افزایش بیش‌از ۶۰تومانی دلار در یک هفته

    کد خبر :147211

دلار در بازار آزاد طی روزهای اخیر در جهت افزایش قیمت حرکت کرده است؛ به طوری که طی یک هفته اخیر با افزایش بیش از ۶۰ تومانی از مرز ۴۱۳۰ تومان عبور کرد تا به رکورد جدیدی در سال جاری رسیده باشد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، نرخ دلار در هفته‌های گذشته با تغییر و نوساناتی همراه بوده است؛ به طوری که از اواسط مهر ماه از ۴۰۰۰ تومان عبور کرد و به بالاترین قیمت خود در سال جاری در آن مقطع رسید.

پس از رسیدن دلار به ۴۰۰۰ تومان تحلیل های متفاوتی از وضعیت بازار ارز ارائه شد. برخی کارشناسان معتقد بودند که دولت در نهایت مانند آنچه در دفعات گذشته رخ داد با تزریق دلار به بازار آزاد جلوی افزایش نرخ را خواهد گرفت و مجددا قیمت را به کمتر از ۴۰۰۰ تومان می‌رساند. از سوی دیگر برخی دیگر از ناظران بر این اعتقاد بودند که دولت مجبور است در جهت واقعی سازی و یکسان سازی نرخ ارز عمل کند، به همین منظور جلوی فنر قیمت دلار را نخواهد گرفت.

از جمله دلایلی که برای این موضوع عنوان می‌شود نیاز دولت به درآمدهای ارزی است و اینکه در شش ماه سال جاری صادرات غیر نفتی افت محسوسی پیدا کرده است و برای همین دولت برای حمایت از صادرکنندگان به ویژه صادرکنندگان محصولات غیر نفتی مجبور است که اجازه واقعی شدن نرخ ارز را بدهد.

از طرف دیگر بررسی قیمت دلار مبادله‌ای در روزهای اخیر نشان می‌دهد که قیمت این ارز با شیب نسبتا تندی در جهت افزایش حرکت کرده است؛ به طوری که وارد کانال ۳۵۰۰ تومان شده است و اختلافش با دلار بازار آزاد به کمترین مقدار در یک سال اخیر رسیده است.

در بازار آزاد نیز در یک هفته اخیر قیمت‌ها همچنان به صعود خود ادامه داده و بیش از ۶۰ تومان افزایش یافته است. به گونه‌ای که این نوع ارز در روز گذشته (۲۲ آبان) به ۴۱۳۶ تومان رسید که بالاترین نرخ دلار در سال جاری به حساب می‌آید.

البته مسئله تک نرخی شدن نرخ ارز موضوع جدیدی نیست و از ابتدای دولت یازدهم به عنوان یکی از اهداف اصلی اقتصادی تعریف شده بود. اما این هدف تحت عنوان آنچه فراهم نبودن بسترهای لازم برای این کار تا کنون به تعویق افتاد. از طرفی بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی تاکید ویژه بر واقعی سازی و یکسان سازی نرخ ارز دارند و آن را یکی از کلید اصلی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و چالش‌های تجارت خارجی عنوان می‌کنند. به هر حال این امیدواری در میان فعالان اقتصادی و به ویژه صادرکنندگان وجود دارد که نرخ دلار تا پایان سال یک نرخی و واقعی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید