همه واکنش های شخصیت های سیاسی، فرهنگی، ورزشی و هنری به زلزله در ایران و عراق

  • کامنت
  • دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ۱۶:۰۱
    کد خبر :146842

به گزارش جماران، در پی وقوع زلزله 7.3 ریشتری در کرمانشاه و بسیاری نقاط ایران، شخصیت های سیاسی، فرهنگی و هنری واکنش نشان دادند.

آیت الله شبیری زنجانی در پیامی در کانال تلگرام خود نوشت:

“الذین اذا اصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت عده زیادی از مردم ایران و عراق در زلزله اخیر را تسلیت می‌گوییم و برای بازماندگان داغدار از خداوند متعال، صبر جمیل مسألت داریم. امید است با کمک مسؤولین و مردم، به وضعیت آسیب‌دیدگان رسیدگی شایسته شود‌.”

 

حسن روحانی در اینستاگرام خود نوشت:

“حادثه تلخ #زلزله در غرب کشور و استان#کرمانشاه و جان‌باختن تعدادی از هموطنان عزیزمان، همه ملت ایران را غم‌زده و ناراحت کرد.

ساعتی پس از حادثه، ستاد بحران به ریاست وزیر کشور تشکیل شده و همه نیروها و امکانات برای رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان و مصدومان بسیج شده‌اند. شب گذشته طی تماس تلفنی با وزیر کشور و همچنین با استاندار کرمانشاه، در جریان روند امدادرسانی و آواربرداری قرار گرفتم و دستورات لازم برای تسریع هرچه بیشتر این روندها صادر شد.

با توجه به وسعت این حادثه دردناک، دستور داده شد تا امروز هیأتی شامل وزیر کشور، وزیر بهداشت و رییس هلال احمر به مناطق زلزله‌زده عازم شوند و پیگیری‌های لازم را در محل حادثه انجام دهند. همچنین معاون اول رئیس جمهور مأمور شده تا با مدیریت پشتیبانی، همه امکانات دولت و همچنین سایر نهادهای عمومی، نظامی و تشکل‌های مردمی را در این جهت، بسیج نماید.

از همه مسئولان ذیربط می‌خواهم تا با هماهنگی و استفاده از همه امکانات کشور علی‌الخصوص استان‌های همجوار، پشتیبانی‌ و کمک‌های لازم را به مردم مناطق زلزله‌زده به عمل آورند.”


 

محسن رضایی در اینستاگرام خود نوشت: 

“درگذشت جمعی از هم‌وطنان عزیزمان در زلزله استان‌های غربی کشور را صمیمانه به بازماندگان صبور آنان تسلیت می‌گویم.
از دستگاه‌های مسؤول دولتی و امدادی انتظار می‌رود با سرعت و دقت به کمک آسیب دیدگان به‌ویژه در مناطق روستایی و کسانی که زیر آوار مانده‌اند، بشتابند.
از #سپاه و #ارتش و #بسیج که درهمان لحظات اول به کمک مردم زلزله‌زده شتافته‌اند، تشکر می‌کنم.
از هم‌وطنان عزیز انتظار می‌رود با روحیه جهادی و کار داوطلبانه و با هماهنگی با نیروهای امدادی به هم‌وطنان خود کمک کنند.
یکی از شاخص‌های روانی مهم در کار داوطلبانه و جهادی، صبوری، بصیرت و مقابله با شایعات است.”

 

مینو خالقی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

“هجران بلای ما شد یا رب بلا بگردان…
امشب #زلزله بخشهای زیادی از کشور را دچار آسیب و نگرانی نمود.
قبل از هر چیز تسلیت به هموطنان عزیزم در مناطق مختلف ایران به خصوص هموطنان عزیز کرد مان که تا کنون بیشترین آسیب ها مربوط به استانهای غربی و کردنشین است.
پروردگار به همه هموطنان به خصوص مناطق غربی، در این هوای سرد رحم نماید و امید که بتوانیم تا حد امکان به یکدیگر کمک کنیم.
خداوند به مردم آسیب دیده #عراق به خصوص#سلیمانیه نیز صبر و آرامش عنایت فرماید.

 

عزت الله ضرغامی در اینستاگرام خود نوشت:

“بعد از #تسلیت

حادثه ناگوار زلزله در غرب کشور و در گذشت غمبار چند صد نفر از هموطنان عزیزمان را تسلیت می گویم و با خانواده های محترم آنان همدردی می‌کنم.
مرکز زلزله تقریباً روی خط مرزی ایران و عراق بوده و از تهران تا بغداد و از باکو تا کویت احساس شده و حدود ۱۵۰ میلیون نفر را تحت تاثیر خود قرار داده است.
خوشبختانه از همان لحظات اولیه تمام دستگاه‌ها و نهادهای کشور و نیروهای مسلح در خدمت رسانی به مردم از یکدیگر سبقت گرفته اند که به نوبه خود ارزشمند و پسندیده است.
اولویت اول ، آواربرداری و نجات عزیزانمان از زیر آوار است که باید همزمان با آن درمان های سرپایی و یا اساسی به سرعت انجام گیرد.
سرپناه موقت به خصوص در این منطقه که با آغاز فصل سرما همراه است اهمیت بسیار زیادی دارد. خوشبختانه نهادهای مربوط در این زمینه تجربیات خوبی دارند. در زلزله ورزقان از نزدیک شاهد این توانمندی‌ها بوده ام. .
.
*پی نوشت* .
.
تصاویر اولیه (عکس را ورق بزنید) که از برخی ساختمان های تخریب شده در فضای مجازی منتشر شده نشان می دهد که در برخی از آنها ، در عین نوساز بودنشان اصول مهندسی رعایت نشده است.
این ضعف کلی که ناشی از بی توجهی به ضرائب مطمئن ایمنی در محاسبات ، به ویژه در ستون ها بر می گردد ، اگر با غفلت از اجرای بادبندهای مطمئن در قاب های اسکلت همراه شود ناپایداری قابل توجهی را در سازه ایجاد می‌کند.
در برخی از ساختمان های ویران شده در زلزله بم مشاهده شده بود که حتی صفحات زیرین ستون (Base plate) هل فاقد اتصال لازم از دو طرف بوده است!! این خطا یعنی اینکه مقاومت ساختمان در مقابل نیروی افقی صفر است و چون به سرعت پوشش مصالح روی آن را میگیرد و همچنین سنگینی خود سازه پایداری موقت را ایجاد می کند ،معمولاً دیده نمی شود.
در کنار تلاشهای قابل تقدیر همه دستگاه‌های امداد‌رسانی ، پیشنهاد می‌کنم یک تیم مهندسی مجرب از سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن در همان ساعات و روزهای اولیه و قبل از از بین رفتن اثار ضعف مهندسی ، با بررسی دقیق، اشکالات مهم نحوه اجرای سازه ها را جمع بندی کنند تا در آینده مورد استفاده و توجه جدی قرار گیرد.
اساتید ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر همیشه سفارش می کردند که محاسبات مهندسی ساده تر از اجرای آن ها است و تعهد و پایبندی در رعایت ضرائب ایمنی از همه سخت تر!”

 

محمود واعظی در اینستاگرام خود نوشت:

“درگذشت تعدادی از هموطنانمان در اثر زلزله دیشب مایه تاثر شد، به خانواده های مصیبت دیده و همه مردم ایران تسلیت می‌گویم، دولت از همان ساعات اولیه کار امداد رسانی به مردم زلزله زده را آغاز کرده و دستورات لازم توسط ریاست محترم جمهور صادر شده و همه بخش های ذیربط در حال امداد رسانی هستند.”

 

علی لاریجانی در اینستاگرام خود نوشت:

“بسم الله الرحمن الرحیم

وقوع حادثه غم بار #زمین_لرزه در غرب کشور که باعث جان باختن و مصدومیت جمعی از مردم عزیز شد موجب تاسف و تاثر گردید.

ضرورت دارد؛ تمامی مسئولان و دست اندرکاران امداد و نجات اعم از دولتی، ارتش، سپاه و بسیج با فوریت و با تمام توان به یاری آسیب دیدگان و در زیر آوار ماندگان و مصدومان بشتابند و از همه توان خویش برای امداد رسانی و کمک به مصدومان و مصیبت دیدگان استفاده کنند و به جبران خسارات وارد شده بپردازند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت این حادثه محنت بار به ملت شریف ایران بویژه مردم بزرگوار#کرمانشاه و خانواده های مصیبت دیده و طلب شفای عاجل مصدومان از خداوند متعال صبر و شکیبایی برای تحمل این مصیبت و کاهش آلام خسارت دیدگان مسئلت می کنم. علی لاریجانی

رییس مجلس شورای اسلامی”

 

 پیام تسلیت وزیر صنعت، معدن و تجارت به مناسبت درگذشت جمعی از هموطنان در زلزله شب گذشته در غرب کشور:

▪️ إنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

خبر درگذشت جمعی از هموطنان عزیز در حادثه ناگوار زلزله شب گذشته موجب تاسف و تاثر شد.

غم فقدان جمعی از مردم غیور استان کرمانشاه سنگین است.

این ضایعه اندوه بار را خدمت رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران به ویژه خانواده های محترم داغدار تسلیت می گویم و از ذات اقدس الهی برای درگذشتگان رحمت و غفران الهی و برای مصدومان و مجروحان حادثه تندرستی و صبر مسالت دارم.

محمد شریعتمداری

وزیر صنعت، معدن و تجارت”

 

محمد باقر نوبخت در اینستاگرام خود نوشت:

“بسم‌الله ‌الرحمن‌ الرحیم

خبر تلخ و تالم‌برانگیز کشته و مصدوم شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان بر اثر وقوع زلزله در استان‌های غربی کشور، دل همگان را به درد آورد.

بدون تردید، تمامی ارگان‌ها و نهادهای مسوول کشور در کنار اقشار مختلف مردم شریف ایران، با حداکثر امکانات و داشته‌های خود در کنار زلزله‌زدگان عزیز خواهند بود.

اینجانب ضمن ابراز هم‌دردی عمیق، این واقعه دردناک را به تمامی ملت بزرگوار ایران اسلامی، بویژه خانواده‌های محترم جان‌باختگان، صمیمانه تسلیت می‌گویم و از درگاه حضرت حق، برای درگذشتگان، علو درجات الهی و برای مصدومان ، بهبودی کامل مسألت دارم.

محمدباقر نوبخت”

 

 

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر خود نوشت:

“بر اثر #زلزله، در شبکه زیرساخت کشور قطعی رخ نداده و در مناطق کرمانشاه و ایلام نیز قطعی عمده در شبکه همراه تا کنون گزارش نشده است.اختلالات موجود بر اثر حجم بالای مکالمات است.با پیگیری اخبار از رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی، لطفا از مکالمات طولانی با مناطق زلزله زده پرهیز گردد.”

 

آذری جهرمی در توئیتی دیگر نوشت: 

“بنا بر هماهنگی صورت گرفته، شرکت ایرانسل برای مشتریان خود در شهرهای ایلام و کرمانشاه و قصر شیرین و سرپل ذهاب برای سهولت ارتباطات و اطلاع از وضعیت خانواده ها، یک ساعت مکالمه رایگان در نظر گرفته است.”

 

صابر ابر در توئیتر خود نوشت:

“زلزله شوخی نیست و شوخی ندارد! شوخی نکنید و شوخی نسازید با هر چیز! کافیست تصور کنید این کابوس تکرار شونده را، یا یادآوری!بم،رودبار…”

 

سید احمد خمینی در آخرین پست اینستاگرام خود نوشت:


تسلیت به هموطن هاى عزیزم و مردمان دلیر استانهاى غربى کشور بخصوص کرمانشاهیان عزیز.
دست هاى دعایمان را براى شما بالا میبریم و از خداوند خواهان رفع انتظار منتظران و چشم به راهان، رحمت واسعه ى رفتگان و صبر بازماندگان هستیم.”

 

  پست اینستاگرامی علی دایی برای تسلیت به حادثه دیدگان زلزله دیشب غرب کشور

 

 

** رضا گلزار

تسلیت به هموطنان عزیزم

 

 

*** الهام پاوه نژاد

الهام پاوه نژاد در صفحه اینستاگرام خود متن لالایی به زبان کردی را درج و با مردم زلزله زده احساس هم دردی کرده است.

 

** بهنوش طباطبایی

آرزوی صبر وسلامتی برای بازماندگان زلزله غرب

 

** کامبیز دیرباز

شما حقتان نبود خداوکیلی، نوبتی اگر بود نوبت شما نبود.

شما در زمان جنگ ایران و عراق خیلی عذاب کشیدید و این مصبیت بزرگ حق شما نبود. خدایا به همه هموطنان صبر بده تسلیت به ایران

 

** نسرین مقانلو

تسلیت به همه مردم ایران خصوصا مناطق کرد نشین غرب کشورم

 

 

** شهره سلطانی

تمامی دیشب نخوابیدم از هجوم این درد

 

** امیر آقایی

هموطن تسلیت

 

 

** مرجان گلچین

تسلیت به ایران وایرانی، تسلیت به هموطنان عزیز کرمانشاهی

** پریناز ایزدیار

هموطن تسلیت

** فلور نظری

به هموطنان داغ دیده عزیزم تسلیت عرض می کنم، ارامش ندارم و خواب ندارم و نگران شهرهای آسیب دیده و مردم این مناطق هستم. امیدوارم به سرعت ستاد بحران تمامی کارهای لازم و ضروری را برای مردم انجام بدهد

پروردگارا جان مردم عزیزم رو به تو سپردم و رحم و بخشش را از ما دریغ نفرما.

** مهدی سطانی سروستانی

تسلیت به هم وطنان و ارزوی بردباری برای اسیب دیدگان از زمین لرزه دلخراش

** حمید فرخ نژاد

تسلیت

** حجت اشرف زاده

خدا صبر برای مصیبت دیده ها برای هموطنان هرجا که هستند غم نباشه …

و تسلیت به خانواده های زلزله زده، کاش کاری از دستمان برمی آمد، پلک نزدم تا همین الان. الهی دورتان برگردم، غمتون رو کاش نبینم به خدا باید در مقابل مسایل قوی بود و با هم و در کنار هم بود، تسلیت اندوه … اندوه بزرگیست…

** سعید آقاخانی

ایرانم تسلیت

** لیلا اوتادی

مردمت آرامش می خواهند ایران عزیزم، نلرز به خصوص مناطقی که سال ها جنگ زده بوده

**نیکی کریمی

تسلیت

** رضا رشیدپور

هموطن داغ دیده تسلیت مرا هم بپذیر

** محسن چاووشی

آبادی ها ویران شد

** پژمان بازغی

تسلیت به همه هموطنان داغدار

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید