سنگ اندازی برخی شرکت هایی دارویی ایران در مسیر صادرات دارو

    کد خبر :147095

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: متاسفانه شاهد حضور موثر شرکت های داروسازی در بازارهای منطقه ای نیستیم و این موضوع مورد غفلت واقع شده است.
به گزارش مهر، محمد نعیم امینی‌فرد با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد اقلام دارویی تولید داخل است، گفت: ۸ تا ۱۰ درصد اقلام داروی مصرفی کشور وارداتی است و ارزش ریالی این میزان دارو با ۹۰ درصد داروی تولیدی در کشور برابری می کند.

وی با یادآوری اینکه مزیت های نسبی مناسبی در کشور از لحاظ دانش فنی و وجود گیاهان دارویی برای افزایش تولید و صادرات دارو وجود دارد، گفت: به نظر می رسد بازار داخلی برای شرکت های داروسازی به حدی جذاب شده که تلاش و حرکت موثری را برای بازاریابی دارو در منطقه ندارند.

امینی فرد بر لزوم اعمال مشوق های صادراتی مناسب تاکید کرد و ادامه داد: متاسفانه شاهد حضور موثر شرکت های داروسازی در بازارهای منطقه ای نیستیم و این موضوع مورد غفلت واقع شده است این در حالی است که در سفر اخیر وزیربهداشت به پاکستان وزیر بهداشت عمان به دنبال ایجاد سرمایه گذاری های مشترک و واردات دارو از ایران بود و اغلب داروهای تولیدی از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.

وی، افزایش صادرات دارو را مستلزم استفاده از ظرفیت های داخلی و توانمندشدن شرکت های دارویی دانست و تصریح کرد: از نظر دانش تکنولوژیکی در کشور تولید انبوه برخی اقلام دارویی امکان پذیر نیست و در برخی موارد ضعف داریم.

امینی فرد یادآور شد: اظهاراتی در مورد اینکه برخی داروسازان و شرکت های دارویی به دلیل منفعت طلبی انحصار واردات دارو را در دست گرفته و مانع از بهبود وضعیت صادرات دارو می شوند مطرح می شود و نیاز است کمیسیون بهداشت و وزارت بهداشت به این موضوع ورود و آن را بررسی کنند.

وی ادامه داد: در گفتگویی که با مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو داشتیم مطرح کردند که برای ایجاد رقابت اجازه ۱۰ تا ۱۵ درصد واردات را داده اند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه داروهایی باید تجویز شود که در فارماکوپه ایران وجود دارند و از سویی وزارت بهداشت باید فارماکوپه را حداقل هر ۶ ماه یک بار روزآمد کند از این رو می طلبد پزشکان نسبت به تجویز اقلام دارویی خارج از فارماکوپه اعتراض و از سویی بر اساس فارماکوپه از ورود اقلام دارویی که مشابه آنها در داخل وجود دارد جلوگیری کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید