جهانگیری: مقابله با قاچاق کالاباید با روش های اقتصادی و از طریق مبارزه هوشمند دنبال شود

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ۱۴:۴۰
    کد خبر :146750

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: زمینه واردات کالا باید از راه های غیر قانونی با روش های اقتصادی و بازدارنده نظیر ایجاد و راه اندازی سامانه های هوشمند از بین برود.

به گزارش بازتاب از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که با حضور حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه و مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، به گزارش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص پروژه ها و برنامه های مرتبط با مبارزه هوشمند با قاچاق کالا اشاره کرد و پدیده قاچاق را از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری و سایر مسئولین کشور برشمرد.
وی ادامه داد: با توجه به آسیبی که قاچاق به اقتصاد کشور وارد می کند، مبارزه با قاچاق کالا و ارز همواره مورد اهتمام مسئولان کشور بوده و نسبت به آن حساسیت داشته اند و تلاش شده است که این پدیده زشت از اقتصاد کشور برطرف شود.
معاون اول رییس جمهوری افزود: مقررات دست و پاگیر و هزینه های اداری در امر تجارت شرایطی را ایجاد کرده که برخی سوءاستفاده گران بدنبال واردات کالا از راه های غیر رسمی و غیر قانونی باشند که باید زمینه بروز این گونه تخلفات هم از راه های اقتصادی و هم از روش های بازدارنده نظیر ایجاد و راه اندازی سامانه های هوشمند از بین برود.
وی با یادآوری تفاوت دیدگاه های دستگاه های اجرایی در خصوص آمار و میزان قاچاق و نیز راهکارهای مقابله با این پدیده، از دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خواست جلساتی را با دستگاه های مرتبط برگزار کند تا همه دستگاه های ذیربط به تفاهم و اجماع در خصوص پدیده قاچاق و میزان واقعی آن دست پیدا کنند تا راهکارهای موثری برای از بین بردن قاچاق کالا و ارز تدوین شود.
حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه نیز در این جلسه اقدامات انجام شده در راستای ایجاد و راه اندازی سامانه های هوشمند را اقداماتی خوب و موثر دانست.
وی با تاکید بر این که این مسیر همچنان باید ادامه پیدا کند، خواستار رفع نواقص و اختلاف دیدگاه ها در خصوص آمار مربوط به قاچاق کالا و ارز شد.
در این جلسه که وزیران راه و شهرسازی، نیرو، نفت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، رییس کل بانک مرکزی، رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، گزارشی از پروژه ها و برنامه های مرتبط با مبارزه هوشمند با قاچاق کالا ارائه و اعلام شد.
بر اساس این گزارش، مبارزه با قاچاق کالا با دو جهت گیری دنبال می شود که یکی رویکرد سخت افزاری و برخورد با پدیده قاچاق و دیگری مبارزه هوشمند و همه جانبه از طریق ایجاد و راه اندازی سامانه ها است که با اقدامات صورت گرفته، میزان کشف و مبارزه با قاچاق در سالهای اخیر از رشد مناسبی برخوردار بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید