خیابان‌نشینی آوارگان زلزله کرمانشاه و بست‌نشینی یاران احمدی نژاد

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ۱۹:۵۳
    کد خبر :149376
بست مشینی احمدی نژاد

بی توجهی یا گمراه کردن افکار عمومی؟ یاران دولت نهم و دهم به تجربه نشان داده اند که مهارت بسیار زیادی در هر دوی آنها دارند. و حالا با اعتراض گسترده مردم نسبت به طرح مسکن مهر و خرابی های به بار آمده از آن؛ شب دوشنبه خبری منتشر شده است مبنی بر «بست‌نشینی» یکی از جنجالی ترین چهره های سیاسی دولت محمود احمدی نژاد به همراه چند تن دیگر از اعضای کابینه دولت های سابق. خبری عجیب و البته قابل تامل که یکبار دیگر این چهره ها را در صدر اخبار خواهد برد.

به گزارش بازتاب، در فرهنگ ایران «بست‌نشینی» سابقه تاریخی طول و درازی دارد. موارد متعددی در تاریخ کشور موجود است که نشانگر رایج بودن آن در بین اقشار گوناگون گذشتگان است. از چهره های سیاسی و اساتید و علمای کشور مصادیق فراوان برای این فرهنگ وجود دارد تا دسته انحرافی و شمایل افراطی آن یعنی بست نشینی مجرمین برای فرار از دادگاه. اما مسلما بعد از گذشت سالها از آخرین موارد این چنینی خواندن خبر «بست‌نشینی» یک سیاستمدار امروزی عجیب و تا اندازه ای خنده دار است!

ظهر چهارشنبه بود که خبر «بست‌نشینی» حمید بقایی، از معاونین محمود احمدی نژاد به همراه علی اکبر جوانفکر و حبیب‌الله جزء‌خراسانی در حرم حضرت عبدالعظیم واقع در شهر ری به بهانه آنچه که آنها آن را «اعتراضی به دستگاه قضایی» می خواندند منتشر شد. شاید از همان ابتدا کمتر کسی بود که گمان برد این خبر شایعه است چنان که در سالهای گذشته یاران نزدیک محمود احمدی نژاد نشان داده اند توانایی بالایی در انجام کارهای عجیب دارند.

پیش از این نیز حضور حمید بقایی در بین مردم و نشان دادن برگه هایی که او آنها را مدارکی بر علیه دستگاه قضایی می خواند خبرساز شد. و حالا ظاهرا قرار نیست روال قانونی دادرسی به تخلفات این معاون سابق ریاست جمهوری به دور از حواشی پیگیری شود. اما در این بین محمود احمدی نژاد هم با حضور خود در مرقد حضرت عبدالعظیم و بدرقه سه تن از نزدیکان خود مهر تاییدی بر این عمل که به وضوح با عرف امروز کشور ناسازگار است زد. و بنظر می رسد که محمود احمدی نژاد خود نیز یک تنه به مصاف دستگاهی می رود که مطابق قانون اساسی کشور می تواند به تخلفات و جرایم هر یک از افراد کشور با شکایت مردم یا مدعی العموم رسیدگی کند.

گمراهی افکار عمومی و نادیده گرفتن اعتراضات به «مسکن مهر»

این روزها با وقوع زلزله در غرب کشور و اتفاقات تلخ و تاسف بار در پی آن برای مردم استان کرمانشاه افکار عمومی تا اندازه زیادی ملتهب از طرحی است که رئیس دولت نهم و دهم بانی آن بود.

در اثر زلزله نابهنگام غرب کشور چند مجتمع از ساختمان های طرح مسکن مهر در شهرهای زلزله زده استان کرمانشاه و مناطق دیگر فروریخت و بسیاری از مردان و زنان ایرانی آواره کوچه ها و خیابان های سرد شهرشان شدند. همین سبب شد تا یکبار دیگر اعتراض های مردم به کیفیت پایین ساختمان های مسکن مهر بالا بگیرد و محمود احمدی نژاد مورد انتقاد بسیار زیاد قرار گیرد.

جدای از دعواهای پیش آمده بین دو جناح سیاسی کشور بر سر اینکه تا چه اندازه مقصرین این واقعه مرتبط با دولت حاضر بوده و تا چه اندازه مرتبط به دولت قبل اند، می توان گفت یاران احمدی نژاد با راه انداختن جریان «بست نشینی» حمید بقایی سعی داشتند تا افکار عمومی را به سمت و سوی دیگری سوق دهند.

پر واضح است که اگر حمید بقایی و همراهان او مرتکب خطایی نشده و بی گناه باشند، می توانند با حضور در دادگاه مدارکشان را ارائه و بی گناهی خود را اثبات کنند. و اگر هم خلاف این باشد دادگاه به جرایم پیش آمده به شکل معمول و همیشگی رسیدگی خواهد کرد. اما  به راه انداختن سنتی که امروزه به صفحاتی از کتاب تاریخ تبدیل شده است بیشتر به نمایشی شباهت دارد که هدف آن گمراه کردن افکار عمومی و به حاشیه بردن روند قانونی رسیدگی دادگاه است.

در این روزها که بسیاری از مردم کشور در اقصی نقاط ایران خود را در غم مردم کرمانشاه شریک می دانند و به هر شکلی که شده است به یاری آنها رسیده اند خوب است چهره سیاسی ای مثل محمود احمدی نژاد ضمن نشان دادن واکنش به این واقعه به دفاعی مستدل از خود در برابر انتقادات صورت گرفته است از مسکن مهر بپردازد. چه آنکه در هر کشوری از جهان روئسای جمهور سابق به حضور در این محافل غم انگیز همت می ورزند و با این کار میزان وابستگی جایگاه خود به مردم را نشان می دهند. محمود احمدی نژاد که بنظر بیشتر از هر رئیس جمهوری بعد از انقلاب اسلامی خود را مردمی دانسته است امروز حاضر نیست در کنار مردم بایستد و مشغول دفاع غیرمنطقی از یاران نزدیک اش در برابر قانون است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید