جهانگیری: نمایندگان تفکری که باعث افزایش فساد و قاچاق شدند امروز در صحنه انتخابات حضور دارند

    کد خبر :14729

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد:در مقطعی مسائل کشور به شعار دادن رفت و قاچاق و فساد افزایش پیدا کرد اقتصاد کشور به سمت فروپاشی رفت نمایندگان آن تفکر امروز در صحنه حضور دارند.

اسحاق جهانگیری در آخرین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای مقابله موثر با قاچاق کالا و کاهش و مدیریت واردات کالا در راستای اقتصاد مقاومتی چیست؟ عنوان کرد: حتما یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی تولید داخلی است که از دو سه جهت آسیب می‌بیند که یکی قاچاق کالاست و از سوی کسانی انجام می‌گیرد که از رانت‌ها استفاده می‌کنند و اقتصاد را از مسیر واقعی منحرف می‌کنند در گذشته قاچاق افزایش پیدا کرد ما زمانی دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق ۲۵ میلیارد دلار بود در سال‌های گذشته قاچاق به ۱۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد:  البته  بحث کوله‌بری‌ها جداست که به هیج وجه مزاحم کارشان نمی‌شویم. برای آینده در مورد ۱۰ کالای اساسی که در قاچاق سهم دارند به سرعت مقابله می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: در یک مقطعی از تاریخ مسائل کشور به سمت شعار دادن رفت. به همین دلیل قاچاق و فساد افزایش یافت و اقتصاد به سمت فروپاشی رفت؛ در دوره پ‌ای، به جای حل مسائل، شعار جای راه حل را گرفت و امروز نمایندگان همان تفکر در انتخابات حضور دارند و می‌خواهند با مسائل مختلف در کشور مبارزه کنند. مردم دقت کنند و ببینند که حرف‌ها چقدر واقعی است و چقدر شعار فریبنده است. آقای رییسی یک ماه قبل از کاندیداتوری گفتند که می‌خواهم در خدمت امام رضا باشم بعد از ورود به انتخابات گفتند که ۶ ماه است برای این برنامه کار کرده‌اند ولی برنامه‌ای ارائه نشد.

او یادآور شد: تنها شعار دادند و کاندیداها نباید از سابقه خود بترسند و باید بگویند در نیروی انتظامی و قوه قضاییه چه کارهایی کرده‌اند و چطور مبارزه کرده‌اند کسی که بیشترین حضور در قوه قضاییه را دارد و بیش از ۳۰ سال فعالیت داشته آقای رییسی بوده که مهمترین مسئولیت را در قوه قضاییه برای مبارزه با فساد و قاچاق داشته و باید پاسخگو باشد. آقای قالیباف نیز باید عملکرد خود را در این حوزه توضیح دهد که چه اقداماتی انجام داده است.

رییسی: دستگاه اجرایی پرونده تولید می‌کند و به قوه قضاییه می‌دهند

رییسی در نقد سخنان جهانگیری گفت: پشتوانه برنامه‌ای که پیش از این گفته شد کارهای بسیاری است که در دانشگاه‌های مختلف کشور انجام شده و از روزی که من وارد عرصه انتخابات شدم از نظرات کارشناسانه دانشگاهیان و پشتوانه علمی آنها استفاده کرده و برنامه مدونی دارم که دوستان می‌توانند ببیند و نظر دهند.

او ادامه داد: قاچاق کالا در کجا تولید می‌شود. امروز ۱۸ میلیارد یا به قول شما ۱۲ میلیارد قاچاق کالا از کجا وارد می‌شود دستگاه اجرایی پرونده تولید می‌کند و به قوه قضاییه می‌دهند و در آنجا پیگیری می‌شود آیا می‌توانیم پیشگیری کنیم بله دولت می‌تواند اما کدام دولت؟ دولتی که وزیر آن در بخش خصوصی نباشند و در عرصه کار برای مملکت باشند اما اگر خودشان در بخش خصوصی مسئولیت داشته باشند و کار دولتی هم بکنند قطعا انجام نمی‌شود. امروز چرا با قاچاق کالا برخورد نمی‌کنند. ۱۰ میلیارد دلار قاچاق کالا را می‌توان کاهش داد و در مقابل یک میلیون شغل ایجاد کرد و این اقدام عملی می‌شود در صورتی که جهت مبادی ورودی کاملا کنترل شود

 هاشمی‌طبا: ۱۱۴ اسکله رسمی وجود دارد که از آن کالای قاچاق وارد می‌شود

هاشمی طبا در مورد سخنان اسحاق جهانگیری گفت: برای کشوری که استقلال آن توسط خون شهدا تضمین شده است بسیار جای تاسف است که این مقدار کالای قاچاق وارد می‌شود . من با استناد به اطلاعاتی که از روزنامه‌های داخلی کسب کرده‌ام می‌گویم که ۱۱۴ اسکله رسمی وجود دارد که از آن کالای قاچاق وارد می‌شود در هیچ جای دنیا این موضوع قابل درک نیست که چطور افرادی از اسکله‌های رسمی کالای قاچاق وارد می‌کنند.

او افزود: البته تاکید بر آن است که گمرک مبادی خود را محکم گرفته است و کالاهای ورودی به مناطق آزاد ۴۵۰ میلیون دلار است، تقاضا می‌کنم افرادی که اطلاع دارند بگویند این ۱۱۴ اسکله برای چه کسی است که باندهای آنها شناخته نمی‌شوند و می‌توانند کالای قاچاق وارد کنند.

میرسلیم: قاچاق در این چهار سال مملکت را بیچاره کرده است

میرسلیم در نقد سخنان جهانگیری گفت: جناب عالی که به رییسی انتقاد و اعتراض می‌کنید که چرا برنامه ندارد آیا خودتان تاکنون برنامه‌ای ارائه داده‌اید اولا برنامه‌تان را اعلام کرده و بعد از بقیه داوطلبان ایراد بگیرید . ۱۲ میلیارد تومان مساله ساده‌ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت اعلام کنید که تاکنون قاچاق چه خسارتی به کشور وارد کرده و چه بلایی بر سر جوانان این مملکت  آورده است.

او  ادامه داد: چرا مسئولان گمرکی در اوایل سال جاری متوجه شدند که چگونه می‌توان قاچاق را کنترل کنند آیا تا حالا خواب بودند چرا پس از چهار سال متوجه شدند . قاچاق در این چهار سال مملکت را بیچاره کرده شما باید پاسخ دهید که شما برای ردگیری مالی چه برنامه‌ای دارید و از کجا می‌دانید اصلا این میزان قاچاق ۱۲ میلیارد است شاید به قول آقای رئیسی ۱۸ میلیارد دلار باشد. از سوی دیگر چگونه می‌توانید خود کالا را پیگیری کنید.

قالیباف: وزرای دولت پایه‌گذار حقوق و پاداش‌های چند میلیاردی بودند

محمدباقر قالیباف در نقد پاسخ اسحاق جهانگیری با تبریک سال‌روز تولد امام عصر(عج) گفت: جناب آقای جهانگیری ما اگر بحث ۴ درصدی‌ها را می‌گوییم به همین دلیل است، اولین کسانی که باید با آن‌ها مبارزه شود همین افراد هستند.

او در ادامه افزود: بعضی از اعضای دولت حقوق و پاداش‌هایی می‌گیرند در حالی که یک کارگر ۸۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. البته مقداری به حقوق این کارگران اضافه شده است. ولی وزرای آن پایه‌گذار حقوق و پاداش‌های چند میلیاردی می‌شوند و برای خودتان از آن‌ها بهرمند می‌شوید.

جهانگیری به پرونده فرزند وزیر آموزش و پروش اشاره کرد و گفت: شما دیدید در هفته گذشته وزیری که کار فرهنگ دارد خودش دست به این کار می‌زند در حالیکه شما باید پیشگیری از قاچاق کنید.

او افزود: جناب آقای روحانی وقتی سپرده‌گذار مستضعف نمی‌تواند حق خود را از کاسپین بگیرد، شما مسکن در مهر مشکل دارید چون وزرای شما مشغول کار تجاری هستند

قالیباف گفت: شما کسی را مدیر گذاشتید که رئیس بانک را مشخص می‌کند، بیش از ۴۰۰ ملییارد تومان را در حساب دیگر جا به جا می‌کند در اینصورت حتما قاچاق کالا صورت می‌گیرد پیشگیری وظیفه شما است

روحانی: اگر کسی از املاک نجومی حرف زد چرا فورا دستگیرش می‌کنید

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سومین مناظره انتخاباتی در نقد سخنان اسحاق جهانگیری با تبریک فرارسیدن نیمه شعبان گفت: در مساله قاچاق و مفاسد اولین توجه ما باید این باشد که به ریشه‌های مسئله بپردازیم که چرا اصلا قاچاق به وجود می‌آید.

او با بیان اینکه اگر کیفیت تولید داخلی بالا برود و به قیمت ارزان تولید شود قاچاقی دیگر نخواهد بود، اظهار داشت: در دنیا دیگر قاچاق معنا ندارد. وقتی حرف قاچاق می‌شود قاچاق یعنی قاچاق اسلحه، مواد مخدر و قاچاق انسانی. در کشور ما باید رقابت آزاد ایجاد شود و برای آن باید به بخش خصوصی مهلت دهیم و نگذاریم خصولتی‌ها و گروه‌هایی که حامیان سیاسی و امنیتی دارند، جلوی رقابت آزاد را بگیرند.

روحانی با بیان اینکه با رقابت آزاد باید از قاچاق جلوگیری شود، تصریح کرد: روستاهای مرزی باید تولیدکننده و استان‌های مرزی صادرکننده شوند. اگر استان‌های ما صادرکننده شوند، جلوی قاچاق گرفته می‌شود. باید شفاف‌سازی شود، رسانه‌ها باید حرف بزنند، و جلوی آنها را نگیریم. اگر کسی از املاک نجومی حرف زد چرا باید فورا دستگیرش کنیم. باید بگذاریم رسانه‌ها حرف بزند. ما باید دولت الکترونیک را تشکیل دهیم.

جهانگیری: قوه قضاییه در دوره مسئولیت رییسی در مبارزه با فساد ضعیف عمل کرد

جهانگیری در جمع‌بندی سخنانش عنوان کرد: من فکر می‌کنم آقای رییسی سابقه و برنامه‌اش را باید تنظیم کند؛ اینکه گفته می‌شود قوه قضاییه با  فساد و قاچاق مبارزه کرده اما روز به روز به فساد  اضافه شده است جای سوال است. پس قوه قضاییه در دوره مسئولیت ایشان  (رییسی) ضعیف عمل کرده است. در دوره اصلاحات صحبت از رقم دو سه میلیارد  بود اما روزی که دولت را تحویل گرفتیم، این رقم ۲۵ میلیارد دلار بود.

او افزود: ما در سه سال موفق شدیم که قاچاق را به نصف تقلیل دهیم؛ اما دولت ایده آل شما با ۲۵ میلیارد دلار قاچاق دولت را تحویل داد و هر کسی که می‌شنود  باید شرمنده باشد نه اینکه طلبکار . جناب قالیباف شما عادت کرده‌اید به حرف خلاف واقع گفتن. ملت ایران اگر من نه چند میلیارد پاداش اگر چند صد میلیارد پاداش گرفتم، بقیه صحبت‌های قالیباف را قبول خواهم کرد. ایشان عادت کرده به حرف خلاف گفتن؛ چرا که گرفتن این پاداش هیچ جا ثابت نشده است.

جهانگیری یادآور شد: چرا کسی که افشا کرد سه ماه در سلول انفرادی زندانی کردید. شیوه برخورد شما با ما فرق دارد شما روحیه نظامی‌گری دارید و می‌خواهید با آن شیوه کشور را اداره کنید تنها یک مورد از تخلفات وزیر ما را اعلام کنید. بیشترین تخلف را شما در بانک‌ها داشتید موسسات اعتباری را شما تاسیس کردید امروز ببینید موسسه قوامین چگونه است من برای مصالح ملی چیزی نمی‌گویم اما باید دید در بانک شهر چه می‌گذرد بانک سرمایه را به چه کسی واگذار کردید. سهام این بانک متعلق به شهرداری بود اما به یک مفسد اقتصادی واگذار کردید.

او تاکید کرد: امروز شما خود را طرفدار  ۹۶ درصدی می‌دانید و بنده طرفدار ۴ درصدی شدم. در زمان تحریم‌ها وقتی که مردم به دنبال دارو می‌گشتند شما بستنی ۴۰۰ هزار تومانی را برای چه کسانی در برج میلاد سرو می‌کردید؟ بنده با تمام وجود از بخش خصوصی دفاع می‌کنم اما با هیچ یک از عوامل بخش خصوصی سر و سری ندارم و نداشتم.

جهانگیری اضافه کرد:  حقوق های نجومی در فضای مجازی مطرح شد و دولت با افتخار در مقابل آن ایستاد و قرار شد که دیوان محاسبات رسیدگی کند؛ تعدادی از مدیران کنار گذاشته شدند و قوانین و مقرارت اصلاح شد. رییس مجلس هم اعلام کرد که تمامی وجوه بازگردانده شده است.

او خطاب به قالیباف گفت: شما با املاک مردم چه کردید؟۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اموال مردم را بخشیدید. آپارتمان ۲ میلیارد تومانی را ۲۰۰ میلیون تومان بخشیدید. مجلس خواست تحقیق و تفحص کند رفتید لابی کردید و جلویش را گرفتید. چرا جلوی تحقیق و تفحص از شورای شهر را گرفتید؟ چرا کسی که افشا کرد را ۳ ماه در سلول انفرادی انداختید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید