احیای طب سنتی ایرانی گامی به سوی تحقق اقتصاد مقاومتی

    کد خبر :148508

نماینده دانشگاه پزشکی سنتی ارمنستان در ایران گفت: طب سنتی ایران، قابلیت صادرات، ارزآوری و درآمدزایی دارد و با احیای آن می‌توان در جهت تحقق اقتصاد مقاوتی گام برداشت.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر امیرحسین ستاری پیله ور نماینده دانشگاه پزشکی سنتی ارمنستان در ایران در کنفرانس خبری بررسی فرصت ها و چالش های طب سنتی ایرانی-اسلامی گفت: به طور کلی دو نوع طب داریم؛ طب کلاسیک که همان طب رایج و مرسوم است و دیگری طب سنتی و جایگزین که بر اساس باورها و عقاید در کشورهای مختلف متفاوت است.

وی افزود: در طب سنتی درمان برای هر فرد متفاوت و به نوعی منحصر به فرد است در صورتی که در طب آکادمیک چنین نیست و یک دارو برای یک بیماری برای همه ی اشخاص تجویز می شود.

وی همچنین تصریح کرد: احیای طب سنتی ایران، منجر به ارتقا روش های تشخیصی درمانی خواهد بود، که همه بومی هستند و قابلیت صادرات و ارزآوری و درآمدزایی نیز دارند. لذا با تامل به این نکته که سرفصل اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است، ضروری است که متصدیان امر در زمینه تحقیقات طب سنتی ایران، با آینده پژوهی در این زمینه حمایت ویژه ای از شرکت های دانش بنیان انجام دهند.

ستاری در خصوص عملکرد عطاری ها اظهار کرد: در عطاری‌ها اساس بر این است که گیاهان دارویی به صورت تک گیاه پیشنهاد بشود ولی امروزه این امر رعایت نمی‌شود. درحال حاضر سطوح عطاری‌ها با سطوح طب سنتی و آکادمیک متفاوت است و منافع اقتصادی در این موضوع بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: مدتی پیش داروخانه های گیاهی تاسیس شد که مورد استقبال عمومی قرار نگرفت. درمانگرهای طب سنتی عموما داروسازی هم می‌کنند ولی به طور کلی مرجع دیگری بجز عطاری ها در سطح وسیع نداریم.

همچنین ادامه داد: سالها پیش نمایشگاههای گیاهان دارویی برگزار می شد که سبب پیشرفت صنعت گیاهی در کشور شد. اکنون بیش از پیش در داروخانه‌ها، داروهای گیاهی دیده می شود و همین امر باعث شده صنعت گران مانند دیگر کشورهای توسعه یافته به داروهای گیاهی روی بیاورند.

ستاری گفت: استقبال مردم از طب سنتی سبب یورش افراد مختلف به این حوزه شد که علت آن رویکردهای اقتصادی در این حوزه است.

وی افزود: راه اندازی و توسعه طب سنتی ایرانی ، موجب اشتغالزایی ، کارآفرینی ، جذب سرمایه گذار خارجی و اعتلای صنعت توریسم سلامت در جهان می‌شود و بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی ایران جز الویت های این مرکز پژوهشی است.

ستاری ادامه داد: طب کلاسیک در فیزیولوژی؛ آناتومی و انواع جراحی‌ها بسیار قوی است و پیشگام سایر طب ها در این زمینه است. اما در طب کلاسیک بیماری درمان می شود و در طب سنتی شخص را درمان می کنند ، در نتیجه می بایست یک تعامل بین این دو طب ایجاد شود. در کشورهای مختلف روش های تشخیص متفاوت است اما رویکرد کلی همه به انسان یکی است.

وی با تاکید بر ارتقاء سطح آگاهی جامعه نسبت به ویژگی های طب سنتی ایرانی و توسعه محور های آموزشی به روش های نوین علمی گفت : متاسفانه امروزه شاهد هستیم برخی افراد بدون سواد و علم کافی در این زمینه اقدام به عرضه داروهای گیاهی می کنند این در حالی است که به دلیل خطرات موجود در راستای علمی کردن صنعت طب سنتی باید یک سری محدودیت در این رابطه ایجاد و نسبت به ارائه آموزش های لازم به افرادی که به دنبال فعالیت در طب سنتی هستند اقدام کرد.

نماینده دانشگاه پزشکی سنتی ارمنستان در ایران در خصوص مصرف داروهای گیاهی گفت: اینکه می گویند داروهای گیاهی بی‌عارضه است، اشتباه است. سطح آگاهی در مردم باید بالاتر برود و زمینه ی آن افزایش مراکز مورد اعتماد است. با پیش بینی درست و فراهم کردن زیرساخت‌ها می توان سطح آگاهی مردم جامعه را در این خصوص بالا برد.

همچنین تصریح کرد: طبق تحقیقات انجام شده با کارآفرینی در حوزه طب سنتی تا سال 1400 بیش از 20هزار فرصت شغلی ایجاد می شود. در حوزه گونه‌های گیاهان دارویی بسیار قوی هستیم اما در زمینه کشت و صادرات محصولات ضعف داریم. با تقویت این دو حوزه می توانیم در راستای اقتصاد مقاومتی و صادرات گیاهانمان گام برداریم.

ستاری ادامه داد: علی‌رغم قدمت طب سنتی ایرانی تا چند سال گذشته در سازمان بهداشت جهانی نامی از طب سنتی ایرانی در میان نبود ، اما امروزه استقبال عمومی ما را اجبار کرده است که به سمت طب سنتی و جایگزین قدم برداریم.

وی تصریح کرد: در حوزه طب سنتی می‌توانیم توریست درمانی هم د اشته باشیم اگرچه امروزه به صورت زیرزمینی انجام می‌شود و یا در دست یک عده خاص قرار دارد.

ستاری اذعان کرد: تحقیقات طب سنتی در زمینه بیماری های صعب العلاج نشان می دهد می توانیم بخشی از این بیماری ها را کنترل کنیم و یا در مواردی روند توقف بیماری را شاهد بودیم.
وی افزود: بازار طب سنتی امروزه به اسلام هم رسیده و این ناراحت کننده است که عده‌ای به دلیل منافع اقتصادی چنین کاری کنند.

ستاری در آخر گفت: دنیای علم بسیاری از این مباحث را نمی‌پذیرد و باید روی این موضوع کار کرد. طب سنتی اسلامی که از احادیث و روایات برگرفته شده است را حتی می توان به صورت آکادمیک درآورد و آن را مستند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید