10 راهکاری که زندگی دیابتی ها را کمی ساده تر می کند

    کد خبر :149863

مشکل ادامه زندگی با بیماری مزمنی چون دیابت این است که راهی برای خلاصی از آن نیست! با این حال، مبتلایان به این بیماری با اتخاذ استراتژی درست می‌توانند زندگی طولانی، شاد و سالمی داشته باشند.
به گزارش سلامت آن لاین، «بریجیت مک‌نالتی» سردبیر مجله‌ای مخصوص سبک زندگی دیابتی‌ها به نام «زندگی شیرین»، ۱۰ راهکار ارائه داده که زندگی را برای این افراد کمی ساده‌تر می‌کند:

۱-به برنامه دارویی خود پایبند باشید
چنین توصیه‌ای آن‌قدر واضح است که اصلا نباید به آن اشاره کنم! اما احتمالا اهمیت بسیاری در زندگی هر فرد مبتلا به دیابت دارد. انسولین، چه به صورت قرص برای مبتلایان به دیابت نوع ۲، و چه تزریقی برای بیماران دیابتی نوع ۱، دقیقا به معنای حفظ زندگی است. از این رو اگر داروها را بدرستی و منظم مصرف کنید، می‌توانید از زندگی طولانی، شاد و سالمی به رغم بیماری خود بهره ببرید. برعکس، در صورت پایبند نبودن به برنامه دارویی امکان بدتر شدن وضعیتتان بیشتر و سریعتر است.

۲-از رژیم غذایی سالم پیروی کنید
چنین کاری علم موشک هوا کردن نیست! اما برای بیماران مبتلا به دیابت بسیار مهم و حیاتی است. بیماران دیابتی مجبور به داشتن نوعی «رژیم دیابت» نیستند ولی باید -همانند همه ما البته- تغذیه‌ای سالم داشته باشند: کم کردن غذاهای فوری یا اصطلاحا فستفودی، ناسالم و بدون ارزش غذایی، نوشیدنیهای گازدار، شیرینی و کیک و برعکس، افزایش سبزیجات تازه، میوه، پروتئینهای باکیفیت، چربیهای نوع سالم و توصیه‌شده همراه با اندکی کربوهیدرات فرآوری‌نشده. کربوهیدراتهای تصفیه‌شده‌ای چون برنج سفید، ماکارونی، شیرینیها و سرخکردنیها نه تنها برای همه ما بل‌که برای مبتلایان به دیابت هم بد است.

۳-تمرینات ورزشی منظمی داشته باشید
به نظر من، سه بار در هفته، ورزش ملایم، کلید جادوئی سلامتی برای مبتلایان به دیابت است. همه ما می‌توانیم نیم‌ساعت وقت پیدا کنیم که سه بار در هفته حداقل پیاده‌روی کنیم یا به به کلاسهای یوگا برویم یا حتی اطراف خانه‌مان کمی تندتر قدم بزنیم. در درازمدت چنین کاری خیلی بهتر از یک جلسه ورزش سنگین در هفته خواهد بود. شعار من هم این است: آهسته و پیوسته!

۴-اضطراب و استرس را از خود دور کنید
استرس برای همگان بد است اما بخصوص برای مبتلایان به دیابت بدتر است چون سبب آزادسازی هورمون کورتیزول می‌شود که سدی دربرابر اثر انسولین به شمار می‌رود. می‌دانید معنای چنین حرفی چیست؟ قند خون بالا که احساس بدخلقی و خستگی را به همان اندازه استرس افزایش می‌دهد؛ ترکیبی بد که متوجه شده‌ام مدیتیشنی کوتاه‌مدت (۵ دقیقه یا حتی کمتر) به طوری شگفت‌انگیز می‌تواند از میزان چنین استرسی بکاهد.

۵-خواب کافی داشته باشید
قبل از این‌که بچه‌دار شوم، گمان می کردم این طوری است: به رختخواب می‌روید و می‌خوابید! تمام! حالا می‌دانم که برای بسیاری از مردم قضیه خیلی پیچیده‌تر از آن است که گمان می‌کردم. با این حال، برای مبتلایان به دیابت واقعا خیلی مهم است که خواب کافی داشته باشند. نه تنها برای این‌که انرژی و ذهنی روشن برای مقابله با این بیماری مزمن داشته باشند بل به این دلیل که بدن در حین خواب کورتیزول را پاکسازی می‌کند. می‌دانید که کورتیزول بیش از حد برای قند خون مضر است.

۶-از معاینات منظم غافل نشوید
خود من که یک دهه دیابتی بوده‌ام درباره چنین بیماری‌ای اطلاعات زیادی دارم اما هنوز هم سه بار در سال نزد متخصص غدد درون‌ریز (ممتخصص دیابت) می‌روم تا انگیزه‌ام را بالا نگه دارم. سالی یک بار نیز به چشم‌پزشک مراجعه می‌کنم، هر سال کلیه‌هایم را معاینه می‌کنم و… همه اینها بدان سبب است که خواه‌وناخواه دیابتی‌ام. از این رو توصیه می‌کنم معاینه‌های پزشکی را به طور مرتب انجام دهید.

۷-اطلاعاتتان را درباره بیماری خود افزایش دهید
وقتی به دیابت مبتلا می‌شوید، قدرت و توانایی و سلاحتان دانش و اطلاعتان در این زمینه است. هرچه درک بیشتری از شرایط آن داشته باشید، زندگیتان به رغم ابتلا به این بیماری آسانتر خواهد بود. در انجمنها، گروهها و سایتهای متعددی هر روز مقاله‌هایی منتشر می‌شود که جنبه‌های مختلفی از این موضوع را اعم از ورزش، رژیم غذایی، دارو، احساساات و مانند اینها مورد بررسی قرار داده و اطلاع از آنها به کارتان خواهد آمد.

۸-درخواست کمک کنید
مهم نیست که بیماریتان چقدر خوب کنترل شده است، دیابت سخت، بیرحم، طاقتفرسا و ماندگار است و نمی‌توان و نباید تنهایی از پس آن برآمد. توجه به این نکته بسیار مهم است و به همین دلیل باید از کلینیک یا پزشک یا خانواده و دوستانتان کمک بخواهید و سعی نکنید تنهایی در این راه پیش بروید. دیابت مایه شرمساری نیست و نباید آن را مخفی کرد.

۹-با خود و دیگران مهربان باشید
قبل از این‌که به دیابت مبتلا شوم، مهربانی با خودم معمولا به معنای تقدیم کردن یک تکه شکلات یا کیک به خود بود! اما این روزها تبدیل شده است به مهمان کردن خودم به صرف یک فنجان چای و نیم ساعت خواندن کتابم در آرامش. راهی پیدا کنید که بدانید چه کاری به شما انرژی می‌دهد و آن را بیشتر و پیگیرتر انجام دهید. بهترین تلاشتان را برای کنترل شرایط و بیماری خود انجام دهید اما اگر قند خونتان بالا و پایین می‌شود نیازی نیست که خودتان را به زمین و زمان بکوبید! متاسفانه چنین روندی بخشی از زندگی روزمره‌تان خواهد بود و به همین دلیل است که توصیه می‌کنم فقط بهترین تلاشتان را انجام دهید و با خودتان و دیگرانی که نگرانتانند مهربان باشید.

۱۰-از اجتماع نترسید
این مهمترین تذکرم به شماست! در تنهایی نمانید و وارد جمع و گروه و جامعه شوید. یادتان باشد که شما در این موضوع تنها نیستید؛ همه ما با همدیگر و در کنار یکدیگریم!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید