کودک ۱۰ ساله با عبور از سد فیس آیدی، قفل آیفون 10 را باز کرد

    کد خبر :149609

اپل بارها ادعا کرده است که فیس‌ آی‌دی امنیت بسیار بالایی دارد؛ اما آیا واقعا این چنین‌ است؟ آیا می‌توان به فیس‌ آی‌دی اطمینان کرد؟

ویژگی فیس‌ آی‌دی که اپل آن را نخستین‌بار چند ماه پیش معرفی کرد، بدون هیچ‌شکی در اکثر مواقع امنیت بالاتری از تاچ آی‌دی دارد. کوپرتینویی‌ها به‌هنگام معرفی Face ID ادعا کردند که شانس باز شدن قفل آیفون ۱۰ از طریق این روش توسط فردی دیگر، یک در میلیون است. با این‌حال رقم یادشده برای برادران و خواهران، دوقلوها و کودکانی که زیر ۱۳ سال سن دارند، به‌ طرز چشم‌گیری کاهش می‌یابد.

به‌تازگی ویدیویی جدید در یوتیوب منتشر شده است که به‌طور واضح، عدم توانایی فیس آی‌دی آیفون ۱۰ در شناسایی فرزند از مادرش را به تصویر می‌کشد. وی مدتی پیش متوجه شده است که پسرش می‌تواند با چهره‌ی خودش و از طریق فیس‌ آی‌دی، قفل گوشی مادرش را باز کند.

اپل پیشنهاد کرده است که اگر شما به‌عنوان مشتری این شرکت، برادر یا خواهر دوقلو دارید و در مورد امن‌بودن فیس آی‌دی در چنین شرایطی مطمئن نیستید، آن را غیرفعال کنید. با همه‌ی این‌ها، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که آن را غیرفعال نکنند؛ چرا که باز کردن قفل گوشی با فیس آی‌دی نسبت به وارد کردن رمز عبور به‌صورت دستی، کار بسیار ساده‌تری است.

همانطور که در ویدیوی مربوطه می‌توانید ببینید، چهره‌ی این مادر از جهاتی به فرزندش شبیه است؛ البته نباید فراموش کنیم که فرزندش تنها ۱۰ سال سن دارد و خصوصیات ظاهری‌اش هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته است.

این مادر و فرزندش برای ضبط این ویدیو، چندین بار پروسه را تکرار کرده‌اند؛ بنابراین آن‌طور که اپل توضیح می‌دهد، ممکن است فیس آی‌دی آیفون ۱۰، به‌طور تصادفی تصویری از این پسر ثبت کرده و آن را با تصویر مادر انطباق داده باشد:

در صورتی که فیس آی‌دی نتواند هویت شما را شناسایی کند، این احتمال وجود دارد که اگر خصوصیات ظاهری شما بیش از حد به فرد دارنده‌ی گوشی شبیه باشد و بلافاصله بعد از باز نشدن گوشی، اقدام به تایپ‌کردن رمز عبور کنید گوشی به اشتباه بیافتد؛ چرا که فیس‌ آی‌دی تصویری از چهره‌ی شما ثبت می‌کند و آن را با چهره‌‌‌ی دارنده‌ی گوشی انطباق می‌دهد؛ نتیجه این می‌شود که تصویر جدید با تصویر قدیمی ترکیب شده و گاهی اوقات فیس آ‌ی‌دی ممکن است دچار اشتباه شود.
این یعنی احتمالا این پسر پس از عدم توانایی برای باز کردن قفل با فیس‌ آی‌دی، در حالی که هنوز چهره‌اش در جلوی سنسور گوشی قرار داشته، رمز عبور گوشی را تایپ کرده است و فیس آی‌دی تصویر جدیدی از او ثبت کرده است.

وب‌سایت Wired پس از انتشار این ویدیو، با مادر این پسر مصاحبه انجام داد. ظاهرا شرایط نوری موجود به‌‌هنگام شناساندن چهره‌ی این خانم به فیس آی‌دی، تاثیر قابل‌توجهی بر دقت آن داشته است. Wired مدعی است:

عطاالله مالک به همسرش سانا شروانی (زنی که در ویدیو می‌بینیم) گفته است که مجددا چهره‌اش را به فیس آی‌دی بشناساند. ظاهرا شروانی پس از احراز هویت مجدد با فیس آی‌دی، متوجه شده است که دیگر فرزندش (عَمار) نمی‌تواند قفل گوشی را باز کند. برای مطمئن شدن، شروانی ساعاتی بعد مجددا چهره‌اش را به فیس آی‌دی شناساند؛ اما این‌بار وی این کار را شب‌هنگام و در نور کم (همان شرایط اولیه) انجام داد؛ این‌جا بود که مشکل مجددا بازگشت: عمار دفعات اول و دوم نتوانست کاری بکند؛ اما پس از این‌که تلاشش را برای سومین بار انجام داد، توانست فیس آی‌دی را گول بزند و قفل گوشی را باز کند. وی توانست در ششمین تلاشش هم فیس آی‌دی را دچار اشتباه کند.
جالب است بدانید که مکانیسم‌های یادگیری به‌کاررفته در فیس آی‌دی تا حد زیادی به تاچ آی‌دی شبیه است؛ تفاوتی که وجود دارد، این است که شباهت ژنتیکی موجود در بین افراد یک خانواده، باعث شباهت بین اثر انگشت نمی‌شود. مشکل فیس آی‌دی نیز دقیقا همینجا است؛ چون اعضای یک خانواده از لحاظ خصوصیات ظاهری به‌هم شبیه‌اند و ممکن است آن را دچار اشتباه کنند.

فیس آی‌دی تنها در صورتی دچار اشتباه می‌شود که صورت دارنده‌ی گوشی با فردی که قصد دارد آن را باز کند، شباهت بسیار زیادی داشته باشد. اپل می‌تواند در آپدیت‌های نرم‌افزاری بعدی آیفون ۱۰، سخت‌گیری فیس آی‌دی را بیشتر کند تا چنین مشکلی پیش نیاید.

کوپرتینونشین‌ها می‌توانند با ارائه‌ی تنظیمات پیشرفته برای فیس آی‌دی، تاحدودی این مشکل را رفع کنند. اگر چنین تنظیماتی وجود داشته باشد، افراد می‌توانند چهره‌شان را دقیق‌تر و بهتر به گوشی بشناسانند و از رخداد این اتفاق جلوگیری کنند.

در حال حاضر، فیس آی‌دی برای شناسایی دقیق چهره‌ی شما، تنها دو بار آن را اسکن می‌کند. وجود یک بخش اضافی می‌تواند به کاربران امکان دهد که جزئیات بیشتری را به فیس آی‌دی منتقل کنند و از این راه خیال‌شان برای امن‌ماندن اطلاعات، راحت شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید