این زلزله‌ها بیشترین خسارت را به بار آوردند

    کد خبر :147057

زمین‌لرزه‌ها که عمدتا سونامی، بهمن، سیل و آتش‌سوزی را به دنبال دارند، نه تنها جان انسان‌ها را می‌گیرند، بلکه با ویرانی‌هایی که در زیرساخت‌ها ایجاد می‌کنند، زیان‌های مالی بسیاری را بر جا می‌گذارند.

الهام میرمحمدی: زمین‌لرزه‌ها به عنوان یکی از بدترین نوع بلایای طبیعی، نه تنها جان انسان‌ها را می‌گیرند، بلکه با ویران کردن ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها، هزینه‌های بسیاری را روی دست دولت‌ها می‌گذارند. زمین‌لرزه در حقیقت نتیجه آزاد شدن ناگهانی انرژی از داخل پوسته زمین است که امواج ارتعاشی ایجاد می‌کند. برخی از این زلزله‌ها ضعیف هستند اما برخی خسارات جبران‌ناپذیری را بر جا می‌گذارند.

عمدتا سونامی‌‌ها، بهمن، سیل و آتش‌سوزی‌های پس از زمین‌لرزه نیز تلفات جانی و مالی بسیاری را موجب می‌شود.

قطعا وقوع زلزله در مناطق پرچمعیت، تبعات بیشتری در بر دارد و آسیب‌های جدی‌تری به ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها وارد می‌کند. گاهی زلزله‌ها آن‌چنان شدیدند که برخی مناطق باید به طور کامل بازسازی شوند.

۱۰- ازمیت، ترکیه

در ۱۷ آگوست ۱۹۹۹، زلزله‌ای به قدرت ۷٫۶ ریشتر شمال ترکیه را لرزاند. خسارت مالی این زلزله که ۳۷ ثانیه طول کشید، ۲۰ میلیارد دلار برآورد شد. در این حادثه بیش از ۱۷ هزار نفر کشته شدند و نیم میلیون نفر خانه‌های خود را از دست دادند.

شهر ازمیت و بخش غربی استانبول دچار آسیب‌های شدیدی شد. کارخانه‌های خودرو، پالایشگاه‌های نفت و ستاد نیروی دریایی ترکیه دچار ویرانی شد. همچنین آتش‌سوزی که به دنبال این زلزله رخ داد، به پالایشگاه نفت گسترش یافت و آسیب‌های جدی‎‌تری وارد کرد.

۹- لنیناکان (گیومری امروزی)، ارمنستان

در ۷ دسامبر ۱۹۸۸ و پیش از جدایی ارمنستان از اتحاد جماهیر شوروی، زلزله‌ای با شدت ۶٫۸ ریشتر در این منطقه به وقوع پیوست.

این زمین‌لرزه که به اسپیتاک موسوم است، ۲۰ میلیارد دلار زیان مالی به دنبال داشت. محل اصلی وقوع این زمین‌لرزه بخش شمالی ارمنستان و در منطقه‌ای صنعتی بود. بسیاری از نیروگاه‌های برق، صنایع شیمیایی و صنایع غذایی دچار آسیب شد.

بر اساس گزارش‌ها بیش از ۲۵ هزار نفر در این حادثه کشته و ۱۳۰ هزار نفر زخمی شدند. ساختمان‌های بسیاری در این زمین‌لرزه ویران شد و از آن پس دولت قوانین سخت‌گیرانه‌تری را برای ساختمان‌سازی وضع کرده است.

۸- ایرپینیا، ایتالیا

در ۲۳ نوامبر ۱۹۸۰، زلزله‌ای به قدرت ۶٫۹ ریشتر بخش شمال غربی ایتالیا را لرزاند که بیش از ۹۰ پس‌لرزه به دنبال داشت. زیان‌های مالی این حادثه و بازسازی ویرانی‌ها ۲۰ میلیارد دلار برآورد شد. سه شهر ناپل، سالرنو و لیونی بیشترین آسیب را در بخش زیرساخت‌ها داشتند.

در این زلزله ۲ هزار و ۴۰۰ نفر کشته، ۷ هزار و ۷۰۰ نفر زخمی و ۲۵۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند.

تنها در یک شهر در اثر فرو ریختن یک کلیسا در روز یکشنبه بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند.

۷- چواتسو، ژاپن

در ۲۳ اکتبر ۲۰۰۴، مجموعه‌ای از زمین‌لرزه‌های پی‌درپی ساحل جزیره اصلی ژاپن -هونشو- را لرزاند. قدرت زمین‌لرزه اصلی ۶٫۶ ریشتر برآورد شد اما ۱۵ زمین‌لرزه دیگر به دنبال آن به وقوع پیوست. در این حادثه ۶۸ نفر کشته و ۴ هزار و ۵۰۰ نفر زخمی شدند.

این زمین‌لرزه موجب ترکیدگی شاه‌لوله‌های اصلی آب شد و همچنین قطعی برق و تلفن و اینترنت را به دنبال داشت.

در طول وقوع اولین زمین‌لرزه، یک قطار از خط خارج شد. رانش‌های بعدی منجر به تخریب منازل، اتومبیل‌ها و بزرگ‌راه‌ها شد. شدت ویرانی تاحدی بود که برخی از ساکنان حتی پس از ۲ سال قادر به بازگشت به خانه‌های خود نبودند.

۶- شیلی

به گزارش تجارت‌نیوز،در اثر وقوع زلزله‌ای که در ۲۷ فوریه ۲۰۱۰ در شیلی رخ داد، بخش‌های زیادی از این کشور آمریکای جنوبی دچار آسیب شد.

به دنبال این زمین‌لرزه که ۳ دقیقه طول کشید، سونامی و آتش‌سوزی رخ داد. تلفات مالی این زلزله ۳۰ میلیارد دلار برآورد شد.

حادثه زمین‌لرزه شیلی بیشتر بخش‌های پرجمعیت این کشور را لرزاند و ۵۲۵ نفر کشته، ۲۵ مفقود به جا گذاشت. حدود ۹ درصد از مردم شیلی خانه‌های خود را از دست دادند و با آتش گرفتن تاسیسات شیمیایی و فرو ریختن ۳ بیمارستان، بیشترین آسیب متوجه شهر سانتیاگو شد.

قطعی برق چندین روز متوالی ادامه داشت که به تنهایی زندگی ۹۳ درصد از جمعیت این کشور را تحت تاثیر قرار داد. سونامی که به دنبال این زلزله به وقوع پیوست، آسیب‌های بیشتری را به شهرهای ساحلی به خصوص بندر تالکاوانو وارد کرد.

۵- کریس‌چرچ، نیوزیلند

در ۱۳ ژوئن سال ۲۰۱۱، زلزله‌ای با شدت ۶٫۳ ریشتر نیوزیلند را به لرزش در آورد. در این حادثه شهر کنتربری و حومه آن بیشترین آسیب را دید که در مجموع، خسارت مالی آن ۴۰ میلیارد دلار برآورد شد. ۱۸۵ نفر در این زمین‌لرزه کشته شدند. چندین کلیسا، مدرسه و کلینیک در این حادثه آسیب دیدند و تنها ۱۱۵ نفر در حادثه فرو ریختن ساختمان تلویزیون و آتش گرفتن آن در کنتربری جان خود را از دست دادند. آسیب‌های فراوانی هم متوجه جاده‌ها، پل‌ها و زیرساخت‌های این شهر شد.

۴- نورثریج، کالیفرنیا

یکی از پرهزینه‌ترین زلزله‌های جهان در تاریخ ۱۷ ژانویه ۱۹۹۴ در کالیفرنیا به وقوع پیوست که حدود ۵۰ میلیارد دلار خسارت مالی بر جا گذاشت.

این زمین‌لرزه ۶٫۷ ریشتری تنها ۲۰ ثانیه طول کشید که موجب کشته شدن ۵۷ نفر و زخمی شدن ۸ هزار و ۷۰۰ نفر شد.

این حادثه دقیقا در روز مارتین لوترکینگ -یک روز تعطیل- رخ داد. بسیاری بر این باورند وقوع این حادثه در یک روز دیگر قطعا کشته‌ها و زخمی‌های بیشتری بر جا می‌گذاشت.

۳- سیچوان، چین

در ۸ می ۲۰۰۸، دو زلزله با قدرت ۸٫۵ و ۹ ریشتر در سیچوان، بخش غربی و شمال غربی چین به وقوع پیوست.

خسارات مالی ناشی از این حادثه ۱۴۵ میلیارد دلار برآورد شد. بیش از ۶۰ هزار نفر کشته، ۳۷ هزار نفر زخمی و ۱۸ هزار نفر مفقود شدند. میلیون‌ها نفر خانه‌های خود را از دست دادند. زمین‌لرزه سیچوان یکی از پرهزینه‌ترین زلزله‌های تاریخ بوده است.

۲- کوبه، ژاپن

در ۱۷ ژانویه ۱۹۹۵ زمین‎لرزه‎ای که بعدها آن را هانشین خواندند، ژاپن را لرزاند. شدت این زمین‌لرزه ۶٫۹ ریشتر بود که حدود ۲۰۰ میلیارد خسارت مالی بر جا گذاشت. کوبه در این حادثه بیشترین ویرانی را متحمل شد. بیش از ۶ هزار نفر کشته شدند و حدود ۴۰۰ هزار ساختمان ویران شدند.

از دیگر ویرانی‌های این حادثه آسیب دیدن جاده‌ها و راه‌آهن‌ها بود. از ۱۵۰ اسکله موجود در بندر کوبه ۱۲۰ اسکله ویران شد. بیش از ۳۰۰ آتش‌سوزی در نقاط مختلف رخ داد که زیرساخت‌های این شهر را فلج کرد.

۱- توهوکو، ژاپن

در ۱۱ مارس سال ۲۰۱۱، ژاپن شاهد بزرگ‌ترین زلزله جهان بود. این زمین‌لرزه حدود ۲۳۵ میلیارد دلار خسارت مالی بر جا گذاشت و جان ۱۵ هزار و ۸۰۰ نفر را گرفت.

این زمین‌لرزه ۹ ریشتری، امواج سونامی به ارتفاع ۱۵ متر در ژاپن و امواج کوچک‌تری در کشورهای دیگر ایجاد کرد.

این حادثه با آسیب رساندن به زیرساخت‌ها، راه‌آهن و جاده‌ها و با ویران کردن بیش از ۱۲۹ هزار ساختمان، اقتصاد ژاپن را فلج کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید