اگر فرزند مبتلا به بیماری خونی دارید این کار را حتما انجام دهید

    کد خبر :148788

مدیرعامل بانک خون رویال گفت: به خانواده‌ها توصیه می‌شود اگر دارای یک فرزند مبتلا به بیماری خونی هستند، حتماً در صورت بارداری مجدد اقدام به ذخیره‌سازی خون بندناف کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک خون رویال در نشست خبری روز جهانی خون بند ناف با اشاره به منابع ذخیره‌شده خون بندناف در بانک‌های عمومی و خصوصی کشور ما اظهار داشت: به طور مجموع در بانک‌های خصوصی ما 85 هزار نمونه خون بندناف ذخیره شده که این موضوع در میان کشورهای خاورمیانه بی‌نظیر است. همچنین در بانک‌های عمومی توانستیم 15 هزار نمونه از خون بندناف افراد را جمع‌آوری کنیم.

وی تصریح کرد: در 7 ماهه نخست امسال، تعداد نمونه‌های جمع‌آوری‌شده 9 هزار و 431 مورد بود که اکنون این آمار به 13 هزار مورد رسیده است.

ضرابی ادامه داد: نزدیک به 40 نمونه از کشور عراق و همچنین منطقه کردستان در بانک‌های خصوصی ما ذخیره شده است.

مدیرعامل بانک خون رویال بابیان اینکه دانش ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در کشور ما کاملاً بومی است، گفت: از تعداد نمونه‌های ذخیره‌شده 54 درصد مربوط به نوزادان پسر و 46 درصد به نوزادان دختر مرتبط است. همچنین 14 درصد از عمل‌های انجام‌شده مربوط به زایمان‌های طبیعی و 86 درصد دیگر مربوط به سزارین بوده که این موضوع نشان‌دهنده کاهش یافتن میزان زایمان‌های طبیعی در کشور است.

وی ادامه داد: در تهران بیش از 800 پزشک و در شهرستان‌ها نیز بیش از 500 پزشک در حال همکاری برای جمع‌آوری خون بندناف و ذخیره‌سازی آنها هستند. همچنین 100 بیمارستان در سطح کشور در ارتباط با این موضوع فعالیت می‌کنند.

ضرابی در خصوص طرح‌های توسعه‌ای این مؤسسه گفت:‌ جمع‌آوری و فرآوری محصولات مشتق از پرده آمنیوتیک، سرم خون بندناف، پلاسمای بندناف و توریسم‌درمانی ازجمله فعالیت‌های توسعه‌ای این مؤسسه هستند.

مدیرعامل بانک خون رویال خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته بیش از 100 پیوند در بیمارستان‌های حضرت علی اصغر، شریعتی و بانک خون رویال انجام شده است که 20 عمل پیوند آن مربوط به این مرکز است.

وی افزود: امیدواریم تا سال 97 تعداد نمونه‌های ذخیره‌شده به 100 هزار مورد برسد، لذا به خانواده‌ها توصیه می‌شود اگر دارای یک فرزند مبتلا به بیماری خونی هستند، حتماً در صورت بارداری مجدد اقدام به ذخیره‌سازی خون بندناف کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید