متخصصان مشاوره و روانشناسی بدون هماهنگی وارد مناطق زلزله‌زده نشوند

    کد خبر :149511

رئیس اورژانس اجتماعی کشور برای جلوگیری از تداخل‌کاری، از متخصصان روان‌شناسی، مشاوره و مددکاران اجتماعی و مدیران خواست تا بدون هماهنگی با این سازمان به مناطق زلزله زده مراجعه نکنند چرا که حضور این افراد بدون ساماندهی نه تنها کمک کننده نخواهد بود بلکه ممکن است نتایج منفی به دنبال داشته باشد.

حسین اسدبیگی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بخشنامه بهزیستی به استان‌ها درباره ارسال خدمات روانشناسی و سلامت روان به مناطق زلزله زده بدون هماهنگی با این سازمان گفت: در این بخشنامه از مسئولان بهزیستی استان‌ها خواسته شده تا هیچ نیرویی خودسرانه برای ارائه خدمات روان شناسی به این مناطق عزیمت نکند و در حال حاضر تنها کمک های مردمی مربوط به نیازهای اولیه زلزله زدگان با هماهنگی کمیته پشتیبانی به این مناطق ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ساعات و روزهای اولیه بعد از شرایط بحرانی مانند زلزله، تأمین نیازهای اولیه و بهداشتی این افراد در اولویت است، اظهار کرد: رسیدگی به وضعیت روانی و اجتماعی این افراد در اولویت های بعدی قرار دارد و باید با برنامه ریزی، ساماندهی مناسب و به شکل تخصصی و دقیق در اختیار آنان قرار گیرد تا نتایج منفی به بار نیاورد.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به تجربه زلزله‌های قبلی در بم، رودبار و ورزقان تصریح کرد: حضور بدون هماهنگی نیروهای روانشناس و مشاوره در این مناطق باعث شده بود تا برخی از این گروه ها به شکل چند باره در چادرهای اسکان زلزله زدگان حاضر شوند و با دریافت چند باره اطلاعات از این افراد نه تنها کاری از پیش نبرند بلکه برای آنان مشکلاتی را نیز ایجاد کنند.

اسد بیگی با بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور برای ارائه این خدمات پیش بینی‌هایی انجام داده است توضیح داد: اورژانس اجتماعی کشور و گروه‌های طرح محب که متشکل از نیروهای مردمی متخصص و آموزش دیده هستند برای ارائه خدمات روان شناسی و مشاوره ساماندهی شده‌اند. افرادی که در این طرح ثبت نام کرده اند، توسط بهزیستی شناخته شده و شناسایی شده هستند. انجمن روانشناسی و انجمن مددکاری اجتماعی هم با هماهنگی ستاد بحران بهزیستی کرمانشاه نیروهای خود را اعزام خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید