تلاش کرده‌ایم در برابر موج از بین رفتن مطبوعات کاغذی منفعل نباشیم

    کد خبر :146666

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: طرح‌هایی اجرا شده تا در برابر موج از بین رفتن مطبوعات کاغذی منفعل نباشیم و با افرادی هم رای نشویم که می‌گویند دوره مطبوعات کاغذی تمام شده‌است.
به گزارش بازتاب به نقل از روابط عمومی برنامه «چشم شب روشن»، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شب گذشته میهمان برنامه «چشم شب روشن» بود و با سیدعلی کاشفی خوانساری، کارشناس مجری این برنامه، گفتگو کرد.

انتظامی درباره پیوند خود با مطبوعات گفت: من مهندسی نفت خوانده‌ام. یادم است سال‌ها پیش که آقای غرضی وزیر نفت بود و در دولت بعدی برای وزارت پست و تلگراف و تلفن آن زمان مطرح شد، یکی از مخالفان ایشان در مجلس گفت من تعجب می‌کنم کسی که وزیر نفت بوده، حالا بخواهد وزیر پست بشود، الا اینکه بخواهد نامه‌های مردم را آتش بزند! من هم موقعی که وارد کار مطبوعات شدم، دانشجوی رشته نفت بودم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در طی این سالیان، کارم همیشه مطبوعات بوده است، درباره مطالعه افزود: وقتی ما می‌گوییم سرانه مطالعه شامل مطبوعات هم می‌شود و چه بسا، مطبوعات نقطه عزیمت به مطالعه برای خیلی‌ها باشد. سال ۸۳ که در هیات نظارت بر مطبوعات نماینده مدیران مسئول شده بودم، برنامه‌ام این بود که مرتب با مدیران مطبوعات جساتی داشنم. به آنها گفتم من وکیل شما هستم و شما می‌دانید من مخالف نشریات زرد هستم؛ بنابراین جهت گیری‌ام در این هیات در جهت محدود کردن این نشریات است.

رئیس شورای سیاستگذاری گروه رسانه‌ای خبر ادامه داد: یکی از همکاران مجله سنگین ادبی و روشنفکری داشت، به من گفت تو که من و مجله‌ام را می‌شناسی اما اگر وکیل ما هستی، از تو می‌خواهیم این مسیر را دنبال نکنی. به این خاطر که کسی که می‌خواهد وارد حیطه خواندن مجلات سنگین شود، حتما از مجلات زرد شروع کرده است. بنابراین اگر شما بخواهید این نقطه ورود را قطع کنید، نوعی انقطاع حاصل شده است. بنابراین ما باید تلاش کنیم این فرهنگ با روش‌های مختلف گسترش پیدا کند.

انتظامی تصریح کرد: اکنون شوربختانه تیراژ روزنامه‌ها رو به کاهش است و جمع تیراژ روزنامه‌های کشور که بالغ بر ۱۷۰، ۱۸۰ عنوان است، کمتر از ۸۰۰ هزار نسخه است. تازه نسخه فروش رفته این روزنامه‌ها رقم پائین‌تری است.

وی ادامه داد: بر دولتها فرض است که یارانه ای را به مطبوعات اختصاص بدهند، اگرچه این مقدار خیلی کم است اما سایر ابزار را باید به خدمت گرفت. طی سال‌های گذشته طرح‌هایی اجرا شده تا ما در برابر موج از بین رفتن مطبوعات کاغذی منفعل نباشیم و تلاش خودمان را بکنیم. اگرچه این تغییر الگوی مصرف رسانه‌ای را قبول می‌کنیم اما کاملاً با افرادی هم رای نباشیم که می‌گویند دوره مطبوعات کاغذی تمام شده است. در خارج از کشور هم اینگونه نیست.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد تصریح کرد: ما طرح‌هایی داریم همچون خرید مجلات برگشتی برای اینکه نگذاریم اینها خمیر شوند و مجلات را در اختیار جاهایی که توان خرید مجله ندارند مثل پایانه‌ها، کتابخانه‌های روستایی، زندان‌ها و بیمارستان‌ها تا اوقات فراغت به سمت مسیر فرهنگی حرکت کند.

انتظامی درباره وضعیت مطبوعات گفت: ما بالغ بر ۸ هزار نشریه دارای مجوز اعم از چاپی و الکترونیک داریم. چیزی حدود ۲۵۰۰ تا از این‌ها سایت‌های خبری هستند. بخشی حدود ۳۰۰ عنوان هم نشریه‌های غیربرخط هستند که بر روی داده منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: ما حدود دو دهه است نشریات کودکی داریم که بسیار موفق هستند. ابتدای هر سال وزارت ارشاد بسته حمایتی در حوزه مطبوعات اعلام می‌کند تا صاحبان مطبوعات بدانند چه اولویت‌هایی برای وزارت ارشاد وجود دارد و با پرداختن به این ۱۳ اولویت می‌توانند تا سه برابر کمک بیشتر دریافت کنند.

موسس روزنامه جام جم درباره ساماندهی شبکه‌های اجتماعی که مخاطبان زیادی دارند، اظهار کرد: این شبکه‌ها را به عنوان رسانه‌های اجتماعی قبول داریم نه رسانه جمعی مثل رادیو، تلویزیون و مطبوعات. در رسانه‌های جمعی راستی آزمایی و دروازه‌بانی خبر وجود دارد و این اعتمادآفرین است اما یکی از چالش‌هایی که ما با رسانه‌های اجتماعی داریم، این است که در صحت اخبار و مطالب پزشکی و… آنها تردید داریم. البته برخی رسانه‌های جمعی که از شبکه‌های اجتماعی به عنوان رسانه مکمل استفاده می‌کنند، این مشکل را ندارند.

بر اساس همین گزارش، «چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید