توتال از ایران خارج می‌شود؟

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ۱۶:۰۸
    کد خبر :147959

مواضع سخت‌گیرانه دونالد ترامپ در قبال ایران، ممکن است به از میان رفتن قرارداد توتال، که تنها چهار ماه پیش میان شرکت ملی نفت ایران و توتال امضا شده بود، منجر شود.

الهام میرمحمدی: ۱۸ ماه پس از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، قراردادی به ارزش ۴٫۸ میلیارد دلار با کنسرسیومی تحت هدایت شرکت نفت فرانسوی توتال برای توسعه پارس جنوبی با شرکت ملی نفت ایران منعقد شد.

این نخستین قرارداد ایران و یک شرکت نفتی خارجی پس از امضای توافق هسته‌ای بود.

حالا اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا رویکرد سخت‌گیرانه‌تری علیه ایران در پیش گرفته و تهدید کرده اگر کنگره آمریکا و دیگر متحدان ایالات متحده، تغییراتی در مفاد این قرارداد به وجود نیاورند، از آن خارج خواهد شد.

پاتریک پویانه، مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال، در مصاحبه‌ای که اخیرا با سی‌ان‌ان داشته است، اعلام کرد: تنها در صورتی که یک چارچوب قانونی وجود داشته باشد، ما هم قادر خواهیم بود این توافق را به شکل قانونی اجرا کنیم. اما اگر به هر دلیلی تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شود، باید مجددا این توافق را بررسی کرد.

ترامپ ماه گذشته، با متهم کردن تهران به نقض توافقنامه هسته‌ای، اعلام کرد که دیگر پایبندی ایران به این توافق را تائید نمی‌کند.

در حالی که تا پیش از تصمیم‌گیری کنگره تکلیف قرارداد توتال با ایران مشخص نخواهد شد، استراتژی ترامپ نیز می‌تواند منجر به ایجاد زنجیره‌ای از اتفاقات نامعلوم شود که در نهایت این توافق را به پایان برساند.

از سوی دیگر شرکت توتال در حال گسترش حضور خود در شرکت‌های نفت و گاز آمریکایی است.

پاتریک پویانه در بخش دیگری از مصاحبه خود گفته است: اگر تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شود، ما می‌بایست مواضع آمریکا در قبال ایران را به دقت بررسی کنیم. چرا که ما در این کشور هم در حال فعالیت هستیم و دارایی‌هایی در آمریکا داریم.

توتال هفته گذشته با خرید سرمایه‌های گاز طبیعی مایع از شرکت Engie حضور خود را در آمریکا گسترش داد. همچنین سهام شرکت‌های کمرون ال‌ان‌جی تاجکت در ایالت لوئیزیانا را خریداری کرد. این شرکت یکی از نخستین صادرکنندگان گاز در آمریکای شمالی محسوب می‌شود.

بنابراین قراردادهای توتال با شرکت‌های آمریکایی می‌تواند، قرارداد پارس جنوبی را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیرعامل توتال در ادامه افزود: ما در حال کار کردن بر روی پروژه خود با ایران هستیم و پیشنهادات خود را هم داده‌ایم. مناقصه‌هایی نیز برگزار شده و باید قراردادهای مربوط به این مناقصه را تا ژانویه اجرا کنیم. امیدوارم تا آن زمان کنگره پاسخی برای دونالد ترامپ داشته باشد. و رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم خود برای تائید پایبندی و یا تغییر مفاد توافق هسته‌ای را گرفته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که تهران نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارد تا صنعت نفت و گاز خود را توسعه دهد، از دست دادن قراداد با توتال، زیان‌هایی را برای ایران به دنبال خواهد داشت. با بستن قرارداد توتال، ایران امیدوار بود شرکت‌های نفتی دیگر از جمله بی‌پی، گازپروم روسیه و پتروناس مالزی را به سرمایه‌گذاری دعوت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید