صادرات نفت عربستان به آمریکا به کمترین رقم ۳۰ سال گذشته رسید

    کد خبر :147710

میزان واردات نفت خام آمریکا از عربستان در ماه اکتبر به ۵۲۵ هزار بشکه در روز رسید که پایین ترین رقم از می ۱۹۸۷ تاکنون است. این رقم یک دهه پیش ۱.۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

به گزارش بازتاب به نقل از بلومبرگ، برای مدت یک نسل، تانکرهای عظیم و سفید رنگ ذخیره سازی نفت خام در بزرگترین پالایشگاه آمریکا در تگزاس تقریبا نفتی جز نفت خام وارداتی از عربستان را در خود جای نمی دادند.

این مجتمع متعلق به شرکت آرامکوی عربستان است و از زمانی که این شرکت سعودی در سال 1988 بخشی از سهام این پالایشگاه را خریداری کرده، پالایشگاه موتیوا جای پایی تضمین شده و استراتژیک برای نفت خام عربستان در بازار بزرگ انرژی آمریکا ایجاد کرده است. سال ها بود که تانکرهای حامل میلیون ها بشکه نفت خام عربستان هر ماه نفت عرب لایت را از پایانه های صادراتی این کشور به بندر پورت آرتور انتقال می دادند.

اما به یکباره اکنون میزان صادرات نفت خام عربستان به ساحل تگزاس به رقمی بسیار ناچیز کاهش یافته است. از ماه جولای تاکنون، شرکت آرامکو عرضه نفت را محدود کرده و تلاش دارد موجودی تانکرهای ذخایره سازی نفت در پالایشگاه موتیوا و بسیاری دیگر از پالایشگاه های سراسر آمریکا را به صفر برساند.، این بخشی از برنامه عربستان و متحدانش برای افزایش قیمت نفت است، حتی اگر این اقدام به قیمت قربانی کردن سود بالای این کشور از بازار نفت آمریکا تمام شود.

هرچند پالایشگاه موتیوا در تگزاس بیشترین تاثیر را از این اقدام عربستان پذیرفته، اما بقیه سیستم پالایش نفت آمریکا نیز از ال سگوندو در کالیفرنیا گرفته تا لیک لیک چارلز در لوئیزیانا تاثیرات این سیاست را لمس کرده اند. نتیجه این اقدامات کاهش صادرات نفت خام عربستان به آمریکا به پایین ترین رقم 30 سال گذشته بوده است.

آمریتا سن، تحلیلگر بازار نفت در موسسه انرژی اسپکتس در این باره گفت: «کاهش صادرات عربستان به آمریکا قابل توجه است…صادرات نفت عربستان تنها در ماه گذشته کاهش نیافته است بلکه این کاهش در چند ماه گذشته رخ داده است.

بر اساس این گزارش، میزان واردات نفت خام آمریکا از عربستان در ماه اکتبر به 525 هزار بشکه در روز رسید که پایین ترین رقم از می 1987 تاکنون است. این رقم یک دهه پیش 1.5 میلیون بشکه در روز بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید