حضور٤٠کارشناس سلامت روان در قالب٢٠تیم در مناطق زلزله زده

    کد خبر :148109

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت از حضور ٤٠ کارشناس سلامت روان آموزش دیده از نقاط مختلف استان در قالب ٢٠ تیم در مناطق زلزله زده خبرداد.
به گزارش مهر، دکتر احمد حاجبی به دنبال وقوع زلزله در استان های غربی کشور و جان باختن و آسیب دیدگی تعدادی از هم وطنان، در گفت و گو با وبدا، در خصوص تیم های ارائه دهنده خدمات حمایت های روانی و اجتماعی در بلایا گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تعداد ٤٠ کارشناس سلامت روان آموزش دیده از نقاط مختلف استان را در قالب ٢٠ تیم حمایت های روانی اجتماعی تحت نظر دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، برای خدمت رسانی به افراد آسیب دیده به مناطق زلزله زده اعزام کرده است.

وی افزود: این تیم ها براساس پروتکل کشوری حمایت های روانی اجتماعی در بلایا و با مدیریت دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، غربالگری های اولیه را آغاز نموده و مداخلات روانشناختی را طبق برنامه ریزی های انجام شده، انجام خواهند داد.

وی همچنین در خصوص اعزام تیم ها از دانشگاه های علوم پزشکی استان های هم جوار گفت: از دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم ١٠ نفر در قالب ٥ تیم برای ارائه این خدمات اعزام شده اند. کارشناسان سلامت روان آموزش دیده دو دانشگاه علوم پزشکی همدان و لرستان نیز برای ارائه خدمت آماده باش هستند تا در صورت نیاز با هماهنگی ستاد وزارت بهداشت این تیم ها نیز به مناطق آسیب دیده اعزام شوند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در خصوص ارائه خدمات به مجروحین اعزام شده به بیمارستان های استان تهران خاطرنشان کرد: با هماهنگی به عمل آمده با همکاران در سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی نیز، بیش از ٢٠ تیم حمایت های روانی اجتماعی آموزش دیده تا کنون به بیمارستان های امام خمینی (ره)، سینا، دکتر شریعتی، رسول اکرم (ص)، فیروز گر، میلاد، و هفت تیر اعزام و مستقر شده اند و از امروز به مجروحین خدمات را ارائه می دهند.

حاجبی در خصوص خدمات ارائه شده در قالب تیم های حمایت های روانی اجتماعی گفت: یکی از این خدمات، جمع آوری اطلاعات مجروحین در ساعات اولیه وقوع حادثه، به ویژه اطلاعات مجروحینی است که جهت دریافت خدمات درمانی اعزام شده اند. این یکی از مداخلات جدی و تاثیر گذار در کاهش استرس و نگرانی بازماندگان است که به آن ردیابی گفته می شود. این اطلاعات به سرعت در قالب فرم هایی به همکاران در دانشگاه های علوم پزشکی اعزام کننده منتقل شده و به خانواده های مجروحین اطلاع رسانی می گردد. از مداخلات دیگری که برای افراد آسیب دیده انجام می شود، ارزیابی بازماندگان و مجروحین و غربالگری آنها از نظر علائم سوگ و همچنین علائم استرس پس از حادثه و آغاز مداخلات روانشناختی برای افراد نیازمند این خدمات است و بر اساس پروتکل کشوری، مداخلات روانشناختی گروهی در روزهای بعدی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: تمام تلاش ها در روزهای ابتدایی در راستای پیشگیری از ایجاد اختلالات روانشناختی از جمله اختلال استرس پس از سانحه در میان آسیب دیدگان است.

حاجبی در خصوص اهمیت برنامه های مداخلات روانی اجتماعی در بلایا در نظام سلامت تصریح کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران در قاره آسیا یکی از حادثه خیزترین سرزمین هاست و این شرایط به عنوان یک اصل اجتناب ناپذیر ایجاب می‌کند که کلیه دست اندرکاران نظام سلامت برای بهبود شرایط بازماندگان بلایا همواره آمادگی لازم را داشته باشند. دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مسئول گسترش برنامه هایی است که ضمن کاهش بروز عوارض روانی اجتماعی در بلایا و پیشگیری از پیشرفت و تشدید عوارض روانی، به افزایش توان انطباق و آماده سازی بازماندگان کمک می کند و همچنین مهارت های اجتماعی بازماندگان را نیز برای سازماندهی مجدد، خودیاری و بازسازی تقویت می نماید

وی یادآور شد: حمایت های روانی اجتماعی در بلایا و حوادث غیر مترقبه مجموعه ای از فعالیت های قبل، حین و بعد از حادثه است که با هدف پیشگیری از عوارض مزمن روانی ناشی از حادثه و توانمند سازی افراد آسیب دیده توسط گروه های متخصصین (روانشناس، روانپزشک) به کار می رود. ارزیابی روانی ناشی از حادثه، اطلاع رسانی در حوزه سلامت روان، غربالگری جمعیت آسیب دیده، شناسایی افراد در معرض آسیب روانی، برگزاری جلسات مداخلات روانشناختی (مثلا به شکل بازگویی روانشناختی) برای گروه های دارای علایم استرس حاد، از جمله اقداماتی است که در این حوزه صورت می گیرد. دوره های بازآموزی کارشناسان سلامت روان برای ارائه این خدمات سالانه در سطح کشور برگزار می گردد تا افراد همواره از آمادگی لازم برای ارائه خدمت برخوردار باشند و اتفاقا این کارشناسان به تازگی و در ماه گذشته دوره های بازآموزی سالانه را طی کرده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید