تحلیل ابطحی از مناظره سوم: علی رغم همه این تندی ها، نه نظام تضعیف شد و نه مردم دچار مسأله شدند/ قالیباف صرفا در قامت اپوزوسیون دولت سخن می گفت، نه در راستای رأی آوری

    کد خبر :14966
یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به پر هیجان بودن مناظره سوم کاندیداها گفت: جریان اصلاح طلب از این پس باید با کسانی که به هر دلیلی تصمیم به شرکت در انتخابات نگرفته اند گفت و گو کند تا آنها در انتخابات شرکت کنند.

محمدعلی ابطحی در خصوص مناظره سوم کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهم این مناظره را یک مناظره طوفانی، پرتنش، پر چالش و پر از جاذبه های شنیداری و تصویری خواند و اظهار کرد: در این مناظره متأسفانه بسیار سخت تر از هر سیاه نمایی ای هر کسی هرچه توانست سیاه نمایی کرد و اتهامات زیادی رد و بدل شد؛ لذا مناظره امروز مناظره اخلاقی نبود، اما مناظره پرهیجانی بود.

وی افزود: بعد از همه این سیاه نمایی تصور من این است که توانست جامعه را به خصوص کسانی را که تصمیم به رأی گرفتن نگرفته بودند، به پای صندوق بکشاند و از آنها دعوت کند؛ چرا که تقاوت دیدگاهها کاملا روشن و شفاف شد.

ابطحی یادآور شد: این نکته را بگویم که علی رغم همه این تندی ها، نه نظام تضعیف شد و نه مردم دچار مسأله شدند. ای کاش صدا و و سیما بعد از انتخابات هم بتواند با همین روش و دیدگاه با جامعه برخورد کند و اجازه بیان آزادانه دیدگاهها را بدهد.

وی گفت: در این مناظره گرچه آقای روحانی آرام جلو آمد و نظرات کارشناسی را بیان کرد، اما در پایان مناظره یک مرتبه سوار بر تانک شد و به صورت رگباری مسائلی را در مورد قالیباف و رئیسی مطرح کرد و گرچه این دو نفر هم از مناظره قبل رگبار بسته بودند اما رگبارهای آنها خیلی به هدف اصابت نمی کرد.

این فعال سیاسی در تحلیل سخنان دیگر نامزدها گفت: در این مناظره قالیباف روش مناظره های قبلی را پیش گرفته و به صورت انتحاری وارد شد؛ امروز قالیباف از قالب یک کاندیدا ببیرون آمده بود و حس می شد که امیدی به رأی آوری ندارد، بلکه بیشتر از روی انتقام یا مخالفت با دولت ظهور پیدا کرده و صرفا در قامت اپوزوسیون دولت سخن می گفت، نه در راستای رأی آوری؛ زیرا این نوع از بداخلاقی مورد پذیرش نظام و مردم نیست.

وی در همین زمینه یادآور شد: در ماجرای 88 وقتی در یکی از مناظره ها به آقای احمدی نژاد «دروغگو» گفت، رهبری خیلی ناراحت شدند و عکس العمل علنی نشان دادند. اما امروز قالیباف علی رغم آن سابقه هم رئیس جمهور و هم معاون اول او را چند بار با کلمه دروغگو خطاب کرد که به این نوع بی اخلاقی ها در جامعه و مجموعه مدیریت نظام علاقه ای وجود ندارد.

ابطحی در خصوص نقش آفرینی سید ابراهیم رئیسی نیز اظهار کرد:  آقای رئیسی یک حضور آرام را همیشه در مناظرات داشت و امروز محترم تر از یک شخصیت جناحی در انتخابات ظاهر شد و در انتخابات تلاش زیادی نداشت که فقط به رقابت و حملات تند نپردازد و نظراتش را ارائه می کرد. لذا وی علی رغم اینکه در مواردی با دولت هم نظر بود و مجبور بود مخالفت کند، اما مخالفت هایش مخالفت هایی بود که در آن بی حرمتی و بی اخلاقی کمتر وجود داشت یا نداشت که در قیاس با قالیباف امتیاز خوبی است. در مجموع، در طول مناظرات رفتار آقای رئیسی را به عنوان یک کاندبدا ار نظر اخلاق مندی بهتر از رقیب دیگر اصولگرایش بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه من معتقدم این مناظره از جلوه های تاریخی تاریخ رسانه کشور بود که در آن همه توانستند حرف خود را بزنند، تأکید کرد: جریان اصلاح طلب از این پس باید با کسانی که به هر دلیلی تصمیم به شرکت در انتخابات نگرفته اند گفت و گو کند تا آنها در انتخابات شرکت کنند.

ابطحی با بیان اینکه شرکت کردن در انتخابات یعنی موفقیت قطعی کاندیدای جریان اصلاح طلب، گفت: گرچه همین مناظره گام بلندی برای رفتن فضای جامعه به سمت یک انتخابات یک مرحله ای و با موفقیت قطعی روحانی پیش رود.

وی گفت: این گفت و گو ها برای جامعه بسیار مفید بود و امیدواریم در کمال آرام و کمال صحت انتخابات برگزار شود و شاهد رفتن جامعه ایران یه گام دیگر به سمت اهداف متعالی اش باشیم.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید