا بودن هزینه تولید،میزان استقبال در محصولات و تولیدات لوازم خانگی خارجی بیشتر از محصولات ایرانی خواهد بود و این موضوعی است که به کرات در بازار کشورهای خارجی تجربه شده است.

طهماسبی بیان کرد:متاسفانه برخی از تصمیمات در ارتباط با واردات لوازم خانگی از کشور ترکیه،عرصه را برای فعالان داخلیِ تولید لوازم خانگی سخت و دشوار ساخته و انتظار می رود با افزایش تعرفه ها،امکان رقابت با چنین محصولاتی فراهم شود.

وی در خاتمه گفت:در صورت حمایت هر چه بیشتر از مراکز تولیدی داخلی و محدود ساختن فضا برای واردات لوازم خانگی خارجی و همچنین افزایش ضریب و تیراژ لوازم خانگی از سوی تولید کنندگان ایرانی،هزینه تمام شده محصولات این چنینی نیز کاهش می یابد و بستر رقابت سازنده و موثر برای تولید کنندگان ایرانی در دو بازار داخلی و خارجی بیش از پیش هموار خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید