سپرده‌گذاران در انتظار فروش اموال کاسپین

    کد خبر :148457

در جلسه‌ای که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با رئیس بانک مرکزی داشتند، موضوعات مختلف از جمله آخرین وضعیت سپرده‌گذاران کاسپین و همچنین وضعیت تامین مالی پروژه‌ها از منابع خارجی بررسی شد.

30‌ میلیارد دلار تامین مالی خارجی

مشكلات دوران تحريم و دستاوردهاي بسياري كه برجام براي كشور ما به ارمغان آورد بر كسي پوشيده نيست. در دوران تحریم و پس از آن، روابط بانکی به دلیل پروژه ایران‌هراسی و به روز نشدن مقررات بانکی در کشور، سخت شده بود. پس از برجام قراردادهای تامین مالی فرصت بکری براي گسترش روابط بانكي با كشورهاي مختلف ايجاد كرد و همان‌طور كه مشاهده كرديم، فضاي مناسب ايجاد شده پس از برجام امکان انجام و برقراری روابط کارگزاری با بانک‌ها و موسسات مالی خارجی و همچنین مذاکره در زمینه تامین خطوط اعتباری را براي كشور فراهم كرد.

در همين راستا رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ایجاد صف‌های متعدد از سوی بانک‌ها و کشورهای خارجی برای امضای تفاهمنامه‌های فاینانس با ایران گفته بود: به زودی شاهد سرازیر شدن سرمایه‌های خارجی به کشور خواهیم بود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در جلسه دیروز، سه‌شنبه گفت: در این جلسه که با حضور ولی‌ا… سیف رئیس کل بانک مرکزی و معاونان او و همچنین مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، چگونگی تامین مالی خارجی تکلیف شده در قانون برنامه توسعه ششم و قانون بودجه سال 96 بحث و بررسی‌های لازم انجام شد.

محمدرضا تابش یادآور شد: در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی روند تعاملات درمورد تامین اعتبارات ارزی از کشورهای آسیایی و اروپایی که ابتدا کند بود را رو به رشد و رضایت بخش دانست. او ادامه داد: دراین جلسه بیان شد که برای تامین مالی پروژه‌ها ازمنابع خارجی تاکنون سی‌میلیارد دلار قرارداد امضا شده و برای چهل‌میلیارد دیگر نیز توافق اولیه انجام شده و منابع در دسترس است. طرح‌ها و پروژه‌های معرفی شده بیشتر مربوط به سازمان بنادر، راه آهن، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، بیمارستان‌سازی، کاغذسازی و دیگر موارد است که توسط بخش دولتی و خصوصی با ضمانت وزارت اموراقتصادی و دارایی به مرحله اجرادر می‌آید. تابش تصریح کرد: همچنین در ادامه جلسه دکتر عدل معاون سازمان برنامه و بودجه درمورد چگونگی اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار درمناطق روستایی وعشایری توضیحاتی داد و گفت در چند روز گذشته آیین نامه این قانون توسط دولت تصویب و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده است.

نماینده مردم اردکان در مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس این قانون از 1/5 میلیادر دلار اختصاصی از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و‌محروم کشور، 45درصد این منابع به کشاورزی،10درصد معادن،15درصد مشاغل و‌خدماتی و تبادل اطلاعات،10درصد گردشگری،10درصد صنایع دستی و‌فرش دستباف و 10درصد برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اختصاص می‌یابد، معادل مبلغ تخصیصی از صندوق توسعه ملی از طرف بانک‌های عامل برای اشتغال‌زایی موارد معین شده اختصاص خواهد یافت که پیش‌بینی می‌شود با سرانه هر شغل 50‌میلیون تومان، با این منابع 238هزار شغل جدید ایجاد می‌شود.

آخرین وضعیت سپرده‌گذاران کاسپین

از 20 آبان پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران فرشتگان در تمامی سقف‌ها در شعب موسسه کاسپین آغاز شد. در اواخر این روز بود که موسسه کاسپین طی اطلاعیه‌ای جدول زمانبندی منتشر کرد که سپرده‌گذاران بتوانند بر اساس آن مراجعه کرده و تعیین تکلیف شوند. بر این اساس قرار بود از بیستم آبان تا هفتم آذر به مدت ۱۴ روز کاری و بر اساس حروف الفبا مراجعات انجام شود. طبق برنامه‌ریزی انجام شده از قبل، قرار بر این شده تا تمامی سپرده‌گذاران امکان مراجعه برای تعیین تکلیف حساب‌های خود را داشته باشند. با این حال طولی نکشید که موسسه کاسپین زمانبندی انجام شده و نحوه مراجعه بر اساس تقسیم‌بندی را حذف کرد. دلیل این موضوع تسریع در پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران تعاونی منحل شده فرشتگان اعلام شده است.

بر این اساس کلیه سپرده‌گذاران مشمول می‌توانند بدون در نظر گرفتن جداول زمانبندی و محدودیت زمانی به شعب کاسپین مراجعه کنند. رئیس کل بانک مرکزی در جلسه دیروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در تشریح آخرین وضعیت سپرده‌گذاران کاسپین گفت: بر اساس آخرین تصمیم مبلغ 200 میلیون تومان به تمامی سپرده‌گذاران اعم از سپرده‌گذارانی که زیر 200‌میلیون تومان و بیش از این ارقام سپرده‌‌گذاری کرده‌اند، پرداخت می‌شود. ولی ا… سیف افزود: در حال حاضر شعب کاسپین با خطوط اعتباری که بانک مرکزی باز کرده است، پاسخگوی سپرده‌گذارانی هستند که برای دریافت سپرده خود مراجعه می‌کنند و به تدریج تمامی سپرده‌گذاران را در نظر می‌گیرد. او ادامه داد: مابقی سپرده مشتریان که بالای 200‌ میلیون تومان سپرده‌گذاری کرده‌اند پس از شناسایی اموال جدید پرداخت می‌شود.

تصمیمات جدید درباره تعاونی وحدت و افضل توس

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: جلساتی به صورت منظم با نمایندگان سران سه قوه برگزار می‌شود که یکی از تصمیمات جدید در این جلسات درباره تعاونی وحدت و افضل توس بود که پیش‌بینی شده تا مبلغ صد‌میلیارد تومان پرداخت شود که البته هنوز تصمیم نهایی در این مورد گرفته نشده است، البته سپرده مشتریان تا سه‌میلیون تومان پرداخت شده و حدود 76‌درصد مشتریان این تعاونی‌ها تسویه حساب شده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید