برگزاری کنفرانس یونسکو با موضوع معلولان در محیط آموزشی

    کد خبر :148930

یونسکو خواستار آن است که محدودیتی برای معلولان برای شرکت در دوره‌های آموزشی وجود نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ” یونسکو”، کنفرانس چهار روزه خود را سه شنبه ۲۵ نوامبر در ژنو آغاز کرد.

در این کنفرانس ۱۵۰۰ کارشناس از سراسر جهان به بحث می‌نشینند که چگونه می‌توان سازوکارهای ضروری برای ورود کودکان معلول را به سیستم درسیِ مدارس کشورهای مختلف فراهم کرد.

طی قرون گذشته افکار تعصب‌آمیز، خرافات و همچنین نگرش اشتباه به میزان قابل ملاحظه‌ای تعیین کننده کیفیت زندگی و سرنوشت افراد معلول بود. در دورانی آنها را در نوانخانه‌ها نگاه می‌داشتند و از معرض دید مردم پنهان می‌ساختند یا آنها را در شبانه‌روزی‌ها بر اساس نوع معلولیت نگاه می‌داشتند. در دورانی نیز حذف و طرد معلولان از جامعه در دستور کار بعضی جوامع قرار گرفت.

اما همزمان در بسیاری فرهنگ‌ها تشویق و حمایت از معلولان در جهت زندگی در کنار خانواده از اصول اولیه آن جوامع محسوب شد و حمایت از آنان در جهت دستیابی به نهایت توانایی‌هایشان، سیری طبیعی در زندگی اجتماعی آنها به حساب آمد.

به گزارش دویچه‌وله، در چهل و هشتمین کنفرانس یونسکو این شعار وجود دارد که همه‌ انسان‌ها باید از امکانات برابر برای آموزش برخوردار باشند و در این راستا افراد معلول باید مانند دیگران از این امکانات استفاده ببرند.

برخورد با معلولان در کشورهای اروپایی

کامنتینا آسِدو، رئیس دفتر بین المللی آموزش یونسکو در ژنو می‌داند که کشورهای فراوانی در این امر تجربیاتی گرانبها کسب کرده‌اند و می‌توان از این تجربیات استفاده جست.

او در این باره می‌گوید: هنوز کشورهایی مثلا در اروپای شرقی بر این نظرند که دانش آموزان معلول را باید از دانش آموزان عادی جدا ساخت. اما همین جدایی سبب می‌شود که این کودکان نتوانند در کنار دیگر دانش آموزان قرار گیرند و با آنها رشد کنند.

سیستم جدایی توانخواهان از افراد سالم تنها در کشورهای اروپای شرقی مورد قبول نیست. در کشوری چون آلمان هم تنها ۱۷ درصد دانش آموزان معلول حق آموزش مشترک با دیگر دانش آموزان را دارند.

کارین اِورزمایر، مسئول امور توانخواهان دولت آلمان نگران آن است که در این کشور هر ایالتی برنامه ای خاص در این مورد دارد و تفاوت میان ایالت‌ها در برخورد با معلولان بسیار زیاد است. اگر در ایالت شلزویگ هولشتاین، ۴۰ درصد دانش آموزان معلول، آموزشی مشترک با دیگر دانش آموزان دارند، این رقم در ایالت زاکسن آنهالت فقط ۷ درصد است. این در حالی‌ است که دولت آلمان در سال ۲۰۰۶ میلادی کنوانسیون توان‌بخشیِ سازمان ملل متحد متحد را امضا کرده و به مفاد آن وفادار است. مفادی که بر مبنای آنها تا ۹۰ درصد کودکان معلول که به مدرسه می‌روند باید در کلاس‌هایی مشترک با دیگر دانش آموزان آموزش ببینند.

آموزش مشترک دانش آموزان معلول و غیرمعلول که گویی در آلمان به مشکلی بزرگ تبدیل شده در کشورهای دیگر اروپایی به سادگی حل شده است. در ایتالیا، پرتغال، قبرس، مالت، بریتانیا، سوئد، نروژ و لیتوانی بیش از ۹۰ درصد کودکان معلول در کلاس‌هایی مشترک با دیگر دانش آموزان می‌نشینند.

کامنتینا آسدو، رئیس دفتر بین المللی آموزش یونسکو، تاکید می‌کند که کشوری مثل فنلاند که در امر آموزش مشترک کودکان معلول و غیرمعلول یکی از پیشگامان است، طبق تست‌های آموزشی پیزا نیز بهترین کشور در سطح آموزشی در غرب شده است.

وی در این خصوص می‌گوید: سیستم آموزشی کشورهای شمال اروپا از این نظر جالب است که آنها همیشه در برنامه‌ریزی آموزشی خود به همگرایی میان دانش آموزان مختلف و توانایی‌های گوناگون نظر دارند و این همگرایی را در برنامه ریزی های درسی در کتاب های آموزشی و امتحان‌های مختلف رعایت می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید