شکست عربستان؛ حریری آزاد می‌شود

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ ۱۲:۳۲
    کد خبر :149461

با گذشت ۱۳ روز از بازداشت سعد حریری در ریاض فرانسه توانست در این خصوص ورود کرده و از امکان انتقال او به پاریس به همراه خانواده اش خبر دهد.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه الاخبار، پایان بازداشت سعد حریری در حالی در حال رقم خوردن است که با گذشت 13 روز از بازداشت سعد حریری در ریاض فرانسه توانست در این خصوص ورود کرده و از امکان انتقال او به پاریس به همراه خانواده اش خبر دهد.

این پایان جریان بازداشت حریری در ریاض پس از گفت وگوهای سه شنبه بین رئیس جمهور فرانسه با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی رقم خورد.

فرانسه در بیانیه کوتاه و دو سطری فقط به گفت وگوی تلفنی بین و بن سلمان و مکالمه دیگری با حریری و دعوت از او و خانواده اش برای عزیمت به پاریس اکتفا کرد.

روشن است که این معامله، فرانسه را در کنار آمریکا، عربستان و ایران به بازیگر دیگری در صحنه سیاسی لبنان تبدیل کرد که البته پس از آن اتخاذ شده است که فرانسه به موضع لبنان و نیز مواضع منطقه ای و نزدیک شدن به ایران در خصوص تاکید بر حفظ توافق هسته ای تمایل پیدا کرده و همچنین با تجدید نظر در سیاست های خود در سوریه از جنگ نیابتی علیه دمشق دست برداشته است.

نامه کتبی میشل عون به رئیس جمهور فرانسه

جبران باسیل وزیر خارجه لبنان با سفر به فرانسه نامه کتبی میشل عون را تقدیم امانوئل مکرون کرد و پس از آن گفت وگوهایی در کاخ الیزه آغاز شد که حاصل آن موافقت با عزیمت حریری و خانواده اش از ریاض به پاریس بود.

مضمون نامه چه بود؟

میشل عون در این نامه درخواست لبنان مبنی بر تسهیل بازگشت نخست وزیر بازداشت شده به بیروت را مطرح کرده و اعلام کرده بود حریری در صورت تمایل باید بر اساس اصول قانونی در لبنان استعفا دهد.

مکرون نیز در تماس تلفنی طولانی با محمد بن سلمان مضمون نامه میشل عون را به وی اطلاع داد و در این گفت وگوی تلفنی به طور خاص بر بازگرداندن حریری و خانواده اش تاکید کرد.

نقشه احتمالی ریاض با استفاده از بازداشت خانواده حریری

این در حالی بود که گفته می شد احتمال دارد ریاض به منظور باج خواهی سیاسی و یا تضمین اجرایی شدن شروط مورد نظر خود، خانواده حریری را در ریاض نگاه دارد حال آنکه میشل عون تاکید کرده بود خانواه حریری نیز در بازداشت هستند به گونه ای که بازگشت حریری بدون آنان کامل نیست.

گفته می شود بن سلمان از رئیس جمهور فرانسه چند ساعت مهلت خواست تا به این موضوع فکر کند و مکرون نیز در تماس دوم با وی از موافقت او با پایان بازداشت سعد حریری به شرط عزیمت به پاریس و نه بیروت و اقامت چند روزه در آنجا مطلع شد.

این در حالی است که عربستان پیش از این با درخواست فرانسه مبنی بر بازگشت حریری به پاریس موافقت نکرده بود.

مکرون تاکید کرد که پاریس تبعیدگاه حریری نخواهد بود و مدت اقامت او در این شهر چند روز بیشتر طول نخواهد کشید و مقصد بعدی او لبنان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید