رشد 60 درصدی حجم مبادلات تجاری ایران و اروپا در پسابرجام

    کد خبر :146932

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دیدار قائم مقام وزیر اقتصاد و انرژی آلمان از افزایش 60 درصدی مبادلات تجاری ایران و اروپا پس از اجرای توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) خبر داد.

«سعید محمدزاده» عصر دوشنبه در این دیدار افزود: پس از اجرای برجام، حجم مبادلات تجاری ایران و آلمان در سال گذشته میلادی به 9 میلیارد 200 میلیون یورو رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی، ایران را صاحب دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه و شمال آفریقا معرفی کرد و افزود: ایران از ظرفیت های بسیاری برای سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل و شبکه ریلی برخوردار است و شرکت های آلمانی و ایرانی به عنوان داوری قابل اعتماد می توانند در این زمینه شهادت دهند و در این بخش همکاری خود را توسعه دهند.
به گفته وی، تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2016 میلادی به 412 میلیارد دلار رسید و با جمعیت 80 میلیون نفری، جهش 6.4 درصدی اقتصاد رخ داد.
محمدزاده افزود: اروپا به عنوان دومین مقصد صادراتی، 13 درصد سهم صادرات ایران را به خود اختصاص داده است و این نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با اروپا بویژه آلمان چشم انداز خوبی دارد.
مدیر عامل راه آهن بیان کرد: در برنامه ششم توسعه ایران از سال 2016 تا 2021 توسعه حمل و نقل ریلی مورد توجه جدی قرار گرفته است و باید سهم راه آهن در حمل بار از 12 درصد به 30 درصد و در حمل مسافر از 10 درصد به 20 درصد افزایش یابد.
وی ادامه داد: افزایش خطوط برقی برای قطارهای دارای تا 200 کیلومتر در ساعت، نوسازی و بازسازی خطوط، ایستگاه ها و ناوگان ریلی، افزایش مشارکت بخش خصوصی در تامین منابع مالی و سرمایه گذاری از مهم ترین برنامه های دولت در این بخش است.
محمدزاده یادآوری کرد: ایجاد تحول ساختاری در سازمان راه آهن متناسب با تحولات بازار، توسعه و ایجاد بنادر خشک و مراکز لجستیکی و اتصال شبکه ریلی به مراکز تجاری، معدنی و توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی در بندرها از مهم ترین برنامه های دولت در بخش حمل و نقل ریلی به شمار می رود.
اکنون طول راه آهن در کشور به بیش از 11 هزار کیلومتر رسیده است و دولت نظر دارد در افق چشم انداز توسعه طول خط آهن کشور را به 25 هزار کیلومتر برساند. سهم ریل در جابجایی کالا در بندرهای کشور نیز کمتر از 10 درصد است و باید به 45 درصد افزایش یابد.
آنگونه که نهم آبان ماه مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست پنج جانبه راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، لهستان، گرجستان و اوکراین اعلام کرد با راه اندازی راهگذرهای شمال-جنوب و جنوب-غرب سالیانه تا 2میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور حاصل می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید