نخست وزیر چمدان هایش را بسته است؛ الحریری به پاریس می رود یا بیروت؟

    کد خبر :149268

‘ امانوئل مکرون’ رئیس جمهوری فرانسه از ‘ سعدالحریری’ نخست وزیر لبنان که شنبه هفته گذشته در اقدامی نامتعارف و غافالگیرانه در عربستان از مقام خود استعفا کرد، دعوت کرده است تا به همراه خانواده اش به پاریس برود.
ژنرال’ میشل عون’ رئیس جمهوری لبنان دیروز( چهارشنبه) اعلام کرد که نخست وزیر لبنان در ریاض در بازداشت قرار دارد و این اقدام سعودی ها را اقدامی خصمانه علیه لبنان تلقی می کند.
ژنرال عون و اکثریت لبنانی ها و حزب جریان المستقبل که الحریری ریاست آن را برعهده دارد، خواستار بازگشت فوری الحریری و خانواده اش از عربستان به بیروت هستند.

براساس این گزارش، شبکه خبری سعودی العربیه براساس بیانیه « الیزه» کاخ ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که مکرون دیروز چهارشنبه بعداز تماس تلفنی با ‘ محمد بن سلمان’ ولیعهد سعودی از الحریری خواست که برای دیدار از فرانسه به پاریس برود.
پاریس درهمین چارچوب ‘ جان ایو لودریان’ وزیر امور خارجه فرانسه را راهی ریاض کرده تا شاید بتواند در گفت وگو با الحریری او را مجاب کند که بجای بیروت راهی فرانسه شود تا شاید از فشارهای منطقه ای و بین المللی به ویژه لبنانی ها خارج شود.
مکرون که همزمان با اعلام استعفای الحریری در امارات بسر می برد در چارچوب یک سفر از پیش برنامه ریزی نشده به ریاض رفت و در فرودگاه با بن سلمان ملاقات کرد اما گفته می شود نتوانست او را قانع سازد که به الحریری اجازه دهد خاک عربستان را ترک کند.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع گزارش داده است ماموریت لودریان که اواخر شب گذشته ( چهارشنبه شب) وارد ریاض شد و بلافاصله با ولیعهد سعودی ملاقات کرد گفت وگو در باره بحران در روابط سعودی و لبنان و سرنوشت الحریری است.
خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یک منبع در کاخ ریاست جمهوری این کشور فاش کرد که انتظار می رود سعد الحریری به همراه خانواده اش در چند روز آینده که طولانی هم نخواهد شد در پاسخ به دعوت مکرون به پاریس برود.
پایگاه خبری لبنانی العهد خاطرنشان کرد که دعوت مکرون از الحریری برای سفر به پاریس به معنای پیشنهادی برای ‘ تبعید سیاسی’ نیست.
لودریان که قرار است امروز با الحریری در عربستان ملاقات کند با بن سلمان هم در باره چشم انداز همکاری های سعودی و فرانسه در همه زمینه ها ، تحولات منطقه خاورمیانه و هماهنگی تلاش های برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه گفت وگو کرد.
به گزارش نامه نیوز،روزنامه لبنانی الاخبار امروز نوشت که در ماجرای الحریری سعودی ها زیان ده اصلی هستند و مکرون و ژنرال عون ، نخست وزیر لبنان را از دست آنها نجات می دهند.
حال سوال این که الحریری همان طور که بارها وعده داده است به بیروت بازمی گردد تا تکلیف استعفایش از نخست وزیری لبنان روشن شود اجازه می یابد به این وعده خود عمل می کند و یا او را مجبور می کنند به پاریس برود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید