پرونده مناظره‌های ۹۶ بسته شد

  • آرشیو
  • جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۲۲
    کد خبر :14803

آخرین مناظره نامزدهای انتخاباتی، با تغییراتی جزئی در شیوه‌ی اجرا و در فضایی نه چندان متفاوت از دو مناظره‌ی قبل، به صورت زنده روی آنتن رفت تا پرونده‌ی مناظره‌های انتخاباتی سال ۹۶ جمعه – ۲۲ اردیبهشت ماه – بسته شود.

 آخرین مناظره نامزدهای انتخاباتی با موضوع اقتصادی که به عنوان فینال مناظره‌ها مطرح بود، در مدت زمان معمول حدود سه ساعت و نیم به روی آنتن رفت و نامزدهای انتخاباتی به پرسش‌های مجری با محوریت اقتصادی پاسخ دادند.

حضور نامزدها در ساختمان جام جم با روندی معمول و همانند دو مناظره قبل همراه بود. با این تفاوت که کاندیداها به محض پیاده شدن از ماشین تشریفات، با این پرسش یکسان از سوی خبرنگاران وابسته به صداوسیما مواجه می‌شدند که مناظره‌ی سوم مهمتر است یا دو مناظره‌ی قبلی.

ضمن اینکه به‌رغم انتقادها به شیوه‌ی در نظر گرفته شده برای پوشش انحصاری برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها در صداوسیما، مناظره سوم هم بدون حضور عکاسان و خبرنگاران دیگر رسانه‌های داخلی برگزار شد و تنها خبرنگاران و عکاسان وابسته به صداوسیما آنهم به شکلی محدود، اجازه حضور در محوطه جام‌جم را داشتند.

یک ساعت و نیم قبل از آغاز آخرین مناظره‌ی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جهانگیری به عنوان اولین نامزد، وارد ساختمان جام‌جم شد. آخرین نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم حسن روحانی بود که حدود ساعت ۱۵ و ۵۳ دقیقه یک ساعت بعد از اولین کاندیدا، به صداوسیما آمد.

اسحاق جهانگیری حدود ساعت ۱۴:۵۳ وارد ساختمان جام جم شد.

جهانگیری پس از ورود به محوطه جام جم به سمت ساختمان معاونت سیما بدرقه شد و در بدو امر در جمع خبرنگاران به پرسش‌هایی درباره ساختار و محتوای برنامه‌های مناظره پاسخ داد.

او پیش از آغاز مناظره در پاسخ به پرسش خبرنگار صداوسیما درباره اهمیت مناظره سوم، گفت: مناظره‌ها به شکلی طراحی شده است که نامزدها به جای ارائه‌ی برنامه‌هایشان به گفتن وعده‌ها می‌پردازند. در واقع دادن برنامه‌ها نباید همراه با شعار باشد و اهداف و منابع مورد نظر باید مشخص شود. اما تا به الان به این بخش در برنامه‌های مناظره پرداخته نشده است. آخرین مناظره که با محوریت اقتصادی هست با زندگی مردم سروکار دارد و باید نامزدها در این راستا برنامه‌های خود را بازگو کنند. این مناظره از دو مناظره‌ گذشته جدی‌تر است.

جهانگیری پس از پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران، همانند هفته‌های گذشته با استقبال موسوی مقدم، قائم‌مقام رییس صداوسیما و سپس علی‌عسکری، رییس صداوسیما مواجه شد. این روند در خصوص سایر نامزدها هم به ترتیب تکرار شد.

سید مصطفی هاشمی طبا دومین نامزدی بود که برای شرکت در مناظره آخر، با تشریفات معمول وارد محوطه جام جم شد.

او در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اهمیت مناظره سوم گفت: هر سه مناظره از نظر من اهمیت دارد اما این مناظره به دلیل اینکه آخرین مناظره است، اهمیت بیشتری دارد.

سید مصطفی آقا میرسلیم و محمد باقر قالیباف سومین و چهارمین کاندیداهایی بودند که برای شرکت در آخرین مناظره زنده تلویزیونی وارد ساختمان جام جم شدند.

آقامیرسلیم در بدو ورود به ساختمان معاونت سیما در پاسخ به سوال خبرنگاران بیان کرد: کشور ما دارای گرفتاری اشتغال است به همین دلیل باید دید که کدام نامزد پیشنهاد خوبی را در این راستا ارائه می‌دهد. از نظر من این مناظره (مناظره سوم) مهمتر است.

محمدباقر قالیباف هم در پاسخ به خبرنگاران اظهار کرد: از نظر من هر سه جلسه مناظره مهم است. من در مناظره قبلی پیشنهادی دادم که کاندیداها دارایی‌های خود را اعلام کنند که این پیشنهاد در هفته‌ای که گذشت هزینه‌هایی در پی داشت.

وی افزود: در طول هفته‌ای که گذشت من مشاهده کردم که بعضی از اعضای کابینه به این موضوع پرداختند؛ حال من نمی‌دانم که چرا اینگونه شد. آیا این اقدام تحت فشار ۴ درصدی‌ها انجام شد یا نه. واقعیت این است که من در مناظره دوم نگفتم که وزرا لیست اموال خود را بدهند بلکه پیشنهاد دادم آنهایی که نامزد هستند خوب است که این کار را انجام دهند.

پنجمین نامزد انتخاباتی سید ابراهیم رییسی بود که با تشریفات معمول حدود ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه وارد محوطه جام جم شد.

سید ابراهیم رئیسی پنجمین نامزد از میان شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری بعد از ورود به جام جم در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با اهمیت مناظره سوم در مقایسه با دو مناظره قبلی، گفت:‌ همه مناظرات به دلیل اینکه مردم می‌خواهند بدانند که دولت در این سال‌ها چه کرده است و همچنین برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری چیست، مهم هستند. در واقع هر سه مناظره در موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مهم هستند. امروز در این مناظره به دغدغه‌های اقتصادی، مشکلات کارخانه‌های تعطیل شده، اشتغال جوانان، محرومان، روستاییان و کارگران عزیز و کسانی که در حوزه تولید فعال بودند و به دلایلی کارشان تعطیل شده پرداخته می‌شود. مساله مردم به دلیل اینکه اقتصادی است، این مناظره برایشان اهمیت دارد.

حسن روحانی،‌ ششمین نامزد انتخاباتی بود که کمتر از ۴۰ دقیقه مانده به آغاز مناظره‌ها، برای حضور در این برنامه زنده وارد محوطه جام جم شد.

روحانی درباره‌ی اهمیت مناظره سوم که موضوع آن اقتصادی است، در مقایسه با دو مناظره قبل، گفت: مناظره امروز دارای اهمیت است از این منظر که آخرین مناظره است و هم موضوعات اقتصادی در آن مطرح می‌شود. انتظار مردم از کاندیداهای محترم در زمینه اقتصادی این است که به سوابق‌شان بپردازند و بگویند که تا به حال چه کرده‌اند و چگونه می‌خواهند اقتصاد را متحول کنند. کاندیداها قولی که می‌دهند باید منبع‌اش را بگویند. اگر امروز در مناظره مسائل شفاف مطرح شود، مناظره مفیدی خواهد بود.

برنامه «اینجا ایران است» ساعاتی قبل از برگزاری آخرین مناظره با اجرای حسن سلطانی و مهدی آقابیگی به روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

حسن سلطانی مجری برنامه «اینجا ایران است» در بخشی از صحبت‌هایش برنامه‌های مناظره را پربیننده‌ترین برنامه‌ی تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی برشمرد و سپس به گزارش میدانی یکی از شبکه‌ها اشاره کرد که طبق این گزارش خبرنگار از مردم پرسیده بود آیا نامزد مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اید و اغلب مردم پاسخ داده‌اند منتظر مناظره سوم هستیم تا به جمع‌بندی برسیم.

او همچنین اعلام کرد که ۸۰ درصد از مردم اعلام کرده‌اند که از طریق برنامه‌های رادیو و تلویزیون اطلاعاتشان را درباره نامزدها به دست می‌آورند.

او ادامه داد: آخرین مناظره تأثیرگذاری بیشتری از دو مناظره گذشته دارد و فضای مجازی نیز به کمک تبلیغات نامزدها آمده است و بازار گرم و پررونقی به فضای انتخابات داده است. در واقع مناظره امروز شامل نظرات و سخنان نامزدها در حوزه اقتصادی خواهد بود که به مردم می‌گویند که چگونه موانع اقتصادی کشور را رفع خواهند کرد.

اما دقایقی قبل از آغاز مناظره سوم، مراسم قرعه‌کشی برای قرار گرفتن نامزدها در محل مناظره انجام شد.

طبق قرعه‌کشی انجام شده در آخرین مناظره ریاست جمهوری، مصطفی هاشمی طبا جایگاه شماره یک، حسن روحانی شماره چهار، اسحاق جهانگیری شماره پنج، محمد باقر قالیباف شماره دو، مصطفی آقا میرسلیم شماره سه و سید ابراهیم رئیسی جایگاه شماره شش را به دست آوردند.

بر اساس این گزارش ایسنا، ساختار مناظره سوم با تغییری بسیار جزئی، همانند مناظره‌های قبلی بود.

تنها تفاوت فینال مناظره‌ها با دو دوره‌ی قبل این بود که فرصت جمع‌بندی نهایی نامزدها این بار به جای سه دقیقه، پنج دقیقه بود.

بر این اساس، در بخش ابتدایی سومین مناظره انتخاباتی تلویزیون، نامزدهای ریاست جمهوری به قید قرعه در جایگاه پاسخگویی قرار گرفتند و به پرسشی که آنهم به قید قرعه انتخاب شد با موضوع اقتصادی پاسخ گفتند.

نامزدها در این بخش هر کدام به مدت چهار دقیقه فرصت پاسخگویی داشتند. در ادامه‌ی چهار دقیقه، هر کدام از نامزدها به مدت دو دقیقه فرصت نقد این پاسخ را داشتند.

پس از نقد دو دقیقه‌ای نامزدها، نامزد مشخص‌شده، پنج دقیقه فرصت داشت تا پاسخگوی نقدهای مطرح شده باشد.

در بخش دوم مناظره نیز سوالاتی به قید قرعه برای نامزدها انتخاب شد که به مدت دو دقیقه فرصت پاسخگویی داشتند.

در بخش پایانی مناظره، نامزدها به مدت پنج دقیقه فرصت داشتند که مباحث مطرح شده را جمع‌بندی کنند.

سومین مناظره زنده انتخاباتی همانند دوره‌های قبل مجهز به نمایشگر حساس به صدای نامزدها بود ضمن اینکه مدت یک ربع برای استراحت اختصاص داده شد که با کمی تاخیر نامزدها به استودیو بازگشتند.

در مناظره سوم مجری توضیح داد که سوالات مطرح شده در این برنامه زنده بر اساس نظرسنجی از مردم، نظرات کارشناسان و با جمع‌بندی برجستگان تهیه شده است.

ضمن اینکه مرتضی حیدری در مقام مجری، در دو بخش دچار اشتباهاتی سهوی برای اعلام نام نامزدی که باید به ارائه برنامه‌هایش بپردازد، شد که این اشتباه را اصلاح کرد.

آخرین مناظره نامزدهای انتخاباتی با موضوع اقتصادی از چهار شبکه رادیو و تلویزیونی به صورت زنده روی آنتن رفت.

علاوه بر شبکه یک سیما که مسؤولیت پخش زنده مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری را بر عهده داشت، شبکه‌ جهانی جام جم، شبکه بین‌المللی خبر و همین طور رادیو ایران این برنامه انتخاباتی را به صورت زنده به روی آنتن بردند.

خروج شش نامزد انتخاباتی از ساختمان معاونت سیما هم با بدرقه رییس صداوسیما همراه بود که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد.

پیش‌بینی می‌شود بازپخش این برنامه همانند دوره‌های قبل از شبکه سه سیما حدود ساعت ۲۲ به روی آنتن برود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید