برخورد با متخلفان و سازندگان بی مسئولیت، مرهمی بر درد زلزله زدگان کرمانشاه

    کد خبر :149033
زلزله و مسکن مهر

چه بسا همه کسانی که در جریان کیفیت ساخت ساختمان های مسکن مهر بودند یکبار به چنین روزی فکر کرده بودند. به روزی که زمین لرزه فرا برسد و ستون های ناتوان این ساحتمان ها را به لرزه درآورد.

حادثه خبر نمی کند و حالا با فروریختن این ساختمان ها در غرب کشور چیزی جز حسرت باقی نمانده است. و تا داغی این اخبار سرد نشده است و تا مردم در این باره حرف می زنند بهتر است هرچه سریعتر روند قانونی برخورد با بانیان این ساختمان ها پی گرفته شود.

به گزارش بازتاب، سالهاست که موضوع مسکن مهر یکی از اخبار پربازدید رسانه هاست. حواشی و متن آن همیشه همراه با نارضایتی مردم بوده و بسیاری که از با آغاز این طرح در دولت قبل فضا را مناسب برای خانه دار شدن دیدند داوطلب دریافت مسکن مهر شدند و اما با این حال موانع و مشکلاتی که در راه بود خیلی ها را دلزده کرد و البته  بسیاری هم که مبالغ زیادی را در این راه خرج کرده بودند ممنتظر ماندند تا تکه ای از این خاک را سهم خود کنند.

هر از چندگاهی خبر و عکسی از کیفیت پایین این ساختمان ها می رسید. خانه های فاقد هر گونه امکانات لازم برای «خانه» بودن. اکثر آنها بعد از مدت زیادی هنوز آب و برق و گاز نداشتند و شکل و شمایل آنها هم خالی از امید زندگی بود. با تمام شدن دولت دهم بسیاری از این خانه ها بلاتکلیف مانده بودند و خریداران آنها هم که ماه ها بود منتظر خانه هایشان بودند ناراضیب از وضعیت نابه سامانی بودند که ریشه های آن را می شد در بی برنامه بودن و عملی بودن این طرح جست و جو کرد.

با این حال دولت یازدهم پروژه مسکن مهر را در بسیاری از نقاط کشور به پایان رساند و صاحبان آنها هم پا به خانه های خود گذاشتند. اما رنگ رخساره این خانه ها نشان از سر درونی می داد که حالا مردمان سرپل ذهاب و چند ناحیه دیگر که دو روز است گرفتار حادثه دلخراش زمین لرزه شده اند را آواره کرده است.

«مسکن مهر» آتش زیر خاکستری بود که مدت هاست منتظر چنین اتفاقی است تا صورت واقعی خود را نشان دهد. صورتی خالی از مهر و محبت. حالا صاحبان این واحدها که زمان زیادی هم برای دریافت خانه هایشان به انتظار نشسته بودند آوارده اند و فصل سخت زمستان هم سر می رسد و دولت و نهادهای ذی‌ربط هرچه سریعتر باید تدبیری برای اسکان هم میهنان کورد زبان‌مان کنند. و در این حین هم در جریان انداختن پرونده حقوقی بانیان مسکن مهر می تواند مرهمی باشد بر جان و مال باختگان کرمانشاه و همچنین تب و تاب افکار عمومی را که به وضوح در شبکه های اجتمماعی می توان حرارت آن را لمس کرد پایین بیاورد و آرامش را در بین مردم از نو بازسازی کند.

در این باره، حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس شورای اسلامی گفته است: «هم اکنون کارشناسان فنی، در منطقه مستقرند و مشکلات را ارزیابی می کنند. مدعی العموم هم وارد قضیه شده و شکایت خود را به قوه قضاییه اعلام کرده است تا موضوع پیگرد قانونی و مشخص شود ایراد کار کجا و خیانت از سوی چه کسی بوده است.» او همچنین گفته است: «بیمارستان قدیمی اسلام آباد با سی سال قدمت، همچنان پابرجاست و خسارت چندانی ندیده است؛ اما بیمارستان جدید که چند ماه پیش افتتاح شده، ویران شده است. درمورد مسکن مهر هم وضع به همین شکل است و به همین دلیل، مدعی العموم از دست اندرکاران ساخت این واحدها شکایت کرده است.»

رئیس جمهور روحانی نیز در جریان سفر فوری خود به سرپل ذهاب و در بین مردم خبر از پیگیری مقصرین در جریان ساخت این ساختمان ها داد. از طرفی هم این روزها به بین فعالان شبکه های مجازی دعوایی بر سر اینکه این ساخختمان ها در دولت محمود احمدی نژاد ساخته شده اند یا در دولت حسن روحانی وجود دارد. اما قدر مسلم این است که مشکلات این چنینی در کشور ریشه ای تر از این قسم دعاوی است و باید مسائل این چنینی ریشه ای حل شوند.

از طرفی مدعی العموم، دادستان منطقه که گفته شده است طرح شکایت از بانیان این ساختمان ها را در دستور کار قرار داده باید از اختیارات قضاییی خود نهایت بهره را ببرد تا هر چه سریعتر با ناظران و مهندسان و نهادهایی که این وضعیت اسفبار را برای مردمان سرپل ذهاب به بار آورده اند برخورد شود.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید