سکه سد ۱.۴۰۰.۰۰۰ تومان را خواهد شکست؟

    کد خبر :147220

هر ساله با نزدیک شدن به آخرین روزهای ماه صفر رخوت رکود از بازار طلا و سکه برچیده می‌شود، اما آن چه امسال با این مساله هم‌زمان شده است افزایش قیمت انس جهانی، تقویت روند افزایشی قیمت طلا و سکه با رشد دوباره قیمت دلار و افزایش تقاضای این محصولات به دلیل پیش‌بینی افزایش رشد در بازار جهانی طلا طی هفته‌های آتی است.

حمیده قاسمی؛ هم زمانی نزدیک شدن به انتهای سال میلادی 2017 و افزایش تقاضای هر ساله در بازار فلزات نیز سبب قوت روند صعودی طلا شده است.

رشد تدریجی هر گرم طلا تا به امروز

هر چند که از ابتدای فروردین ماه امسال هر گرم طلا با اندک سیر صعودی همراه بود اما در دهه سوم این ماه این سیر، نزولی شد تا این که اواسط اردیبهشت ماه به پایین‌ترین میزان خود یعنی 113هزار تومان رسید. اما پس از یک دوره کم نوسان بالاخره مقاومت قیمتی این فلز از ابتدای مرداد ماه با ورود به محدوده 114هزار تومان سیر صعودی جدیدی را آغاز کرد و در کمتر از 10 روز به 118هزار تومان رسید. از ابتدای شهریور ماه با ورود به محدوده 119هزار تومان، سیر صعودی تازه‌ای را آغاز کرد و در دهه دوم شهریور ماه بالاترین قیمت خود را در محدوده‌های 125 و 126هزار تومان تجربه کرد. با نزدیک شدن به روزهای پایانی تابستان قیمت هر گرم طلا با افت 5 تا 7هزار تومانی به قیمت 119تومان بازگشت. مهرماه نیز با دو رشد 122 و 125هزار تومانی موقت روبرو شد که با نزدیک شدن به انتهای ماه این روند اصلاح شد. هر گرم طلا با این که آبان ماه را با قیمت 121هزار تومان آغاز کرده است اما رشد بازارهای جهانی و افزایش تقاضای داخلی با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه صفر به رشد چشمگیر این فلز منجر شده است به طوری که تا لحظه نوشتن این گزارش ارزش آن به 126هزار تومان نیز رسیده است و جو حاکم بر بازار از رشد بیشتر قیمت طی روزها و هفته‌های آتی حکایت دارد.

مثقال طلا

هر مثقال طلا نیز که سال96 را با قیمت 502هزار تومان آغاز کرده بود با دو صعود به 515هزار تومان طی روزهای پایانی فروردین و روزهای آغازین اردیبهشت و در نهایت به قیمت 491هزار تومان در اواسط اردیبهشت ماه رسید. بازار یک مثقال طلا نیز همچون یک گرم طلا از اواسط اردیبهشت تا شنبه31 تیرماه را کم‌نوسان طی کرد، اما از همین روز سیر صعودی تازه‌ای را آغاز کرد و با ادامه این روند به قیمت 548هزار تومان تا 13شهریور ماه رسید. پس از یک اصلاح قیمت حدود 7هزار تومانی و تجربه دوباره 548هزار تومان در انتهای دهه دوم شهریور، از ابتدای دهه سوم سیر نزولی خود را آغاز کرد و با رسیدن به 518تومان در آخرین روز شهریور به سیر نزولی خود پایان داد. با شروع مهر ماه رشد قیمت طلای مثقالی نیز آغاز شد و با یک اصلاح قیمت در انتهای دهه دوم مهرماه به 543هزار تومان نیز رسید. طلای مثقالی نیز هر چند که آبان ماه را با قیمت 527هزار تومان آغاز کرده است به گذراندن روندی صعودی این روزها به همراه محصولات هم خانواده خود به سمت یک رشد قابل قبول پیش می‌رود.

رشد موازی سکه قدیم و جدید امامی از ابتدای سال تاکنون

سکه جدید طرح امامی که سال96 را با قیمت یک میلیون و 200هزار تومان آغاز کرده بود، با وجود روندی کم‌نوسان از ابتدای فروردین تا دهه ابتدایی شهریور ماه با شکستن مقاومت یک میلیون و 223هزار تومانی با 53هزار تومان رشد طی سه روز به یک میلیون 276هزار تومان در روز سیزدهم شهریورماه رسید.

اما پس از آن با اصلاح قیمتی، یک میلیون و 233هزار تومان را در روز اول مهر تجربه کرد و پس از آن تا 15مهر، دوره‌ای کم نوسان را طی کرد. از نیمه مهر ماه تا به امروز سکه طرح جدید امامی وارد یک روند صعودی جدید شده است به طوری که در روزهای انتهایی دهه دوم مهرماه با شکستن مقاومت یک میلیون و 300 تومان به رکورد جدیدی طی ماه‌های اخیر دست یافته است. هر چند که در انتهای مهرماه و روزهای ابتدایی آبان ماه به حدود 5هزار تومان کمتر از 1 میلیون و 300 تن داد، اما با این اصلاح قیمتی به روند قوی‌تری برای صعود رسید که با شدت گرفتن تقاضای روزهای انتهایی ماه صفر و افزایش انس جهانی طلا در روزهای اخیر قیمت این محصول تا این لحظه به یک میلیون و 380 هزار تومان رسیده است. در این میان به دلیل جو حاکم بر بازار و نزدیک شدن به هفته‌های انتهایی سال میلادی و افزایش تقاضا در بازار و به خصوص آتی سکه، گذر از قیمت یک میلیون و 400هزار تومانی سکه دور از ذهن نخواهد بود.

تمام سکه طرح قدیم نیز که با قیمت یک میلیون و 171هزار تومان پا به تابلوی قیمت‌های سال96 گذاشت، همانند سکه جدید طرح امامی تا روزهای ابتدایی شهریورماه روندی کم‌نوسان را طی کرد. اما با شروع سیر صعودی تا 13شهریور ماه به یک میلیون و 244هزار تومان رسید و پس از اصلاح قیمت در روزهای انتهای شهریور و ابتدایی مهر با قرار گرفتن در روند صعودی جدید تا 18مهر ماه به قیمت یک میلیون و 275 تومان رسید.طرح قدیم نیز از دهه سوم مهر با گذر از روزهای کم‌نوسان طی روزهای اخیر در روندی صعودی همزمان با دیگر محصولات طلایی بازار قرار گرفته است و اکنون در تجربه قیمت یک میلیون و 305هزار تومان در ساعت آغازین روز 23 اُم آبان ماه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید