جدیدترین اخبار
۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۲ اجتماعی کد خبر :148930

برگزاری کنفرانس یونسکو با موضوع معلولان در محیط آموزشی

یونسکو خواستار آن است که محدودیتی برای معلولان برای شرکت در دوره‌های آموزشی وجود نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ” یونسکو”، کنفرانس چهار روزه خود را سه شنبه ۲۵ نوامبر در ژنو آغاز کرد.

در این کنفرانس ۱۵۰۰ کارشناس از سراسر جهان به بحث می‌نشینند که چگونه می‌توان سازوکارهای ضروری برای ورود کودکان معلول را به سیستم درسیِ مدارس کشورهای مختلف فراهم کرد.

طی قرون گذشته افکار تعصب‌آمیز، خرافات و همچنین نگرش اشتباه به میزان قابل ملاحظه‌ای تعیین کننده کیفیت زندگی و سرنوشت افراد معلول بود. در دورانی آنها را در نوانخانه‌ها نگاه می‌داشتند و از معرض دید مردم پنهان می‌ساختند یا آنها را در شبانه‌روزی‌ها بر اساس نوع معلولیت نگاه می‌داشتند. در دورانی نیز حذف و طرد معلولان از جامعه در دستور کار بعضی جوامع قرار گرفت.

اما همزمان در بسیاری فرهنگ‌ها تشویق و حمایت از معلولان در جهت زندگی در کنار خانواده از اصول اولیه آن جوامع محسوب شد و حمایت از آنان در جهت دستیابی به نهایت توانایی‌هایشان، سیری طبیعی در زندگی اجتماعی آنها به حساب آمد.

به گزارش دویچه‌وله، در چهل و هشتمین کنفرانس یونسکو این شعار وجود دارد که همه‌ انسان‌ها باید از امکانات برابر برای آموزش برخوردار باشند و در این راستا افراد معلول باید مانند دیگران از این امکانات استفاده ببرند.

برخورد با معلولان در کشورهای اروپایی

کامنتینا آسِدو، رئیس دفتر بین المللی آموزش یونسکو در ژنو می‌داند که کشورهای فراوانی در این امر تجربیاتی گرانبها کسب کرده‌اند و می‌توان از این تجربیات استفاده جست.

او در این باره می‌گوید: هنوز کشورهایی مثلا در اروپای شرقی بر این نظرند که دانش آموزان معلول را باید از دانش آموزان عادی جدا ساخت. اما همین جدایی سبب می‌شود که این کودکان نتوانند در کنار دیگر دانش آموزان قرار گیرند و با آنها رشد کنند.

سیستم جدایی توانخواهان از افراد سالم تنها در کشورهای اروپای شرقی مورد قبول نیست. در کشوری چون آلمان هم تنها ۱۷ درصد دانش آموزان معلول حق آموزش مشترک با دیگر دانش آموزان را دارند.

کارین اِورزمایر، مسئول امور توانخواهان دولت آلمان نگران آن است که در این کشور هر ایالتی برنامه ای خاص در این مورد دارد و تفاوت میان ایالت‌ها در برخورد با معلولان بسیار زیاد است. اگر در ایالت شلزویگ هولشتاین، ۴۰ درصد دانش آموزان معلول، آموزشی مشترک با دیگر دانش آموزان دارند، این رقم در ایالت زاکسن آنهالت فقط ۷ درصد است. این در حالی‌ است که دولت آلمان در سال ۲۰۰۶ میلادی کنوانسیون توان‌بخشیِ سازمان ملل متحد متحد را امضا کرده و به مفاد آن وفادار است. مفادی که بر مبنای آنها تا ۹۰ درصد کودکان معلول که به مدرسه می‌روند باید در کلاس‌هایی مشترک با دیگر دانش آموزان آموزش ببینند.

آموزش مشترک دانش آموزان معلول و غیرمعلول که گویی در آلمان به مشکلی بزرگ تبدیل شده در کشورهای دیگر اروپایی به سادگی حل شده است. در ایتالیا، پرتغال، قبرس، مالت، بریتانیا، سوئد، نروژ و لیتوانی بیش از ۹۰ درصد کودکان معلول در کلاس‌هایی مشترک با دیگر دانش آموزان می‌نشینند.

کامنتینا آسدو، رئیس دفتر بین المللی آموزش یونسکو، تاکید می‌کند که کشوری مثل فنلاند که در امر آموزش مشترک کودکان معلول و غیرمعلول یکی از پیشگامان است، طبق تست‌های آموزشی پیزا نیز بهترین کشور در سطح آموزشی در غرب شده است.

وی در این خصوص می‌گوید: سیستم آموزشی کشورهای شمال اروپا از این نظر جالب است که آنها همیشه در برنامه‌ریزی آموزشی خود به همگرایی میان دانش آموزان مختلف و توانایی‌های گوناگون نظر دارند و این همگرایی را در برنامه ریزی های درسی در کتاب های آموزشی و امتحان‌های مختلف رعایت می‌کنند.

وبگردی

روی خط خبر

  • یا چک شدن حساب بانکی یا انصراف از دریافت یارانه نقدی!
  • ۸ نفر و یک شرکت گری مارکت از رانت واردات هزار میلیارد سود کردند
  • واردات موبایل اپل آیفون توسط تامین‌اجتماعی تایید شد
  • محبوب‌ترین انرژی‌های پاک در سرمایه‌گذاری جهانی کدامند؟
  • افشاگری درباره پشت‌پرده بیت‌کوین
  • وزارت خارجه نسبت به تحولات عفرین واکنش نشان داد
  • دبیر شورای نگهبان: اغتشاشات اخیر ادامه فتنه‌ ۸۸ بود /برخی در لباس روحانیت گرفتار تشریفات هستند
  • رشیدپور و مدیری، بازیکنان تخریبی رسانه ملی!
  • خرازی با اسد دیدار کرد
  • تعطیلی دولت آمریکا یعنی چه؟
  • الجبیر: حمایت‌های مالی و تسلیحاتی ایران از أنصارالله متوقف شود!
  • وزارت امور خارجه به جای تهدید، پاسخ سوال منتقدان را بدهد
  • نرخ تورم به ۸.۲ درصد رسید
  • دردسرهای نظام ارزی مبهم برای تجار شناسنامه‌دار
  • تذکر کتبی ۲۰ نماینده به رئیس‌جمهور درباره انتقال آب دریای خزر
  • نامه مهناز افشار به معصومه ابتکار
  • گسترش یگان‌های نیروی دریایی ارتش تا مدار ۱۵ درجه برای نخستین بار
  • مشکل فنی دلیل قطع «کودک شو»
  • هیچ کس با شبکه‌های مجازی مخالف نیست/ دغدغه مردم بی‌بند و باری است
  • جمع آوری دستفروشان خیابان ولیعصر از امروز
  • دانش آموزان فعال “کلبه بازیافت مدارس” غرب تهران بن کتاب می‌گیرند
  • اجازه هیچ‌گونه تهدید از خاک کردستان علیه ایران را نخواهیم داد
  • دستمایه‌های امید درکشور بی‌شمار است
  • تحول در آموزش و پرورش نیازمند تغییر در ساختار مدیریت و تجهیزات است
  • سفیر چین در ایران: آماده بیشترین همکاری با خانواده‌های درگذشتگان سانچی هستیم
  • چرا قیمت دلار سر به فلک کشیده است؟
  • واکنش سیدعلی خمینی به اعتراضات اخیر: تمام مشکلات ما از دشمن بیرونی نیست
  • چهار شرکت دیگر هم مجوز پیش فروش خودرو را دریافت کردند؛ تعداد شرکت‌های مجاز به ۱۷ رسید
  • علم الهدی:مشهد را سیبل کرده اند / ندای اسلام از این شهر می آید
  • دادگاه عالی عراق درخواست پارلمان برای تغییر تاریخ انتخابات را رد کرد