جدیدترین اخبار
۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۸ پزشکی و سلامت کد خبر :148779

۶ گزینه غذایی که خستگی را تار و مار می کنند

احساس خستگی در زمان های خاصی از روز به ویژه زمان بیدار شدن از خواب صبحگاهی یا پایان یک روز طولانی طبیعی است اما خستگی مداوم بخصوص بعد از مصرف برخی مواد غذایی می تواند نشانه ای از یک رژیم نامناسب باشد.

به گزارش بازتاب به نقل ازactivebeat شما علاوه بر کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی های سالم نیاز به مواد مغذی خاصی دارید تا با گنجاندن آنها در وعده های اصلی و میان وعده ها، به حفظ ساعات مفید بیداری و کاهش خستگی کمک کنید:

دانه های کامل: دانه های کامل مانند جو، کوینولا، برنج قهوه ای و … از بهترین منابع کربوهیدرات های پیچیده ای هستند که به آرامی می سوزند و به حفظ سطح قند خون کمک می کنند. دانه های کامل منبع غنی از فیبر هستند و به افزایش انرژی روزانه و احساس سیری طولانی مدت نیز کمک می کنند.

آجیل: نه تنها یک میان وعده سالم و ساده برای حفظ سلامت پوست است بلکه می تواند به مبارزه با احساس خستگی نیز کمک کند. آجیل منبع غنی از چربی های غیر اشباع است که منجر به افزایش انرژی و تمرکز در طول روز می شود. بادام، بادام زمینی، قندق و گردو سرشار از پروتئین هستند و به تنظیم انرژی آزاد شده توسط چربی ها و کربوهیدرات ها کمک می کنند. اسید آمینه های موجود در آجیل به افزایش سطح انتقال دهنده های عصبی کمک کرده و خود باعث افزایش خلق می شود.

لوبیا و عدس: کمبود آهن خود از علل شایع خستگی مداوم است. همانطور که آهن برای حمل اکسیژن به سراسر بدن از طریق گلبول های قرمز ضروری است، سطح پایین آن می تواند منجر به خستگی و اختلال در عملکرد ذهنی و فیزیکی شود. لوبیا و عدس هر دو منبع غنی از آهن هستند. به عنوان مثال یک فنجان لوبیا ۸,۸ میلی گرم آهن دارد و این میزان در عدس ۶.۶ میلی گرم است.

زغال اخته: فقط یک فنجان از این میوه ۱۴ درصد از میزان نیاز شما به فیبر را در طول روز تامین می کند و تامین کننده ۲۵ درصد از نیاز شما به ویتامین ث است. زعال اخته سرشار از آنتی اکسیدان ها برای حفظ عملکرد مغز و افزایش سطح انرژی است. شما می توانید میوه های خانواده توت را همراه با بشقابی از غلات و ماست برای مبارزه با خستگی در طول روز استفاده کنید.

اسفناج: دلایل کافی برای خوردن روزانه این سبزی وجود دارد که یکی از آنها مبارزه با خستگی است. اسفناج غنی از منیزیم است؛ ماده معدنی که برای تولید مولکولی به نام آدنوزین تری فسفات که در نهایت به انرژی تبدیل می شود، ضروری است. اسفناج همچنین منبع غنی از پتاسیم است و از آنجایی که این ماده معدنی به انتقال مواد مغذی به سلول ها کمک می کند، کمبود آن می تواند منجر به ضعف و خستگی عضلانی گردد.

دانه های چیا: دانه های چیا اگرچه بسیار کوچک اما توانا هستند. این دانه ها غنی از اسیدهای چرب امگا ۳، کربوهیدرات ها، پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان ها و در نهایت تقویت کننده انرژی هستند. دانه های چیا حاوی ویتامین ب و کلسیم برای جلوگیری از استرس هستند؛ عاملی که خستگی را چند برابر می کند.

 

وبگردی

روی خط خبر

  • تاک شوی محمدرضا گلزار در شبکه سه
  • روزه خواری در ملاءعام جرم است؟
  • از خرید «سنگ مرداب» در مترو پرهیز کنید!
  • دلیل خوشحالی “شفر” پس از قرعه لیگ قهرمانان
  • ماجرای همبازی شدن مهران مدیری با الناز شاکردوست!
  • تداوم اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها و اعتباربخشی به چک
  • گرد و غبار ادارات کرمان را تعطیل کرد
  • اروپا نیاز به استقلال دارد
  • همکاری ستاد فناوری آب با محققان آلمانی درباره پیش‌بینی‌های فصلی آب
  • امنیت اروپا به برجام وابسته است
  • مشارکت مردم در برنامه‌ریزی‌های شهری با کمک شورایاری‌ها
  • رونمایی روسیه از اسکناس ۱۰۰ روبلی جام جهانی ۲۰۱۸
  • تداوم روند صعودی دلار در بازار جهانی
  • بانک TBC گرجستان برای ایرانیان بخشنامه جدید صادر کرد
  • عراقچی در واکنش به سخنان نماینده جبهه پایداری: سخنانم کاملا وارونه منعکس شد
  • استقبال از فیلم ترسناک «یک جای ساکت» در چین
  • آمریکایِ ترامپ، ایران را شوروی دهه ۹۰ می بیند؟
  • آقاپور: زنان ایرانی باید در سطوح مدیریتی دیده شوند
  • بلومبرگ: بشار اسد پیشنهاد پوتین را رد کرد
  • قارچ‌های سمی همچنان قربانی می‌گیرند
  • کدام ادعای پومپئو ناظران را متحیر کرد؟
  • استفاده از دفترچه بیمه دیگران، خلاف شرع و قانون است
  • مقامات آمریکایی: دنبال بستن همه سایت‌های غنی‌سازی ایران هستیم!
  • جواد عزتی و امیر جعفری در «چهارانگشت»
  • امروز به روایت تصویر
  • در کدامین سوم خرداد مشکلات خرمشهر حل خواهد شد؟
  • آغاز عملیات مرمت و نوسازی عرشه جنوبی پل کریمخان از اواسط خرداد
  • ۷۷ درصد آلودگی صوتی تهران مربوط به فعالیت‌های ساختمانی است
  • قیمت خودرو ارزان نمی‌شود
  • پیش‌بینی قیمت مسکن در تابستان