مردم کرمانشاه و آسیب دیدگان گلایه مند هستند/امکانات بسیار کم است

    کد خبر :147564

زمین لرزه 7.3 ریشتری یکشنبه شب، مرز میان ایران و عراق در استان کرمانشاه را به لرزه درآورد. مرکز این زمین لرزه، «ازگله» در نزدیکی مرز بود. بنا بر آمارهای اولیه، بیشترین خسارت در سرپل ذهاب، ازگله، قصر شیرین، ثلاث باباجانی و کرند بوده است.

با توجه به وسعت منطقه و آمار بالای خرابی ها، شمار افراد بی خانمان گشته در این بخش از کشور بسیار است و مردم این مناطق از کمبود امکانات رنج می برند. شب گذشته به دلیل کمبود چادر و محل های اسکان موقت، بسیاری از مردم کرمانشاه و روستاهای اطراف، مجبور شدند شب را در هوای آزاد سر کنند.

عبدالرضا مصری در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه مسئولان ما از وسعت تخریب ها و وسعت منطقه عملیاتی در ساعات اولیه و حتی تا روز گذشته خیلی باخبر نبودند و عمق فاجعه تازه در اواسط روز گذشته مشخص شد.

وی گفت: هم اکنون بسیاری از خانواده ها، به ویژه در سرپل ذهاب و روستاهای اطراف آن حداق امکانات را نیز ندارند و بسیاری از این شهروندان از کوچکترین امکان اسکان موقت هم بی بهره ماندند و شب گذشته بیشتر مردم شب را در بیرون گذراندند.

نماینده مردم کرمانشاه ادامه داد: امکانات بسیار محدود است و بسیاری از مردم از کمترین امکانات ولو چادر یا چند تخته پتو و یا یک وعده غذا محروم هستند. در بعضی از روستاهای نقطه سفر مرزی، درجه حرارت به صفر درجه می رسد و خانواده ها و کودکان به دلیل آنکه هنوز کمک رسانی به آنها نشده، در مضیقه قرار گرفته اند.

این نماینده مجلس افزود: با این حال این را هم باید گفت که همه می خواهند کمک کنند و مدیران استانی، کشوری و شهرهای مناطق همه حضور دارند. با این حال، به نظر من، کمک های بیشتری لازم است تا امکانات کسانی که زنده هستند و نیاز به مراقبت دارند، تأمین شود تا این افراد دچار مشکل نشوند.

این نماینده مجلس درباره تجمع نیروهای مختلف برای کمک رسانی نیز یادآور شد: شکر خدا نیرو زیاد هست؛ اما امکانات محدود است. با توجه به وسعت حادثه رخ داده، این میزان از تجهیزات و امکانات کفایت نمی کند. در اینجا با هر کسی که صحبت کنید، می گوید، زن و فرزندشان در کنار خیابان هستند و تقاضای چادر و پتو از مسئولان دارند.

این نماینده مجلس در خصوص تجمع مدیران در منطقه نیز گفت: به نظر من، مدیران باید در عملیات میدانی حضور پیدا کنند، چون در غیر این صورت، همه خواهند گفت چرا نرفتند و البته اگر بروند، هم می گویند که این میزان تجمع لازم نبود. با این حال، به نظر من اگر در منطقه باشند و اوضاع را ببینند، راحت تر می توانند تصمیم بگیرند و دستورهای لازم را بدهند و راحت تر گشایش ایجاد می کنند.

وی در ادامه گفت: مسئولان واقعا طاقت نمی آورند، بالاخره فاجعه ای رخ داده و مردم بسیاری نیز از بین رفته اند؛ بنابراین، آنان برای تسلای خاطر این افراد هم که شده، ترجیح می دهند به منطقه بیایند.

این نماینده مجلس افزود: مردم استان کرمانشاه و تمام نقاط آسیب دیده گلایه مندند. در بحث پلاسکو که بسیار برای مردم ما دردناک بود و باعث شد، بیست تن از هموطنان ما جان خود را از دست بدهند، بحث های گسترده تبلیغاتی و عزای عمومی در کشور اعلام شد.
تا کنون بیش از 400 تن از هموطنان ما جان خود را از دست داده اند و هنوز به این صورت در رسانه ها به این موضوع پرداخته نشده و تا دیشب هم عزای عمومی اعلام نشده بود. تازه امروز صدا و سیمای ما بعد از سه روز، یک نوار مشکی کنار برنامه های خود انداخته اند.

ما انتظار این گونه برخورد را داشتیم، ولی نه در این حد. این کارها که دیگر هزینه ای لازم نداشت که انجام ندادند. اعلام عزای عمومی، یک همدردی با مردم این منطقه بود. اکنون زمان این صحبت ها نیست؛ اما بالاخره مردم می بینند که شهروند با شهروند دیگر فرق می کند ناراحت می شوند و اثرگذار است.

وی در پایان گفت: با این حال باید گفت، نیروهای امدادی مانند هلال احمر و نیروهای نظامی و همچنین نیروهای تخصصی ادارات آب و برق و بهداشت، خدمات بسیاری انجام داده اند و مردم کرمانشاه قدردان زحمات این افراد هستند. البته این احتمال هم می رود که تصور نمی شد وسعت خرابی ها به این اندازه بوده و باعث غافلگیری مسئولان شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید