روش های بسیار ساده برای کنترل فشارخون

    کد خبر :149706

بسیاری از مردم به دلایل مختلف وراثتی یا محیطی به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند، اما روش‌های بسیار ساده‌ای وجود دارد تا شما فشار خون خود را همواره در محدوده ایمن نگه دارید.

به گزارش بازتاب به نقل از سی ان ان ، پزشکان سال هاست که معتقدند فشار خون پایین تر از 120 میلی لیتر جیوه، طبیعی است. در حقیقت با این فشار خون خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی به میزان چشمگیری کاهش می یابد.

این در حالی است که اغلب پزشکان به درمان بیمارانی مشغولند که فشار خون آنها از 140 بالاتر رفته است.

موسسه ملی بهداشت آمریکا اخیرا مطالعات گسترده ای را انجام داده است که نشان می دهد بالاترین ارزش درمانی برای بیماران فشار خون بالا مختص بیمارانی است که فشار خون آنها در منطقه خاکستری فشار خون (120-140) قرار دارد. هدف این درمان کاهش فشار خون این افراد به محدوده طبیعی زیر 120 است.

یافته های مقدماتی دانشمندان نشان می دهد که نرخ پایین حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ در میان افرادی که فشار خون بالای خود را تا120 پایین آوردند، کاملا مشهود است.به منظور دستیابی به این نتایج، 120 گروه از بیماران شرکت کننده در این آزمایش ها به طور متوسط سه نوع دارو و 140 گروه ۲ نوع داروی فشار خون را مصرف کرده بودند.

چگونه بیماران فشار خون خود را تا 120 کاهش می دهند؟
محققین می گویند که بسیاری از مردم احتمالا باید در ابتدا با تجویز پزشک، مصرف یک داروی فشار خون را شروع یا در مواردی داروی دیگری را به رژیم غذایی و دارویی خود اضافه کنند. علاوه بر این، مواردی که بر شیوه زندگی افراد موثر است می تواند به جای یک داروی جدید در کاهش فشار خون اثر گذار باشد.

درمان فشار خون بالا
بسیاری از مردم داروها را مصرف می کنند تا فقط فشار خون خود را در 140 نگه دارند. گاهی بعضی از این افراد بسیار سالم بوده و حتی ورزشکار هستند اما نمی توانند فشار خون خود را در محدوده طبیعی 120 تا 140 نگه دارند، به نظر می رسد این افراد به علت ژنتیکی دچار فشار خون بالا باشند.

برای رسیدن به فشار خون 120، این افراد ممکن است مجبور شوند داروهای فشار خون بیشتری مصرف کنند. متداول ترین قرص های کاهش فشار خون انواع دیورتیک ها (ادرار آورها)، مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین معروف به مهار کننده ACE و مسدود کننده های بتا می باشند. به طور معمول، بیمارانی که فشار خون بالایی دارند یکی از انواع داروهای فوق را مصرف می کنند.

کاهش وزن
نتایج مطالعات اخیر نشان می دهد که از دست دادن وزن حین درمان می تواند فشار خون فرد را در مقایسه با مصرف دارو به تنهایی به میزان چشمگیری کاهش دهد. چهار کیلوگرم کاهش وزن می تواند فشار خون سیستولیک را 4.5 درجه کاهش دهد، همچنین حفظ وزن در طول یک سال حتی می تواند فشار خون را تا 11 درجه کاهش دهد.

گرچه هنوز مشخص نیست که چرا کاهش وزن برای فشار خون مفید است؛ اما برخی دانشمندان معتقدند کاهش وزن منجر به تغییرات در گردش خون می شود و به همین دلیل بر روی کاهش فشار خون هم اثر گذار خواهد بود.

نقش ورزش در کاهش فشار خون
همراه با کاهش وزن، ورزش احتمالا بهترین راه برای کاهش فشار خون، بدون عوارض جانبی احتمالی دارو است. ورزش موجب می شود که رگ ها انعطاف پذیر تر و به راحتی بزرگتر شوند، که به طور مستقیم فشار خون سیستولیک را کاهش می دهد.

کالج آمریکایی قلب و عروق و انجمن قلب آمریکا توصیه می کنند که در هفته ۲ ساعت و نیم در فعالیت بدنی متوسط مانند دویدن و شنا کردن انجام شود.

نتایج یکی از مطالعات اخیر نشان داد که سه تمرین یک ساعته در طول هفته، طی سه ماه مانند: پیاده روی و دوچرخه سواری، فشار خون سیستولیک را در افراد مسن به میزان 5 درجه کاهش می دهد.

اگرچه برای برخی افراد رفتن به باشگاه پس از یک روز کاری طولانی، ممکن است بدتر از عوارض جانبی دارو باشد، اما حتی فعالیت ورزشی در روزهای تعطیل آخر هفته هم مناسب خواهد بود . مطمئن باشید زمانی فرا خواهد رسید که زندگی به شما اجازه می دهد که یک فعالیت ورزشی را یک یا دو بار در هفته انجام دهید.

مصرف نمک را کم کنید
یکی از مهم ترین تغییرات در رژیم غذایی افراد که می تواند منجر به کاهش فشار خون شود، محدود کردن مصرف نمک است. بسیاری از ما روزانه 9 تا 12 گرم نمک مصرف می کنیم، اما پیشنهاد انجمن قلب آمریکا سه یا چهار گرم نمک در روز است.

نتایج تحقیقات پزشکی نشان می دهد که کاهش مقادیر نمک روزانه از هشت به چهار گرم با کاهش 6.7 درصدی فشار خون سیستولیک همراه بود.

اما تنها افرادی که فشار خون آنها تحت تأثیر میزان نمک مصرفی تغییرمی کند، می توانند از راه کاهش مصرف نمک فشار خون خود را پایین آورند. یکی از محققان حاضر در انجمن قلب امریکا می گوید: “اگر پرفشاری خون حساس به نمکی نداشته باشید، میزان مصرف نمک، خیلی فشار خون شما را تغییر نخواهد داد”

بر اساس این مطالعات حدود نیمی از افراد سیاه پوست و یک چهارم مردم سفید پوست دارای فشار خون بالا حساس به نمک هستند که این میزان در افراد مسن بالاتر است.

رویکردهای تغذیه ای برای کاهش فشارخون
برای افرادی که کاهش مصرف نمک برای پایین آمدن فشار خون آن ها کافی نیست، یک رژیم غذایی کامل طراحی شده است.رویکردهای تغذیه ای برای کاهش فشارخون موسوم به DASH توسط موسسه ملی بهداشت آمریکا تهیه شده است که یکی از بهترین رژیم های غذایی است.

رژیم غذایی DASH مملو از میوه ها، سبزیجات، فیبر بوده و میزان سدیم در آن کم است. نتایج آزمایش های به عمل آمده بر روی افرادی که به رژیم غذایی کامل DASH عمل کرده اند نشان می دهد، فشار خون سیستولیک در این افراد حداقل سه درجه در مقایسه با افرادی که تنها به یک رژیم غذایی بدون نمک اکتفا کرده اند، کاهش یافته است.

اگر چه یکی از معایب رژیم غذایی DASH این است که در آن میزان مصرف کربوهیدرات زیاد است و به همین دلیل می تواند اشتها را تحریک کند. امری که موجب می شود انسان به سختی بتواند وزن خود را کم کند.

اگر شما در حال تلاش برای از دست دادن وزن و کاهش فشار خون هستید، عمل به رژیم هایی مانند Zone و South Beach، که میزان کربوهیدرات، پروتئین و چربی را متعادل نگه می دارند ، برای شش ماه مناسب خواهد بود.

تاثیر قطعات کوچک شکلات در لاغری
هر خوراکی خوشمزه ای برای فشار خون شما بد نیست. تحقیقات نشان می دهد افرادی که بیشتر شکلات تیره خورده اند در طول ۲ تا هشت هفته کاهش فشار خون سیستولیک حدود ۲ درجه را تجربه کرده اند.

آنتی اکسیدان ها در کاکائو،که فلاوانول نامیده می شوند، ممکن است باعث شل شدن شریان ها شوند. اگر چه کاهش فشار خون ناشی از مصرف کاکائو نسبتا کم است، اما ممکن است دیگر روش های درمان فشار خون بالا را هموار و موثرتر کند.

مصرف نوشیدنی های الکلی ممنوع
فشار خون بالا یکی از نتایج متعدد مصرف نوشیدنی های الکلی است. تحقیقات نشان می دهد که کاهش مصرف الکل می تواند فشار خون سیستولیک را در حدود پنج درجه کاهش دهد.

روش های تمرکز و مراقبه برای تناسب اندام
ممکن است برای شما عجیب باشد که اعمال مراقبه که در ابتدا با هدف بهبود تمرکز و کاهش اضطراب انجام می شود می تواند فشار خون شما را نیز کاهش دهد.تجزیه و تحلیل مطالعات موسسات علمی و روان شناسی نشان داد که انجام روش های تمرکز و مراقبه می تواند فشار خون سیستولیک را تقریبا پنج درجه بیشتر کاهش دهد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید