جدا شدن اقتصاد ملی از دلار

    کد خبر :146656

اقتصاد هر کشور نقش تعیین کننده ای در جایگاه و رتبه آن کشور در تمامی زمینه ها دارد. به‌طوریکه می‎توان گفت در سایه اقتصاد سالم و موفق درهرجامعه بسیاری از مشکلات وجود نخواهند داشت.

به گزارش بازتاب به نقل از قانون، اگر اقتصاد به سمت بیماری و ناتوانی و زور و رابطه و نفع و استفاده های شخصی و قومی و قبیله ای برود، تک تک افراد در هر جایگاهی که هستند و به معنای سلول های سازنده پیکره جامعه هستند تحت تاثیر قرار گرفته و در تمامی حوزه ها به مشکل برخواهند خورد. به این ترتیب پررنگی نقش و اهمیت ویژه این حوزه در اداره یک کشور نمایان می شود. در همین راستا و در جهت حفظ ارزش و اقتدارجهانی ایران اسلامی و طبق آرمان های انقلاب اسلامی، بنیاد امید ایرانیان اقدام به تشکیل کمیسیونی نموده است تحت عنوان کمیسیون توسعه بازرگانی. این کمیسیون متشکل از برخی اعضای مجلس شورای اسلامی، شورای شهر تهران، فعالان و صاحب نظران حوزه های اقتصادی و بازرگانی و اساتید دانشگاه، به ریاست محمدصادق مشایخ است. در جلسات این کمیسیون به بررسی مسائل و مشکلات موجود بر سر راه اقتصاد کشور و ارائه راه حل هایی جهت مرتفع شدن پرداخته می شود.

روز شنبه مورخ 20/08/1396 در محل برگزاری جلسات این کمیسیون جلسه ای با محوریت موضوع تحلیل نوسانات نرخ ارز با سخنرانی مسعود دانشمند برگزار شد. این عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران گفت: این روزها مسئله نوسانات ارزی و تحریم هایی که دوباره به اجرا گذاشته شده اند مطرح است.وی در این مقوله راه حل پیشنهادی به اجرا درآوردن پیمان های دوجانبه و یا چندجانبه پولی را مطرح کرد.

استثمار و استعمار دنیا از طریق پول

مسعود دانشمند در ابتدا اشاره کرد: بعد از پایان جنگ جهانی دوم فاتحان جنگ نشستی ترتیب دادند برای ارائه پیشنهاد که چطور بتوانند مطالباتشان را از مغلوبان جنگ بگیرند. طی جنگ جهانی دوم، امریکا صدمه چندانی ندیده بود و دربین آن کشورها قدرت اقتصادی بیشتری داشت. به این ترتیب توانست دلار خودش را به عنوان ارز بالادستی در دنیا تعریف کند. می توان گفت از همان زمان استثماری نو در دنیا به وسیله امریکا شروع شد. و پس از آن هرچه زمان گذشت قدرت و نفوذ امریکا بیشتر شد و در بازار پولی دنیا به عنوان پول واحد شناخته شد. به این صورت استعماری از طریق پول در دنیا شروع به شکل گرفتن و رشد کرد. و همواره قدرت در این زمینه در دست های امریکا بوده است. پس از مدتی آن کنفرانس اولیه بعد از جنگ جهانی، تبدیل شد به صندوق بین المللی پول و بانک جهانی. تمام ابزارهای این سازمان ها هم امریکایی و در اختیار امریکا قرار گرفتند که به نوعی اهداف امریکا از طریق این ابزارها تامین می شوند. همه این اتفاقات افتادند تا زمانی که اتحادیه اروپا شکل گرفت و در ابتدا 12 کشور برای اینکه خودشان را از سیطره دلار نجات دهند، پولی را به عنوان یورو مطرح کردند که در حال حاضر هم 27 کشور اروپایی که تحت اتحادیه اروپا هستند این واحد پولی را دارند.

وی اعلام کرد: در حال حاضر نزدیک به 68درصد از تبادلات جهانی با دلار انجام می شود. حدود 27 درصد با یورو و مابقی با دیگر ارزهای موجود در جهان. این اعداد نشان دهنده سیطره بالای دلار در جهان است. در چنین شرایطی، حذف دلار طبق نظرات شنیده شده، عملیاتی و امکان پذیر نیست. علاوه بر مشکل ارز، طی چندروزه گذشته شنیده شد که کل حساب های دانشجویان ایران در مالزی بسته شده است. چندی قبل هم در چین همین اتفاق افتاده بود. بستن این حساب ها در اصل یعنی بستن تجارت ایران که در نهایت باعث صدمه خوردن اقتصاد ملی ما می شود. در چنین شرایطی هم راهکار ما همان پیمان های پولی دو یا چندجانبه است.

پیمان پولی دوجانبه چیست

دانشمند به این صورت توضیح داد که اگر ما با کشور دیگری توافق کنیم که مبادلاتمان را با پول ملی انجام دهیم. بانک مرکزی هر دو کشور برای دوره یک ساله سقفی تعیین میکنندو به عنوان مثال پنچ میلیارد دلار در سال. یعنی معادل پنج میلیارد دلار صادر یا وارد میکنیم اما با پول ملی کشورهای خودمان. صادر کننده ما پولش را از بانک مرکزی و به واحد پول کشور خودمان میگیرد. همینطور صادرکننده کشور مقابل هم پولش را با واحد پولی خودشان از بانک مرکزی آن کشور دریافت می کند. بانک های مرکزی هم جداگانه حساب های مربوط به مبادلات بین دو کشور را ثبت می کنند تا پایان سال که در یک جلسه به بررسی و حساب و کتاب بین خودشان بپردازند. اگر ما به التفاوتی وجود داشت یعنی یکی از طرفین بدهکار یا بستانکار شد آن حساب با دلار بین بانک های مرکزی کشورهای طرف حساب، تسویه خواهد شد. این نوع تجارت و مبادلات بزرگترین حسنی که برای ما دارد نوسان ارز و تاثیرگذاری آن بر تولید کشور را به حداقل ممکن می رساند. به این ترتیب که بانک مرکزی ما ارز کشور مقابل را تا پایان سال می تواند تثبیت کند. در این صورت که نوسانات ارز حذف می شود، تولید به صورت دقیق می تواند محاسبه و برنامه ریزی داشته باشد

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر هر اتفاقی در امریکا و برای دلار بیفتد روی صنایع ما تاثیر خواهدداشت چراکه اقتصاد ما به شدت وابسته به دلار است. و حتی تولیدات 100درصد داخلی ماهم با افزایش نرخ ارز گران می شوند. از سوی دیگر در شرایط تثبیت بازار و از بین بردن نوسانات موجود، بسیاری از سودجویان که برای اقتصاد ما مشکل آفرین هستند، قادر به ادامه فعالیت های خودشان نخواهند بود. البته چه بخواهیم چه نخواهیم دلار امریکا پول برتر دنیاست و به هیچ عنوان امکان حذف آن از کل مبادلات کشور نیست. تنها هدف ما جدا شدن از آن است. البته در همین راستا پیمان پولی را بصورت جندجانبه هم می توان داشت. به این صورت که به جای حضور دو کشور در تبادلات، این مبادلات بین سه کشور و یا حتی بیشتر انجام شوند.

تولید، تنها راه کنترل تورم

دانشمند در آخر بیان کرد: تنها راه کنترل تورم، تولید است و هیچ راه حل دیگری ندارد. با سیاست قیمت گذاری که از زمان های بسیار قدیم در ایران استفاده می شده، هیچ مشکلی حل نخواهد شد بلکه باید بازار را رقابتی کرد. اگر تولید کننده ای گران فروش است نباید جریمه و بازداشت شود بلکه باید تولید کنندگان و فروشندگان دیگری داشته باشیم که مردم با حق انتخاب خودشان از گران فروشان خرید نکنند و خود به خود از بازار حذف شوند.همانطور که از قدیم در ادبیات ما وجود داشته است، سزای گران فروش نخریدن است. متاسفانه در بین تولیدکنندگان ما که اموزش مدیریت ندیده اند با اولین نشانه های بروز مشکلات اقتصادی از کیفیت و گاها دیده شده است از کمیت محصولات خود کم می کنند. این خود به معنی دزدی در روز روشن است. این دست راه حل ها دقیقا مانند تجویز استامینوفن برای بیماری سرطانی است. در اقتصاد هم تولیدکننده ممکن است با این روش برای چند روز و بطور موقت سود مورد نظر خودش را به دست آورد ولی بعد از مدتی به کلی از بازار کنار گذاشته خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید