شمارش معکوس تا انقلاب نفتی

    کد خبر :149626

بر اساس پیش‌بینی‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت و گاز آمریکا تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۳۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این امر آمریکا را از یک واردکننده انرژی به یک بازیکن اصلی در بازارهای جهانی تبدیل خواهد کرد.

الهام میرمحمدی: آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه افزایش قابل ملاحظه تولید نفت شیل آمریکا تا اواسط سال ۲۰۲۰ را پیش‌بینی کرد. چنین پیشرفتی می‌تواند این کشور را به بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع تبدیل کند.

به گزارش بازتاب به نقل از سی‌ان‌ان، این تمام ماجرا نیست و نقطه عطف دیگری هم وجود دارد: تا پایان سال ۲۰۲۰، این کشور -که تنها از سال ۲۰۱۵ ممنوعیت ۴۰ ساله صادرات نفت را لغو کرده- نفت بیشتری را روانه بازارهای خارجی خواهد کرد و صادرات نفت آمریکا از وارداتش سبقت می‌گیرد.

بر اساس گزارش آژانس موسوم به «چشم‌انداز انرژی جهان» ایالات متحده آمریکا از یک واردکننده انرژی به یک بازیکن اصلی در بازارهای جهانی تبدیل خواهد شد؛ به گونه‌ای که تا سال ۲۰۲۵، روزانه ۳۰ میلیون بشکه نفت و گاز تولید خواهد کرد.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۱، با تولید روزانه ۲۴ میلیون بشکه نفت و گاز موفق شد از کشور روسیه پیشی بگیرد و تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز جهان شود.

اما این افزایش احتمالی تا سال ۲۰۲۵، ایالات متحده آمریکا را وارد قلمرویی کاملا متفاوت و تازه می‌کند. و این انقلابی است که دلیل اصلی آن شیل است.

روز سه‌شنبه آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد: توانایی قابل توجه آمریکا برای کشف و استفاده از منابع جدید با شیوه‌های مقرو‌ن‌به‌صرفه، تولید نفت و گاز این کشور را ۵۰ درصد بیش از دیگر کشورها که در این زمینه هزینه‌های خود را مدیریت کرده‌اند، افزایش داده است.

به دنبال کاهش قیمت جهانی نفت، ایالات متحده آمریکا با نوآوری، قابلیت تولید و بهره‌وری تولیدکنندگان شیل را بهبود بخشید.

همچنین بر اساس گزارش آژانس، ایالات متحده تا سال ۲۰۲۵، تولید روزانه خود را تا ۸ میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهد. و این رکوردی تازه در میان تولیدکنندگان نفت است. این افزایش بالاترین رشد پایدار تولید نفت در تاریخ بازار نفت جهان محسوب می‌شود که حتی با عربستان سعودی که در بازه زمانی ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۱ بالاترین میزان تولید را داشته، رقابت می‌کند.

افزایش مورد انتظار برای تولید نفت آمریکا در این دوره، ۸۰ درصد از کل افزایش جهانی را شامل می‌شود.

در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ که قیمت نفت از ۱۰۰ دلار به ۲۶ دلار کاهش یافت، تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا ناچار به تحمل سقوط قیمت نفت خام شدند. این سقوط ناگهانی، زیان‌های بسیاری را برای تولیدکنندگان به همراه داشت و به دنبال آن ده‌ها هزار نفر شغل خود را از دست دادند.

این سقوط قیمت اما اثر دیگری هم برای آمریکا داشت: به دنبال کاهش قیمت نفت، ایالات متحده آمریکا با نوآوری، قابلیت تولید و بهره‌وری تولیدکنندگان شیل را بهبود بخشید. این کشور همچنین موفق شده با تکیه بر روش‌های نوین برای استخراج نفت، مقاومت قابل توجهی در برابر کاهش قیمت از خود نشان دهد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی شامل موارد مختلفی است. یکی دیگر از موارد ذکرشده در این گزارش نشان می‌دهد، در حالی که آمریکا تبدیل به یک صادرکننده بزرگ نفت خام و محصولات تصفیه‌شده خواهد شد، واردکننده عمده نفت خام سنگین برای استفاده در پالایشگاه‌های خود نیز است.

اما با وجود پیشرفت قابل توجه آمریکا در زمینه انرژی و صادرات خالص، سلامت اقتصاد در بخش انرژی این کشور به شکل پیچیده‌ای با همسایگانش در آمریکای شمالی و همچنین انتخاب و تصمیم‌های سایر تولیدکنندگان در خاورمیانه مرتبط است.

اگر تمامی این فرضیه‌ها و پیش‌بینی‌ها درست باشد، ایالات متحده آمریکا در موقعیت بسیار متفاوت و نادری قرار خواهد گرفت.

چرا که به گفته آژانس بین‌المللی انرژی نمونه‎های بسیاری از کشورهایی که از یک صادرکننده خالص به واردکننده خالص انرژی تبدیل شده‌اند، وجود دارد اما عکسش بسیار نادر است. به خصوص اگر کشور مورد بحث خود یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت در جهان باشد. و این دقیقا همان انقلابی است که شیل به وجود خواهد آورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید