اقلیم کردستان عراق ۲ روز پس از زمین‌لرزه

    کد خبر :147693

در میان آسیب های بر جای مانده از زلزله یک شنبه شب اقلیم کردستان عراق، مردم با نگرانی خاصی اخبار آسیب های وارده به سد دربندیخان را دنبال می کنند، سدی که در صورت بروز هر احتمالی می تواند شهرها و روستاهای زیادی را در پایین دست خود تحت تاثیر قرار دهد.

در اقلیم کردستان عراق‌،زلزله مهیب اقلیم کردستان جدای از خسارات وارده جانی و مادی، امتحان دیگری برای حکومت اقلیم کردستان بود، حکومتی که در اوج بحران‌ها این بار نیز در امتحان رسیدگی به امور مردم خویش موفق نبود، گزارشگر تلویزیون روداو، شبکه خبری نزدیک به نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق روز بعد از زلزله از شهر دربندیخان به نقل از ساکنین محل گزارش داد که گروه‌های امداد و نجات هنوز به یاری آنها نیامده‌اند. همین عملکرد ضعیف و اوج بحران اقتصادی حکومت اربیل است که نگاه آسیب دیدگان را متوجه دستان حیدر العبادی نخست وزیر عراق کرده است.

آسیب‌های وارده به سد دربندیخان جدی است

در میان آسیب‌های بر جای مانده از زلزله یک‌شنبه شب اقلیم کردستان عراق، مردم با نگرانی خاصی اخبار آسیب‌های وارده به سد دربندیخان را دنبال می‌کنند، سدی که در صورت بروز هر احتمالی می‌تواند شهرها و روستاهای زیادی را در پایین دست خود تحت تاثیر قرار دهد. هر دو حکومت اربیل و بغداد تیم‌های تخصصی خود را با هدف ارزیابی زیان‌های وارده به این سد به محل اعزام کرده‌اند. فرماندار دربندیخان هم اعلام کرده است که بغداد درباره تعمیرات مورد نیاز سد، قول همکاری داده است. ناصح ملاحسن گفته است که تیم‌های اعزامی از اربیل و بغداد روز سه شنبه تشکیل جلسه خواهند داد، جلسه‌ای که در آن گزارش نهایی آسیب‌های وارده به سد و چگونگی تعمیرات آن قرائت خواهد شد.

همزمان وزیر کشاورزی و منابع آبی حکومت اقلیم کردستان هم اعلام کرده است که سد دربندیخان با خطر اساسی روبرو است. عبدالستار مجید احتمال ریزش کوه‌های اطراف سد را از مهمترین خطرات پیش رو دانسته و در عین حال اطمینان داده است که دیگر سد نزدیک به کانون زلزله یعنی سد دوکان آسیب ندیده است.

سد 55 ساله دربندیخان با ترک خوردگی 450 متری سطح افقی و ستون‌های عمودی روبرو است. تلاش برای اطلاع از میزان آسیب‌های وارده به سطح پایین سد و خطرات ناشی از آن ادامه دارد.

بازدید میدانی شماری از نمایندگان پارلمان عراق از مناطق زلزله زده

رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان عراق با شماری دیگر از همکاران کرد خود از مناطق زلزله زده دربندیخان بازدید کرد. سروه عبدالواحد اعلام کرد از وزارت منابع آبی عراق درخواست کرده‌ایم در خصوص تعمیرات اساسی سد دربندیخان اقدام کند. وی همچنین از سرکشی تیم تخصصی آمریکایی جهت برآورد میزان خسارات وارده به این سد در روزهای آتی خبر داد. عبدالواحد گفت: پس از بازگشت به بغداد چگونگی پرداخت خسارات به حادثه دیدگان را پیگیری خواهیم کرد.

چشمه‌ای که پس از 5 دهه بار دیگر جاری شد

چشمه‌ای که به گفته ساکنین روستای برلوت در شهرستان کلار بیش از پنج دهه خشک بوده است با وقوع زلزله اخیر در اقلیم کردستان عراق دوباره جاری شده است. یکی از ساکنین محل گفته است: از خواب که بیدار شدم کوچه‌ها و معابر اطراف روستا را پر از آب دیدم، در جستجو برای یافتن منبع اصلی متوجه شدم که این همان چشمه‌ای است که چندین دهه از خشکی آن می‌گذرد. ساکنین روستا اعلام کرده‌اند که آب چندین چشمه دیگر در این روستا دوباره جاری شده است.

ترکیه و زلزله اقلیم کردستان عراق

ترکیه با اعزام کمک‌های بشردوستانه به سلیمانیه به یاری حادثه دیدگان زلزله چند روز گذشته اقلیم کردستان شتافته است. در همین راستا بهروز گلالی نماینده اتحادیه میهنی کردستان در آنکارا که پیش از برگزاری رفراندوم از سوی حکومت ترکیه اخراج شده است به رسانه‌های کردی گفته است که این کشور به بهانه زلزله اخیر در پی نزدیکی بیشتر به اتحادیه میهنی است. وی اظهار امیدواری کرد که شورای رهبری اتحادیه میهنی به چنین واقعیتی واقف باشند و چنین اقدامی را بهانه تحقق منافع مشترک و آغاز گفتگوهای سازنده قرار دهند. با برگزاری رفراندوم، روابط آنکارا و حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی به سردی گراییده است.

نخست وزیر عراق و دستور کمک به زلزله‌زدگان اقلیم کردستان

سایت سلیمانیه نیوز گزارش داده است که حیدر العبادی نخست وزیر عراق به وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط دستور داده است هر آنچه را که لازم است در خدمات رسانی به حادثه دیدگان زلزله اخیر اقلیم کردستان انجام دهند.

در این زلزله، شهرهای کلار، دربندیخان و حلبچه بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند.

شبکه الفرات عراق از جان باختن دست‌کم هفت نفر و زخمی شدن 535 نفر دیگر در نتیجه وقوع زمین‌لرزه در عراق خبر داده‌ است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید