کمبود داروهای وارداتی در داروخانه‌ها مقطعی است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ۹:۰۸
    کد خبر :147048

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: کمبود داروهای وارداتی در داروخانه‌ها مقطعی است.

احمد همتی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش برخی از اقلام دارویی وارداتی در داروخانه‌های کشور، گفت: این مشکلات مقطعی بوده و به‌سرعت برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات به وجود آمده برای دارو‌های بیماران خاص در حد بحرانی و حاد نیست، افزود: سال‌هاست که دارو‌های بیماران خاص تأمین می‌شود و در این باره مشکلی وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس، به مباحث مطرح‌شده در کمیسیون درباره بودجه دارویی کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: در صورتی که بودجه‌ای که برای بخش دارو مصوب شده محقق شود بسیاری از مشکلات در بخش دارو و به‌طور کلی بخش بهداشت و درمان برطرف می‌شود.

همتی با اعلام اینکه متأسفانه بودجه مصوب‌شده در بخش بهداشت به‌طور کامل محقق نشده، ادامه داد: باید 10 درصد از هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به بخش بهداشت و درمان اختصاص یابد که متأسفانه این مصوبات کاملاً محقق نمی‌شود.

در گفت‌وگو با تسنیم، وی با یادآوری اینکه “در جلساتی که درباره تدوین بودجه با مسئولان ذی‌ربط داشته‌ایم قرار است که بودجه سال 97 به‌صورت عملیاتی تدوین شود”، گفت: بر این اساس، بودجه بر مبنای عملکرد دستگاه‌ها تدوین می‌شود که شاید این نوع بودجه‌ریزی سبب شود تا بودجه سال 97 بودجه بهتری باشد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا 3 درصد دارو‌های وارداتی 30 درصد بودجه دارویی کشور را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: این نوع دارو‌ها عمدتاً دارو‌های بیولوژیکی و هورمونی بوده که از قیمت بالایی برخوردار هستند.

همتی با بیان اینکه چند شرکت داروسازی در کشور نیز شروع به تولید دارو‌های بیولوژیکی و هورمونی کرده‌اند، تصریح کرد: دارو‌های ساخت این شرکت‌ها در داخل مصرف شده و برخی از آنها به کشورهایی از جمله روسیه و ترکیه صادر شده و حتی زمینه صادرات اقلام دارویی این شرکت‌ها به برخی از کشورهای اروپایی نیز وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید