جدیدترین اخبار
۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۴ اجتماعی کد خبر :148505

به دعوا خاتمه دهید و صمیمیت را به رابطه‌تان برگردانید

امكان ندارد که دو نفر با دو تربيت خانوادگی متفاوت با هم زندگی كنند و اختلافي بين‌ شان وجود نداشته باشد. مهم اين است كه چگونه دعواها و اختلاف نظرهايمان را مديريت كنيم تا به رابطه مان لطمه‌اي وارد نشود.

می گويند دعوا نمك زندگی است و هيچ زندگی بدون دعوا نمی شود ولي مسلما هيچ‌ كسی زندگی پر از تنش و استرسی نمی خواهد. امكان ندارد که دو نفر با دو تربيت خانوادگی متفاوت با هم زندگی كنند و اختلافی بين‌ شان وجود نداشته باشد. مهم اين است كه چگونه دعواها و اختلاف نظرهايمان را مديريت كنيم تا به رابطه مان لطمه‌ای وارد نشود.

برای اين‌ كه زندگی آرامی داشته باشید، باید راه حل اختلاف نظرها را بدانید و بتوانید در دعواها بهترین عکس العمل را از خود نشان دهید. اما اگر نمی دانید، ما در اینجا راهكارهای موثری را برایتان آورده ایم تا هر چه سریع تر صميميت را به زندگی تان بازگردانيد.

۱٫ نفسی عمیق بکشید

هنگام دعوا طبیعی است که از شدت عصبانیت، بخواهید سر شریک زندگی تان فریاد بزنید یا حتی به او بی احترامی کنید اما سعی کنید تا جایی که می توانید کلمات توهین آمیز به کار نبرید.

کارشناسان بر این باورند که هنگام دعوا، ما انقدر به نتیجه حرف هایمان و عکس العمل طرف مقابل می اندیشیم که از کلماتی که در لحظه به زبان می آوریم، غافل می شویم. عجله در صحبت کردن و دفاع کردن از خود، باعث شده که ما بدون منظور برخی حرف ها را به زبان آوریم که ممکن است غیر قابل جبران باشند. بنابراین قبل از صحبت هایتان، نفسی عمیق بکشید و خوب به کلماتی که می خواهید به زبان آورید، فکر کنید.

۲٫ دست از سرزنش کردن بردارید

از بیان جملاتی مانند «تو همیشه…» یا «تو هیچوقت…» خودداری کنید زیرا نه تنها تاثیر مثبتی ندارند بلکه باعث می شوند تا طرف مقابل تان حالت دفاعی به خود بگیرد. بنابراین به جای این که گذشته را وسط بکشید، بر مشکل اصلی تمرکز کنید.

به عنوان مثال اگر شریک زندگی تان همیشه بدون این که به شما خبر دهد، دیر به خانه می آید، به جای این که با او دعوا کنید و به او بگویید «تو همیشه همینی» بهتر است که بگویید «وقتی تو بدون خبر، دیر به خانه می آیی، من نگرانت می شوم»؛ یا اگر از او انتظار دارید که در کارهای خانه به شما کمک کند اما کوتاهی می کند، به جای ناراحتی و گفتن این که «تو نیازهای من را بر طرف نمی کنی» بهتر است از او بخواهید که به همراه شما فهرستی از وظایفی که هر کدام از شما در خانه دارید را تهیه کنید و به جای این که وقت تان را صرف بگو مگو کنید، کمک حال هم باشید.

۳٫ فراموش نکنید که دوستش دارید

ممکن است که هنگام دعوا همه چیز را فراموش کنید، اما یادتان نرود که شما به طرف مقابل تان احساس دارید. ساعت ها و روزهای قبل را به یاد بیاورید، آن زمان که به شریک زندگی تان می گفتید «دوستت دارم» یا که از ابراز علاقه های او به وجد می آمدید… حال نیز فردی که مقابل شما ایستاده همان آدم است، فقط مشکلی بین تان بوجود آمده که با صحبت کردن حل خواهد شد. بنابراین در این شرایط که ناراحت و عصبی هستید از مسخره و توهین کردن به او بپرهیزید. توصیه ما به شما این است که کمی به خودتان زمان دهید تاآرام تر شوید و بتوانید روی حرف هایی که به زبان می آورید تمرکز کنید. با این کار شریک زندگی تان نیز می فهمد که شما دوستش دارید و او نیز سعی می کند رفتار منطقی تری از خود نشان دهد.

۴٫ او را تهدید به رفتن نکنید

در دعوا هیچگاه این جمله که «من دیگر این رابطه را نمی خواهم» یا «بهتر است که تمام اش کنیم» به زبان نیاورید، مگر این که ۱۰۰% به حرفی که می زنید، ایمان داشته باشید، در غیر این صورت طرف مقابل اعتمادش را به شما از دست خواهد داد.

حتی اگر می خواهید که به رابطه خود مهر اتمام بزنید، بهتر است که این جمله را پس از دعوا بیان کنید. در هنگام جر و بحث و دعوا، به دلیل عصبانیت و ناراحتی ممکن است که هر تصمیمی بگیرید که بعدها تنها برایتان پشیمانی به بار آورد. پس این تصمیم مهم را بدون فکر نگیرید و از به زبان آوردن آن به طور مدام به شدت خودداری کنید.

۵٫ به زاویه دید او احترام بگذارید

سعی نکنید که نظر طرف مقابل تان را تغییر دهید. این حق هر آدمی و طبیعی است که با شما اختلاف نظر داشته باشد، حتی اگر شما آن را قبول نداشته باشید. در این شرایط از خودتان سوال کنید، آیا اگر او نظرش را تغییر دهد، تغییر اساسی رخ خواهد داد؟ اگر پاسخ شما منفی است، باید این اختلاف نظرها را بپذیرید.

برخی از تصمیمات آنقدر مهم اند که برای تصمیم گیری در موردشان باید اختلاف نظرها را کنار گذاشت و به نظری واحد رسید. به عنوان مثال تصمیم در مورد این که آیا فرزندتان به خارج از کشور مهاجرت کند یا خیر، یا این که آیا آن عمل جراحی ضروری است یا خیر… در این شرایط جور دیگری باید عمل کرد اما زمانی که موضوع دعواهای شما در این فهرست های پر اهمیت نمی گنجد، بهتر است که زاویه دید طرف مقابل تان را بپذیرید و با آن راه بیایید.

۶٫ تمام حرف هایش را بشنوید

شاید هنگامی که عصبانی هستید، شنیدن حرف های طرف مقابل برایتان سخت باشد و دوست داشته باشید که مدام حرف های او را قطع و از خودتان دفع کنید اما اگر می خواهید که گفتگوی شما ختم به خیر شود، بهتر است که حرف های شریک زندگی تان را تمام و کمال بشنوید. حتی اگر آنچه را که او می خواهد به زبان آورد می دانید، باز هم صبوری کنید تا حرف هایش تمام شود. پس از این که تمام حرف هایش را شنیدید، نفسی عمیق بکشید و در آن فاصله به حرف های او و آنچه خودتان می خواهید به زبان آورید، خوب فکر کنید.
اکثر گفتگوها تنها به خاطر عدم ارتباط درست و سوتفاهم ها بوجود می آیند. اگر می خواهید جزو این دسته نباشید، برای تک تک کلماتی که طرف مقابل تان به زبان می آورد، احترام قائل شوید.

۷٫ نگویید «درسته، اما…»

استفاده از جمله «درسته، اما…» تنها درهای بیشتری را روی عکس العمل های منفی طرف مقابل تان باز می کند. زمانی که شما جمله تان را با «بله، درسته…» آغاز می کنید، انرژی مثبتی را به شریک زندگی تان منتقل می کنید اما وقتی در ادامه آن «اما و اگر..» می آورید، در واقع تمام تلاش هایتان را برای حل مشکل نقش بر آب و او را از خود دورتر کرده اید. بنابراین در جملاتی که به زبان می آورید نیز محتاط تر باشید.

۸٫ گفتگو خود را از اول آغاز کنید

به جای این که تلاش کنید با یک بار صحبت کردن به نتیجه برسید، سعی کنید پس از آن که حرف هایتان را زدید و حرف های طرف مقابل را نیز شنیدید، به خودتان زمان دهید. در این شرایط نه تنها در گفتگوی بعدی آرام تر خواهید شد، بلکه در مورد حرف های زده شده نیز خوب فکر خواهید کرد. فقط باید این زمان را پس از اتمام اولین مکالمه، مشخص کنید. به عنوان مثال به او بگویید که ۱۰ دقیقه دیگر، یک ساعت یا حتی یکی دو روز دیگر دوباره با هم صحبت خواهیم کرد. از این زمان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و تمام تمرکزتان را بر پیدا کردن بهترین راه حل بگذارید. مطمئنا گفتگوی موثر و موفق تری خواهید داشت.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • آغاز طرح جدید فروش محصولات سایپا از فردا
  • پیشروی طلا برای ثبت سومین افزایش هفتگی متوالی
  • ماتیس: حمله قندهار تأثیری بر وضعیت امنیتی افغانستان نمی‌گذارد
  • مجسمه بیست‌وپنجمین رییس جمهور آمریکا تخریب شد
  • ایوانکی پذیرای سرریز جمعیت تهران می‌شود
  • هشدار یونیسف نسبت به تاثیرات خشونت در یمن بر کودکان و خانواده‌ها
  • هشدار مجدد آمریکا به شهروندانش درباره سفر به عراق
  • انفجار انتحاری در ولایت بلخ افغانستان
  • هاشم‌زایی: روحانی یکشنبه فقط وزرای کار و اقتصاد را معرفی می‌کند
  • «ملک‌سلمان» شخصاً مجبور به ورود به پرونده «خاشقجی» شده است
  • آمریکاواسرائیل از علم برای بسط هیمنه علیه ملت‌ها استفاده می‌کنند
  • آل‌خلیفه مانع از برگزاری بزرگترین نماز جمعه شیعیان بحرین شد
  • ادعای یک روزنامه پاکستانی: الجبیر برکنار می شود/ سفیر عربستان در اسلام آباد، وزیر می شود
  • ١٥٢هزار نفر از زنان خانه‌دار تحت پوشش تامین اجتماعی هستند
  • «چشم استانبول» درگذشت
  • صدور ۷ کیفرخواست در پرونده‌های ‌اقتصادی‌
  • هشدارهای محمود صادقی: روزهای سختی در پیش داریم
  • ادعای بی‌اساس نیکی هیلی علیه ایران
  • جایزه ویژنری جشنواره استکهلم برای اصغر فرهادی
  • حمله جنگنده‎های ائتلاف به نیروهای کُرد سوریه بررسی می‌شود
  • حمایت مجدد «انور قرقاش» از عربستان سعودی در ماجرای «خاشقجی»
  • میرباقری: عمده مصارف رسانه‌ای از تلویزیون است
  • دادستان تهران: امروز ناامنی حرف اول دشمن است
  • مجری پیشکسوت: مرا به تلویزیون راه نمی‌دهند
  • هشدار پرستویی درباره روند خطرناک در سینما
  • پلیس ترکیه به دنبال جسد خاشقجی در جنگل
  • بسته حمایتی دولت برای بازنشستگانی که زیر ۳میلیون حقوق می‌گیرند
  • FATF تا بهمن ماه به ایران فرصت داد؛ شکستی تازه برای اسرائیل و آمریکا
  • جنگل‌زدایی عامل تولید سالانه ۸ درصد از CO2 جهان
  • مسمومیت خدمه کشتی ایرانی حامل گندم در ساحل باکو
  • Ad