وقتی یک معاونت درآمدزا، جای یک معاونت فرهنگی را می‌گیرد

    کد خبر :149580

«تنها راهکار برای بازگشت معاونت «معرفی و آموزش» در سازمان میراث‌فرهنگی به عنوان یکی از کلیدی‌ترین معاونت‌های این سازمان، بازگرداندن معاونت سرمایه گذاری در دل معاونت گردشگری است.»

به گزارش ایسنا، حسن کریمیان، معاون پژوهشی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، چند روز قبل در گفت‌وگو با ایسنا درخواست فعال شدن دوباره‌ی معاونت «معرفی و آموزش» سازمان میراث فرهنگی را کرد، سازمانی که ۱۳ سال پیش در عمل از چارت سازمانی این نهاد فرهنگی حذف شد، اما در ظاهر جزو چارت سازمان این اداره‌کل است و براساس اساسنامه سازمان نیز حدود یک سوم وظایف این سازمان را به خود اختصاص می‌دهد.

اما جالب اینکه این درخواست را حتی پیش از این مسئول دانشگاه تهران، مسئولان میراث فرهنگی سازمان نیز در طول سال‌های گذشته مطرح کرده بودند، اما تا کنون هیچ‌کس نسبت به این درخواست عکس‌العملی نشان نداده است.

سید احمد محیط طباطبایی – رئیس ایکوم ایران – که از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۳ یعنی تا ۱۳ سال پیش مدیریت معاونت معرفی و آموزش سازمان میراث فرهنگی را برعهده داشت، نسبت به این درخواست و احتمال بازگشت دو معاونت معرفی و آموزش و پژوهشی به خبرنگار ایسنا توضیح می‌دهد.

او با بیان این‌که در چارت سازمانی در آن زمان، چهار معاونت «پژوهشی»، «معرفی و آموزش» و «حفظ و احیا» و «مالی و اداری» قرار گرفته‌ بودند، که در واقع پژوهشگاه میراث‌فرهنگی را تشکیل می‌دادند، می‌گوید: در آن زمان (محدوده زمانی فعالیت معاونت معرفی و اموزش در فاصله سال‌های ۷۷ تا ۸۳) سازمان «میراث فرهنگی» همان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی بود، که امروز معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی حکم معاون پژوهشی آن زمان را البته در سطح بسیار پایین‌تر دارد.

وی با تاکید بر این‌که در آن زمان معاون پژوهشی با همه استان‌ها و مدیریت‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی در ارتباط بود،‌ اما با تفکیک سازمان میراث‌فرهنگی از پژوهشگاه، معاونت پژوهشی بخشی از خود را از دست داد، بیان می‌کند: این در حالی است که امروز پژوهشگاه میراث فرهنگی را ایزوله کرده‌اند، یعنی از نظر سازمانی نماینده‌ای در این حوزه در هیچ استانی نداریم و هیچ استانی در حوزه‌های پژوهشی به ما گزارش نمی‌دهد.

او با بیان این‌که سال گذشته پژوهشگاه میراث فرهنگی برای برطرف کردن این مشکل تلاش‌هایی انجام داد، ادامه می‌دهد: در این راستا هیات امنای پژوهشگاه میراث فرهنگی تلاش کرد تا مراکز پژوهشی با همکاری مدیریت استان‌ها به وجود آید، در مرحله‌ی نخست سیستان و بلوچستان و فارس اقدام به ایجاد این مرکز پژوهشی کردند، که این باعث می‌شود، هیات‌های علمی بتوانند ارگانیک به پژوهشگاه وصل شوند.

وی معتقد است: مرکز پژوهشی می‌تواند در کل کشور فعالیت داشته باشد، با این اقدام می‌توان پایگاه پژوهشی مانند پایگاه پژوهشی جاده ابریشم یا پایگاه پژوهشی دفاع مقدس در آن ایجاد کرد.

محیط طباطبایی به عنوان آخرین مسئول معاونت معرفی و آموزش سازمان «میراث فرهنگی» تا زمان فعالیت، همچنین درباره فعالیت معاونت معرفی و آموزش به ایسنا توضیح می‌دهد: در زمان ریاست اقای مرعشی در سازمان میراث فرهنگی، معاونت «معرفی و آموزش» به معاونت «فرهنگ و ارتباطات» تغییر نام داد، آن معاونت نیز تا دوره حسین جعفری مسئول آن و در زمان آقای مشایی _رئیس وقت سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری_ فعال بود، اما از آن زمان به بعد منحل شد، چون براساس قانون باید به تعداد مشخصی معاونت در چارت سازمانی وجود می‌داشت، به همین دلیل آن را منحل کردند.

او ادامه می‌دهد: با منحل کردن این معاونت، معاونت سرمایه‌گذاری در سازمان ایجاد شد، در حالی که این معاونت تا پیش از مستقل شدن بخشی از اختیارات معاونت گردشگری بود. یعنی سازمان گردشگری که با ادغام در سازمان میراث فرهنگی، به معاونت گردشگری تبدیل شد، نظارت‌های سرمایه‌گذاری، پرداخت وام به سرمایه‌گذاران و تسهیلات آن‌ها را نیز انجام می‌داد، اما ابزار آن را گرفتند و یک معاونت ایجاد کردند.

محیط طباطبایی معتقد است: با به وجود آوردن وضعیت جدید برای دو بخش سرمایه‌گذاری و گردشگری در آن زمان، علاوه بر آسیب وارد کردن به معاونت گردشگری، معاونت معرفی و آموزش نیز قدرت اجرایی خود را از دست داد.

وی بروز این اتفاق را به نانوایی تشبیه کرد که خمیر نان را برای نانوایی خود، از جایی دیگر سفارش می‌دهد.

مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تنها راهکار کنونی برای این درخواست را بازگرداندن معاونت سرمایه گذاری در دل معاونت گردشگری می‌داند تا بتوان بارد یگر معاونت «معرفی و آموزش» احیا شود.

او معتقد است در صورت انجام این کار، گردشگری بار دیگر قدرت بیشتری پیدا کرده و به شکل اول برمی‌گردد.

به گزارش ایسنا؛ با حذف معاونت معرفی و اموزش از چارت سازمان میراث‌فرهنگی و به دنبال آن ایجاد معاونت فرهنگی و ارتباطات، هر چند برای مدت زمان کوتاهی در سازمان میراث فرهنگی، یک سوال مطرح می‌شود که سازمانی با عنوان و ماهیت «فرهنگی» چه نیازی به ایجاد یک معاونت فرهنگی دیگر داشت که برای ایجادش مجبور به حذف یکی از کلیدی‌ترین معاونت‌های میراث فرهنگی می‌شوند؟ نهادی که همه اجزای آن قاعدتا فرهنگی هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید