باز هم نقشه بنیاد دفاع از دمکراسی: بوئینگ در آستانه ممنوعیت فروش هواپیما به ایران

  • تیتر یک
  • چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ۱۳:۵۳
    کد خبر :148842

باز هم پای بنیاد دفاع از دمکراسی در میان است؛آنها پس از اینکه اسناد جعلی که بر همکاری ایران با القاعده دلالت داشت را منتشر کردند،این بار اطلاعاتی را در اختیار مجلس نمایندگان آمریکا گذاشته اند مبنی بر اینکه که ایران از هواپیماهای مسافربری که از شرکت بوئینگ خواهد خرید،به مقاصد نظامی استفاده خواهد کرد؛بر اساس اطلاعات این بنیاد است که مجلس نمایندگان آمریکا احتمالا زیاد،ممنوعیت فروش هواپیما به ایران را تصویب خواهد کرد.

به گزارش تابناک، در طرحی که با عنوان«تقویت نظارت بر دسترسی ایران به منابع مالی، نامگذاری شده، به نتایج تحقيقات بنياد دفاع از دموكراسي استناد شده كه مي گويد ازژانويه 2016 تا مه 2017- حداقل 134 پرواز به سوريه ازطريق آبادان انجام داده است. علاوه بر این یکی دیگر از مستندات این طرح ادعاي سال 2011 وزارت خزانه داري است كه مي گويد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ايران از هواپيماي تجاري براي حمل و نقل تسليحات – موشك ها و ساير محموله هاي نظامي استفاده كرده است.
اين طرح كه هدف كلي آن ممنوعيت هرنوع معامله براي فروش بوئينك به ايران است – از وزارت خزانه داري و رئيس جمهوري آمريكا گزارش 30 روزه -60 روزه و 180 روزه درخواست كرده است، با این وجود طراحان این طرح دست رئیس جمهور را بازگذاشته اند که در صورتی که ایران پيشرفت قابل توجهي در مبارزه با پولشويي و ريسك تامين مالي تروريسم از ايران انجام دهد، يا به فعاليت هاي بي ثبات كننده در منطقه خاتمه دهد، يا حمايت مادي از گروه هاي تروريستي راپايان بخشد، رئیس جمهور خود راسا بتواند این طرح یعنی ممنوعیت را نادیده بگیرد.

بنیاد دفاع از دموکراسی، یک اتاق فکر نومحافظه کار (جناح کم تعداد اما با نفوذ در داخل حزب جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا) است که مقر آن در واشنگتن می‌باشد. این بنیاد پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و به بهانه مقابله با تروریزم، تأمین امنیت ملی، دموکراسی سازی و مهار افراط گرایی اسلامی تأسیس شده است. این بنیاد خود را یک موسسه غیر حزبی و جناحی معرفی می‌کند که هدفش مقابله با ایدئولوژی‌هایی است که دموکراسی را تهدید می‌کنند.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها از بدو تأسیسش، یکی از اعضای گروه اتاق‌های فکر نومحافظه کاران و گروه‌های حامی آن‌ها شد. از گروه‌های حامی می‌توان به مؤسسه هادسون و امریکن اینترپرایز اشاره کرد که نقش مؤثری در اولویت‌های سیاست خارجی دولت جرج بوش داشته‌اند. نشانه‌ای از نقش این بنیاد در حلقه فکری نومحافظه‌کاران را در سخنرانی جرج بوش در ۱۳ مارس ۲۰۰۶ با موضوع «مبارزه جهانی با تروریزم» می‌توان جستجو کرد که در آن به تمجید از اقدامات این مؤسسه همچون آموزش اصول و نحوه دموکراسی به زنان عراقی و دانشجویان ایرانی پرداخته است.

از چهره‌های شاخص جنگ طلب این بنیاد می‌توان به مارک گرشت و مایکل لدین اشاره کرد که خواستار افزایش مداخله نظامی آمریکا در دیگر کشورها بوده‌اند، که در سال ۲۰۰۸ پس از استعفا از موسسه امریکن اینترپرایز به بنیاد دفاع از دموکراسی پیوستند. کلیفورد دی می6، مدیر این بنیاد و از نویسندگان پیشین در روزنامه نیویورک تایمز می‌باشد که مدتی مدیریت روابط عمومی کمیته ملی جمهوریخواهان را بر عهده داشت. وی همچنین معاونت رئیس پیشین ائتلاف یهودیان جمهوریخواه را برعهده داشته است. در سالهای جاری کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی از جمله کشورهایی بودند که تغذیه مالی این بنیاد را بر عهده داشته اند تا فعالیت های این سازمان را در آمریکا علیه ایران یش از پیش سازماندهی کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید