افسانه بایگان: به همدلی نیاز داریم

    کد خبر :150043

افسانه بایگان گفت: به شدت در شرایط بحرانی چون زلزله‌ به همدلی نیاز داریم و الان وقت دعوا و تسویه‌حساب‌ها نیست. ما با یک بحران در کشور روبرو هستیم که همه باید برای حل آن دست به دست هم بدهیم.

این هنرمند که با همراهی تعدادی از هنرمندان به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه سفر کرده بود با اشاره به حضور هنرمندان در بیمارستانی که کودکان آسیب دیده از زلزله بستری هستند به ایسنا گفت: برخی از کودکان پدر و مادرهاشون را از دست داده‌اند و دچار افسردگی و برخی دیگر فراموشی شده‌اند. در بیمارستان با مواردی روبرو شدیم که بسیار تکان دهنده بود. بعد هم به فرهنگسرای که برای کمک‌های مردمی در کرمانشاه تدارک دیده شده بود، رفتیم؛ حرف‌های از مردم و مسوولان شنیدیم که باعث شد به عمق فاجعه، بیشتر پی ببریم.

افسانه بایگان با اشاره به منطقه‌ی زلزله‌زده‌ی کرمانشاه، افزود: یکی از موضوعات مهمی که در زلزله این منطقه وجود دارد، وسعت مناطق زلزله زده و پراکندگی مناطق آسیب‌دیده است. به هرحال شهرستان “سرپل ذهاب” تمرکز و تشکل بهتری برای کمک‌رسانی دارد و در این میان رسیدگی به وضعیت روستاهای که خیلی از شهر فاصله دارند، اهمیت پیدا می‌کند. فکر می کنم برای رسیدگی به این روستاها هنوز در وضعیت گیجی شروع یک بحران به سر می‌بریم.

او ادامه داد: این وضعیت باید هر چه زودتر ساماندهی بشود و البته من فکر می‌کنم حتما این اتفاق افتاده است اما من دارم نظرم را می‌گویم. در این راستا باید اتاق‌های فکری به سرعت با توجه به موضوعات خاص منطقه همچون اقلیمی سرما،گرما،بارندگی و… تشکیل شود تا یکسری اقدامات سریع و ضربتی به سرانجام برسد.

افسانه بایگان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به حواشی که در فضای مجازی قبل از حضورش در مناطق زلزله‌زده مشاهده کرده است،گفت: این حواشی خود مرا هم قبل از آنکه به این منطقه سفر کنم، درگیر کرد. دائما شایعاتی مختلفی مطرح می‌شد و همه هم هیجانی شده بودیم؛ مثل این شایعه که خیلی از اقلامی که می‌آید بخصوص شب‌ها توسط یک عده اوباش، ظاهرا دزدیده می‌شوند، این مورد را بعد از حضورم در منطقه پیگیری کردم، می‌توانم بگویم تقریبا نیست یا خیلی کم است.

او ادامه داد: ما حداقل در یک روز بخش عمده‌ای از مناطق زلزله‌زده را رفتیم، مردم به‌شدت شوکه و گیج هستند و در رابطه با کمک‌های رسیده برخی سعی در جمع آوری هرچه بیشتر دارند که این به نظرم طبیعی است و ناشی از نگرانی‌های آنهاست که نکند فردا روزی، کمکی نرسد.

افسانه بایگان تصریح کرد: همراهی و کمک‌ به مناطق زلزله‌زده فقط موضوع امروز و حالا نباید باشد، خوب می‌دانیم زمستانی سخت برای این عزیزان در راه هست بنابراین کمک‌ها باید ادامه‌دار باشد و ستاد بحران به سرعت به تاسیس کانکس و زیرساخت‌های مناسب برسد.

این بازیگر تاکید کرد: کلا بهتر ما به شایعات فضای مجازی بخصوص موضوعات منفی آن زیاد توجه نکنیم و تمرکز کنیم، ببینیم الان مناطق زلزله زده به چه چیزهایی نیاز دارند و هر کس، می‌تواند چه کاری برای آنها انجام بدهد. البته این موارد باید در اتاق فکری که موضوع‌ها و مشکلات در آن دسته بندی شده باشند، پیگیری شود. مثلا ما دیدیم در طول مسیر منطقه‌ زلزله‌زده، ماشین‌های شخصی برای توزیع نان یا آب حاضر شدند، معلوم است که این اتفاق، مردمی است ولی این روند اگر بدین شکل در روزهای دیگر ادامه پیدا کند ممکن است به هرج و مرج تبدیل شود.

بازیگر «کافه ستاره» به وضعیت بهداشت مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و افزود: وضعیت بهداشت در روزهای آینده خیلی موضوع مهمی برای این منطقه است چون سرویس‌های بهداشتی نامناسب می‌تواند وضعیت نابسامانی را در منطقه بوجود بیاورد.

افسانه بایگان درباره‌ی اینکه با توجه به حضورش در منطقه، اولویت مردم زلزله‌زده را چه مواردی می‌داند؟ گفت: خیلی اقلام ظاهرا الان وجود دارد اما ممکن چند هفته بعد زلزله‌زدگان دچار بحران کمبود آب و مواد غذایی بشوند اما این روزها چادر و نایلون خیلی ضخیم (برای چادرها هنگام بارندگی)، لباس گرم، گاز پیک‌نیکی، چراغ قوه، مورد نیاز زلزله‌زدگان هست

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید