افول سرمایه گذاری خارجی ایران در دولتِ روحانی+سند

    کد خبر :14818

نمودارهای رسمی از سرمایه گذاری خارجی در ایران طی ۱۲ سال اخیر نشان میدهد در دولتِ روحانی بیشتر افول را در این بخش داشته ایم.

 حسن روحانی در سومین مناظره ریاست جمهوری گفت: اعتباراتی که به تولیدات داریم باعث فعال شدن آنها شد. از طریق بانک ها است که سرمایه خارجی را جذب می‌کنیم اگر بخواهیم در کشور وضع زندگی مردم و  معیشت آنها درست شود فقر ریشه کن شود و اقتصاد ما به عنوان یک قدرت بزرگ ملی ظهور پیدا کند یکی از راه‌های آن تقویت بانک ها و یکی از راه‌ها گرفتن اعتبارات از بانک‌ها مختلف است.

همین امروز من خوشحالم که با یکی از بانک‌های خارجی برای 10 میلیارد دلار به توافق رسیدیم برای سرمایه‌گذاری در ایران. باید از سرمایه داخلی و خارجی برای پیشرفت کشور استفاده کنیم. برای تحول زندگی مردم نیازمند است که صادرات را افزایش بدهیم.

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در نقد سخنان روحانی گفت: شما یکی از گلابی‌هایی که از برجام باید می‌چیدی که از برجام باید می چیدید سرمایه خارجی بود‌، سال 95 کل سرمایه خارجی که جذب شده 500 میلیون  دلار بوده است این وضعی که شما در خصوص جذب سرمایه‌گذاری بار آوردید. من فکر می‌کنم اگر شما دقیق حساب کنید می‌گویید صادرات آماری که ما داریم صادرات غیر نفتی 10 درصد کاهش یافته است. شما می‌گویید صادرات غیر نفتی افزایش یافته است شما میعانات را از آن کم کنید میعانات باید در حوزه نفتی باشد.

گفتنی است، اسحاق جهانگیری نیز در این مناظره گفت: یادتان لحظه ای قیمت ارز و کالا عوض می‌شد. منابع به سمت تولید بردیم فضایی درست کردیم که با بین‌الملل می‌شود کار کرد می‌شود سرمایه‌گذاری جذب کرد. سا ل95، ده میلیارد دلار سرمایه جذب کردیم. منابع خارجی 43 درصد رشد کرده است. ماشین اقتصاد کشور راه افتاده است سرعتش کم است که انشاءالله بیشتر می شود.

اما همزمان با مناظره، پایگاه اطلاع رسانی دولت که اینروزها بسیار پرکار شده و به تخریب رقبای روحانی می پردازد، در خبری به نقل از وزارت اقتصاد اعلام کرد: بر خلاف ادعای مطرح شده از سوی جناب آقای رییسی میزان جلب سرمایه گذاری خارجی بیش از 11 میلیارد دلار بوده است که تاکنون بیش از 3 میلیارد و 100 میلیون دلار آن جذب و وارد کشور شده است.

به همین منظور  نمودار سرمایه گذاری خارجی در ایران طی 12 سال گذشته را منتشر کرد که در ادامه مشاهده می کنید؛

انتهای پیام/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید