زلزله میز محاکمه وایجاد اختلاف نیست؛ وقت همدلی برای یاری مردم است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ۱۴:۰۵
    کد خبر :148873

رییس‌ جمهور گفت: وقوع حوادثی طبیعی میز محاکمه نیست که در آن همدیگر را پای آن کشانده و به محاکمه بکشانیم، بلکه چنین اتفاقاتی زمان یاری و کمک و همدلی بیشتر مردم و انسجام و وحدت است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران امروز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به وقوع زلزله در منطقه غرب کشور و کرمانشاه اظهار کرد: زلزله شدیدی که با قدرت و بزرگی ۷.۳ ریشتر در کرمانشاه بوقوع پیوسته کمتر سابقه داشته است. وقوع چنین زلزله‌ای در هر کشوری خطرناک بوده و مشکلات زیادی به همراه دارد و در کشورمان نیز این زلزله خسارات زیادی بخصوص در روستاها به همراه داشته است.

وی پیشگیری و مقابله با خطرات ناشی از زلزله را وظیفه همگانی توصیف کرد و گفت: اینکه خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل ذهاب سالم مانده و در مقابل یک ساختمان دولتی فرو ریخته، نشان‌دهنده وقوع فساد در این زمینه است و مشخص است که در بخش پیمانکاری ساخت و ساز فساد وجود داشته است.

روحانی تصریح کرد: حوادثی مانند زلزله درسی برای همه ماست که چگونه همدیگر را یاری کرده و با همدیگر باشیم.

رییس جمهور با قدردانی از همدردی و کمک‌های خودجوش ملت ایران به هموطنان زلزله زده خود، گفت: در چنین مواقعی بسیار مهم است که روحیه برادری و اخوت و عشق به وطن و اسلام را بیش از پیش نمایان سازیم و در این راستا مردم غیور، قهرمان، شجاع و پهلوان استان کرمانشاه پیشگام بودند.

روحانی همچنین با تشکر از تلاش‌ها و فداکاری همه دستگاه‌های دولتی و نظامی که به صحنه امداد و کمک‌رسانی وارد شدند، گفت: دیروز در جریان بازدید از مناطق زلزله زده صحنه‌هایی از ایثار و فداکاری دیدم که بسیار دلگرم کننده بود و در یک نمونه در بیمارستان آیت‌الله طالقانی در دو روز گذشته حدود ۳۰۰ عمل جراحی انجام شده و از چهره پزشکان و پرستاران کاملاً مشخص بود که شبانه‌روز و بدون استراحت مشغول امدادرسانی بودند و این بسیار ارزشمند است.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه تلاش همه بر این است که کاری کنیم که آلام مردم کاهش پیدا کند، اظهار داشت: امروز در جلسه هیأت دولت تصمیمات لازم در زمینه نحوه کمک‌رسانی از جمله ارایه کمک‌های بلاعوض و وام و نیز چگونگی اسکان موقت و اضطراری آسیب‌دیدگان، اتخاذ خواهد شد.

روحانی با اشاره به نیاز حدود ۳۰ هزار خانه شهری و روستایی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه برای بازسازی و ترمیم، گفت: همه باید در این زمینه کمک کنند. اما مسئولیت اصلی در استقرار موقت و دائمی مردم زلزله‌زده، بنیاد مسکن است و خواهش می‌کنم که کارهای موازی در این زمینه صورت نگیرد و هر کسی که قصد کمک دارد، آن را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد.

رییس جمهور افزود: در زمینه کمک‌های دیگر نیز بهتر است هلال احمر مرجع باشد و در حوزه اطلاع‌رسانی با توجه به اینکه در چنین مواقعی اخبار و شایعات کذب و گسترده‌ای، گفته می‌شود، مرجع اصلی مردم برای اطلاع از امور، بایستی صدا و سیما باشد.

روحانی با اشاره به خواسته‌های ساکنان مناطق زلزله زده از مسئولین گفت: دیروز مردم با صبر، متانت و ادب و بسیار منطقی خواسته‌های اولیه خود را مطرح کردند و وظیفه داریم که به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنیم.

رییس جمهور با اشاره به حضور و بازدید مسئولین مختلف از مناطق زلزله‌زده، تصریح کرد: این اتفاق یک آزمایش الهی برای همه ماست و باید تلاش کنیم هم در پیشگاه تاریخ و وجدان خود و هم در پیشگاه خداوند، سربلند باشیم.

روحانی همچنین با تجلیل از هوانیروز و امداد هوایی در رسیدگی به آسیب‌دیدگان گفت: در مواقعی مانند زلزله که جاده‌ها مسدود می‌شوند امداد هوایی جایگاه بسیار ارزشمندی دارد و از همه کسانی که در این زمینه تلاش کردند، و تمام نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه، صمیمانه تشکر می‌کنم.

رییس جمهور همچنین با قدردانی از بیانات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه رسیدگی به آسیب‌دیدگان، گفت: دولت با تمام وجود تأکیدات ایشان را مورد توجه قرار خواهد داد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط حساس منطقه و لزوم هوشیاری در چنین شرایطی اشاره کرد و گفت: امروز شرایط منطقه از هر زمان دیگری حساس‌تر شده است و ضرورت دارد در مقابل آن هوشیار باشیم.

رییس جمهور با بیان اینکه پیش از این عده‌ای در منطقه چنین تصور می‌کردند که با حضور قدرت‌های بزرگ، امنیت در منطقه مستقر می‌شود و لذا بعضی به انگلیس و آمریکا و قدرت‌های خارجی تکیه کرده بودند، اظهار داشت: امروز همه به طور کامل مشاهده کردند که حضور قدرت‌های خارجی هیچ فایده‌ای برای منطقه نداشته است.

روحانی اظهارداشت: قدرت‌های خارجی از حضور در منطقه صرفاً برای بازارگرمی به منظور فروش‌ سلاح‌های خود و زمینه مناسب برای دخالت در بازار منطقه و بازی با قیمت نفت استفاده کرده و اهداف سوء خود را در این زمینه‌ها دنبال کردند و هیچ‌گاه حضور آنها به نفع مردم منطقه نبوده و به جز دردسر و گرفتاری هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه “هر زمان که مقامات آمریکایی به منطقه آمده‌اند، بلافاصله پس از آن، آتش جنگ و تنش در بخشی از منطقه شعله‌ور شده است”، گفت: با دخالت قدرت‌های خارجی جنگ‌های بزرگی در عراق، افغانستان و ‌سوریه به وقوع پیوسته و یمن به هم ریخته است. آیا کسی هست که به فکر مردم یمن باشد و ادای انسانیت کند؟ مردم بی‌دفاع یمن چندین سال است که با مشکلات ناشی از بیماری، فقر و بمباران‌های مستمر دست و پنجه نرم می‌کند. به چه علت کشوری که مسلمان است و خود را خادم حرمین می‌داند، اینگونه مردم بی‌گناه و مسلمان یمن را تحت فشار قرار داده و اظهار تأسف و پشیمانی هم نکرده و همچنان به جنایت‌هایش ادامه می‌دهد.

روحانی افزود: در مقابل این جنایات، سازمان ملل سکوت کرده و هیچ موضع قاطع و الزام‌آوری اتخاذ نمی‌کند و قدرت‌های غربی نیز از اینگونه جنایات حمایت می‌کنند.

رییس جمهور مداخله آشکار در کشور مستقلی مثل لبنان را و اینکه از کسی بخواهند استعفا داده و فرد دیگری را برای جایگزینی او معرفی ‌کنند، اتفاق بسیار کم‌نظیری در تاریخ دانست و خطاب به مداخله‌کنندگان گفت: شما چه کاره هستید و با اتکا با چه قدرتی چنین اقداماتی انجام می‌دهید تصور می‌کنید که پول تا کجا می‌تواند کارساز باشد.

روحانی تصریح کرد: اینکه کشور مسلمانی در منطقه از رژیم صهیونیستی بخواهد و به آن التماس کند که مردم لبنان را بمباران کند بسیار شرم‌آور و خجالت‌آور است. در تاریخ سراغ نداریم که یک کشور اسلامی به چنین اقداماتی دست زده باشد و این نشان‌دهنده ناپختگی افرادی است که در این کشورها سر کار آمدند.

رییس جمهور تأکید کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران اولاً بخواهید یا نخواهید حامی مظلومان بوده و خواهیم ماند و اینکه دشمن ظالم و کمک‌رسان مظلوم باشیم دستور اسلام، پیامبر گرامی و امیرالمؤمنین علی(ع) است. ما همواره به یاری مظلومان خواهیم شتافت و نمی‌توانیم ببینیم که تروریست‌ها حرم‌های مقدس را تخریب کرده و مردم بی‌گناه و مسلمان را مورد حمله قرار دهند.

روحانی در ادامه با تأکید بر ضرورت تقویت قدرت ملی کشورمان، اظهار داشت: بخشی از قدرت ملی در حوزه نظامی است، بخشی مردمی، بخشی سیاسی و بخشی اقتصادی است و هر آنچه به قدرت ملی ما منتهی می‌شود، باید تقویت گردد.

رییس جمهور گفت: اینکه ایران مسیر ترانزیت برای منطقه باشد و از لحاظ سیاسی در منطقه مؤثر باشیم و پای میز مذاکره حاضر بوده و از حقوق ملت خود دفاع کنیم و رونق اقتصادی ایجاد نماییم، نشان‌دهنده قدرت ملی ما در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

روحانی خاطر نشان کرد: باید در کنار قدرت ملی، وحدت ملی را هم مستحکم نماییم. امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و همدلی هستیم و باید از حوادثی مانند زلزله برای وحدت بیشتر استفاده کرد نه برای تفرقه و ایجاد اختلاف و دودستگی. وقوع حوادثی طبیعی میز محاکمه نیست که در آن همدیگر را پای آن کشانده و به محاکمه بکشانیم، بلکه چنین اتفاقاتی زمان یاری و کمک و همدلی بیشتر مردم و انسجام و وحدت است.

رییس جمهور اظهار داشت: ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و اقوام و قومیت‌های مختلف از توطئه‌های دشمنان است و باید در مقابل آن، برای وحدت هر چه بیشتر اقوام و مذاهب تلاش کنیم.

روحانی امید به آینده و تقویت آن را مورد تأکید قرار داد و گفت:‌ اگر امید و اعتماد عمومی تضعیف شود، حتماً شکست خواهیم خورد، اسلام دین امید است و یأس از رحمت خدا از گناهان کبیره محسوب شده است و باید به هموطنان خود حسن ظن داشته باشیم چرا که دین و مذهب ما الهام‌بخش روحیه امید است.

رییس جمهور تصریح کرد: کسی منکر وجود مشکلات در حوزه‌های مختلف نیست، اما در عین حال به آینده بهتر و کشور آبادتر امید داشته و تردید ندارم از مشکلات عبور خواهیم کرد و در این مسیر قدرت ملی و حفظ وحدت و یکپارچگی می‌تواند چاره‌ساز بوده و ما را از شرایط و مشکلات به سلامت عبور دهد.

روحانی افزود: در سایه امید، وحدت و آینده درخشان، به وظیفه ملی و دینی خود عمل خواهیم کرد.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرار گرفتن در آستانه رحلت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)، شهادت امام مجتبی(ع) و شهادت علی بن موسی الرضا(ع)، اظهار داشت: مردم ما همواره، عاشق خاندان رسالت و اهل بیت(ع) بودند و راه آنان را به عنوان یکی از راه‌های هدایت، یافته و همواره در این مسیر ثابت قدم بوده‌اند.

روحانی افزود: هر روزی که به عنوان دین، پیامبر(ص)، ائمه هدی(ع) و اسلام نام گذاری شده، مردم با شور و شکوه و عظمت خاصی، آن ایام که ایام‌الله است را گرامی داشتند که نمونه بارز آن اربعین حسینی و راهپیمایی عظیم و میلیونی مردم در مسیر کربلا است.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: پیامبر اسلام(ص) گل سرسبد تاریخ است و زندگی ایشان باید الگویی برای همه مردم باشد.

روحانی پیروی از راه و روش پیامبر اسلام(ص) را مورد تأکید قرار داد و گفت: حکومت پیامبر اسلام(ص) آزادترین، بهترین و سالم‌ترین در آن روزگار بود که در آن عدالت و احترام به حقوق انسان‌ها، مورد توجه قرار داشت و صرفاً بر مبنای قانون و پیمان اداره می‌شد.

رییس جمهور افزود: در حکومت پیامبر(ص) همه اهل مدینه و اهل کتاب احساس آزادی و امنیت می‌کردند و هیچ جایی مثل مدینه و مکه نبود که در آن اهل کتاب احساس امنیت داشته باشند. در حکومت پیامبر(ص) حتی کسانی که در دل خود اسلام را قبول نداشتند و پیامبر اسلام(ص) به خوبی از آن آگاهی داشت، اما با این حال با همه آنها برخورد محترمانه‌ای داشت و آنها از بیت‌المال استفاده می‌کردند و سختگیری‌هایی که امروز در بعضی جاها انجام می‌شود، در زمان پیامبر(ص) وجود نداشت.

روحانی با بیان اینکه حکم اسلام بر مبنای ظاهر و اقرار شخص می‌باشد، خاطر نشان کرد: ایمان بر مبنای اقرار فرد مشخص می‌شود و هر کسی شهادتین را به زبان آورد، مسلمان است و هر کس که بگوید که پیامبر(ص) را دوست دارم و به عهد خود وفادارم این حرف قابل قبول است، مگر آنکه عکس آن ثابت شود، اما متأسفانه امروز بعضاً این موضوع برعکس اعمال می‌شود و دستگاهی ایجاد شده که التزام عملی را کشف نماید. در حالی که در اسلام «حمل فعل مسلم» در صحت است و این قاعده فقهی ما می‌باشد.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم انقلابی باشیم در رأس انقلابیون شخص پیامبر اسلام(ص) قرار دارد و ما از سال 42 تا 22 بهمن 57 به مردم وعده دادیم که حکومت پیامبر(ص) را در کشورمان جاری کرده و آموزه‌های پیامبر(ص) را عملی خواهیم کرد.

روحانی افزود: انقلابی بودن به شجاعت، ایستادگی و ایمان پیغمبر(ص) است، اما در عین حال پیامبر(ص) اهل عفو، نرم‌خویی، وفای به عهد و سعه صدر پیامبر(ص) نیز از نشانه‌های انقلابی بودن ایشان بود.

رییس جمهور گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) به پادشاه ایران و روم نامه فرستادند، اما آنها بی‌ادبی کردند ولی پیامبر(ص) در مقابل اقدام آنها اعلام جنگ نکرد، بلکه پیامبر اسلام(ص) با سعه صدر با دنیا و قدرت‌های آن روزگار برخورد نمود.

روحانی تصریح کرد: امروز باید راه و مسیر پیامبر(ص) را ادامه دهیم. حکومت در زمان پیامبر(ص) آزادترین و عادلانه‌ترین بود و امن‌تر از مدینه و حکومت پیامبر(ص) در دنیا وجود نداشت و اگر امروز در جمهوری اسلامی این‌چنین هستیم. پس حکومت در مسیر حکومت پیامبر(ص) قرار دارد و اگر نیستیم باید راه‌مان را تصحیح کنیم.

رییس جمهور در ادامه با گرامیداشت شهادت امام حسن مجتبی(ع)، اظهار داشت: امام حسن(ع) امام صلح، دوستی و ترک مخاصمه است و رهبر معظم انقلاب از تعبیر نرمش قهرمانانه برای این امام(ع) استفاده کردند. امام حسن(ع) در آن شرایط ضروری دانستند که جامعه اسلامی برای مدتی در آرامش قرار بگیرد تا احکام اسلام، به طور کامل تثبیت و استقرار یابد.

روحانی همچنین بااشاره به شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) گفت: امام رضا(ع)، امام مناظره و مذاکره است و به مذهب شیعه در جهان رسمیت بخشید. اگر چه امام باقر(ع) و امام صادق (ع)، مکاتب بزرگی را برای تبیین اسلام و تشیع ایجاد کردند، اما در دوره امام رضا(ع) بود که شیعه به عنوان مذهب رسمی در دنیا شناخته شد.

رییس جمهور تصریح کرد: امروز همه وظیفه داریم که از راه و مسیری که پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) در راه آن مجاهدت و فداکاری کردند، پیروی کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید