کاهش انتظار در ایستگاه های مترو/ کاهش ۸ دقیقه ای سرفاصله ها در خط

    کد خبر :146534

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از کاهش سرفاصله قطارها درخطوط ۱، ۲، ۳ و ۴ مترو خبر داد.
محمدعلی کرونی با اشاره به کاهش سرفاصله قطارها درخطوط مترو پایتخت گفت: یکی از معضلات شرکت بهره برداری توقف ۳۶ درصد قطارهای مترو در زمان مسافر پذیری برای تعمیرات است که با مدیریت انجام شده و پیگیری های کمیسیون حمل و نقل این میزان با ۱۶ درصد کاهش و به ۲۰ درصد ناوگان رسید.

به گزارش مهر ، وی ادامه داد: در حال حاضر خط یک از ۲۸ قطار به ۳۰ قطار، خط ۲ از ۲۲ قطار به ۲۴ قطار، خط۳ از ۱۳ قطار به ۱۵ قطار و خط ۴ از ۱۹ قطار به ۲۲ قطار افزایش ناوگان داشته است.

دبیرکمیسیون عمران شورای شهر تهران اضافه کرد: در حال حاضر سرفاصله قطارها در خط یک از ۵ دقیقه به ۴ دقیقه، خط ۳ از ۵ دقیقه به ۴.۵ دقیقه، خط ۳ از ۱۸ دقیقه به ۱۰ دقیقه و خط ۴ از ۶ دقیقه به ۴ دقیقه کاهش داشته است.

کرونی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری مناقصه ۲ هزار واگن مترو و سهم تهران از این واگن ها شاهد ۳ میلیون سفر با مترو خواهیم بود.

به گفته دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان ۴ سال سفربا مترو به ۶ میلیون سفر می رسد.

مشکل خرابی واگن ها در نسل اول قطارها

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش خرابی واگن ها در مترو گفت: ۲۴۰ واگن از نسل اول قطارهای در حال خدمات رسانی در خطوط هستند که نیاز به تعمیرات اساسی دارند. در حال حاضر مشکل اصلی کمبود قطعات یدکی در مترو است.

کرونی اضافه کرد: عمر مفید قطارها حدود ۲۰ سال است که بیشتر این قطارها حدود ۱۵ سال عمر داند و با تعویض قطعات یدکی امکان بهره برداری دوباره وجود دارد.

دبیر کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران ازتوجه به تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت بهره برداری مترو دربودجه سال آینده شهرداری خبر داد.

بودجه ریزی واقعی برای مناطق

او در ادامه به بازدید اخیر اعضای کمیسیون عمران شورا از مناطق ۱۰، ۹ و ۱۱ تهران پرداخت و گفت: این بازدیدها در راستای برنامه ریزی کمیسیون در جهت بررسی پروژه های اولویت دار مناطق در جهت تامین بودجه و تعیین ردیف های بودجه پروژه های عمرانی و حمل و نقل عمومی اولویت دار در مناطق ۲۲گانه شهر تهران در حال برگزاری است؛ در مجموع می توان گفت هدف کمیسیون بودجه ریزی عملیاتی است که در گام اول تعیین پروژه های اولویت دار شهر تهران با هدف گشایش گره های ترافیکی در مناطق ۲۲گانه پایتخت است.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به بازدید از پروژه های عمرانی منطقه ۹ تهران گفت: متاسفانه در بازدیدی که از پروژه های عمرانی داشتیم؛ شاهد بودیم که در سال های گذشته پروژه های کم اهمیت و غیر اولویت دار در سطح این منطقه تعریف شده بود که این اقدام باعث شده بود تا بخش قابل توجهی از بودجه منطقه ۹ نیز در خصوص پروژه هایی که کمترین تاثیر در کاهش ترافیک در سطح منطقه را داشت؛ هزینه شود.

توقف پروژه زیرگذر استاد معین

وی با اشاره به پروژه احداث زیرگذر استاد معین به عنوان یکی از پروژه های اولویت دار منطقه ۹ یادآور شد: پروژه زیرگذر استاد معین به دلیل وجود معارضان تاسیساتی زیادی که داشت؛ عملیات عمرانی آن از مدت ها پیش متوقف شده است.

کرونی با بیان اینکه مهندس مشاور پیشنهاد ادامه احداث این پروژه را به صورت یک تونل شهری مطرح کردند؛ گفت: هم اکنون کارهای مطالعاتی این پیشنهاد در سازمان فنی و مهندسی در حال انجام است. اما مساله قابل توجه در این پروژه این است که به دلیل راه اندازی یک کارگاه عمرانی در ابتدای خیابان استاد معین بار ترافیکی را در این خیابان و معابراطراف بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه از نظر کمیسیون تعیین تکلیف ادامه این پروژه به عنوان یکی از طرح های اولویت دار منطقه ۹ مورد تاکید قرار گرفت؛ تاکید کرد: همچنین از سایر پروژه های عمرانی منطقه ۹ مانند احداث سوله های ورزشی و سوله های کوثر نیز بازدید شد.

سوله های آموزش و پرورش دلیل اصلی توقف ادامه بزرگراه یادگار امام

به گفته دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران؛ یکی دیگر از طرح های اولویت دار منطقه ۹ امتداد بزرگراه یادگار امام و اتصال آن به بزرگراه فتح است که این پروژه نیز به دلیل وجود سوله های سازمان آموزش و پرورش استان تهران در محدوده پادگان جی مدت زیادی است که متوقف شده است.

وی با بیان اینکه توقف این پروژه نیز گره ترافیکی بین مناطق ۹ و ۱۰ را بیشتر کرده است؛ افزود: مشکل اصلی شهرداری در تکمیل این پروژه عدم همکاری سازمان آموزش و پرورش در واگذاری سوله های خود به نفع شهر تهران است. به همین دلیل لازم است که شورای شهر تهران طی برگزاری جلساتی با این سازمان مشکل را حل کند.

کرونی با تاکید بر اینکه مشکل تامین اعتبار یکی دیگر از دلایل توقف این پروژه است؛ ادامه داد: در حال حاضر آموزش و پرورش اعلام کرده که این سوله ها را در قبال دریافت نقدی و به قیمت روز به شهرداری تهران واگذار می کند این در حالی است که در شرایط کنونی شهرداری تهران برایش مقدور نیست تا پیشنهاد سازمان آموزش و پرورش را قبول کند.

به گفته وی؛ در شرایط کنونی، شهرداری تهران می تواند در قبال واگذاری این زمین ها زمین های دیگری را به این سازمان معاوضه کند که البته سازمان آموزش و پرورش با این پیشنهاد شهرداری موافقت نکرده است.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه به دلیل وجود این معارض شهرداری تهران در دوره قبلی حتی با ارتش نیز در خصوص واگذاری زمین های این پادگان به طور کامل وارد مذاکره نشده است؛ بیان کرد: مدیریت قبلی شهر تهران بر این باور بود در صورتی که مشکل آموزش و پرورش حل شود؛ کنار آمدن با نیروی ارتش کار راحتی است. به رغم اینکه در گذشته اعلام شده بود که در پشت دیوارهای پادگان جی عملیات عمرانی در حال انجام است؛ اما به غیر از جابه جایی درختان کار دیگری در این مجموعه انجام نشده است.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به بازدید از پروژه های عمرانی منطقه ۱۰ یادآور شد: خوشبختانه پروژه های عمرانی که توسط این منطقه در حال انجام است، معضل خاصی نداشتند و تنها مشکل ترافیکی در این منطقه تداخل ورودی برخی از ایستگاه های خط ۴ در محدوده خیابان آزادی بود که باید رفع معارض شود. به عنوان مثال احداث دسترسی شمالی ایستگاه شادمان در محدوده خیابان آزادی توسط شرکت مترو باعث شده تا بخش قابل توجهی از خیابان آزادی در اختیار کارگاه عمرانی مترو قرار گیرد که این مساله ترافیک را در این محدوده بیشتر کرده است.

کرونی با بیان اینکه برای رفع این مشکل شهرداری منطقه خواستار برگزاری جلسات هماهنگی با شرکت مترو توسط کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بود؛ تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات پروژه های عمرانی منطقه ۱۰ انجام تملک هایی برای بهره برداری و ساخت برخی از دسترسی های ایستگاه های خط ۴ مترو بود. قرار گرفتن ورودی های این ایستگاه ها در زمین های معارض نیاز به تامین منابع مالی بالایی دارد و از آنجا که شرکت مترو این توان مالی را ندارد؛ باید رفع معارض ها توسط شهرداری مناطق انجام شود.

به گفته وی؛ پیش بینی ها نشان می دهد که رفع این معارض ها معادل ۸۰ درصد از بودجه ساخت یک ایستگاه مترو بودجه نیاز دارد. به عنوان مثال دسترسی ایستگاه حبیب الله در خط ۴ مترو در خیابان آزادی در زمینی ساخته شده است که مالک آن برای واگذاری زمین به شهرداری مبلغ بسیار بالایی را طلب کرده است. حتی پله برقی این دسترسی نیز آماده است اما مالک اجازه بهره برداری از این ورودی را نمی دهد.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به بازدید کارگروه تخصصی کمیسیون از پروژه های ترافیکی منطقه ۱۱ نیز اشاره کرد و گفت: گره های ترافیکی دو میدان راه آهن و انقلاب در جریان این بازدید مورد بررسی قرار گرفت. عمده ترافیک این دو میدان به دلیل وجود ایستگاه تاکسی و اتوبوس هاست.

پیشنهاد ایجاد پایانه اتوبوسرانی در بوستان ولایت

به گفته وی؛ این مشکل نیز به دلیل عدم هماهنگی بین دو سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی با مناطق ایجاد شده است. به عنوان مثال شهرداری منطقه حاضر است تا با ایجاد یک پایانه برای خطوط تاکسیرانی در میدان راه آهن مشکل خطوط تاکسیرانی را در این منطقه حل کند. حتی طرحی نیز پیشنهاد شد تا پایانه خط ۷ اتوبوس های تندرو نیز به بوستان ولایت منتقل شود اما اتوبوسرانی این پیشنهاد را نمی پذیرد. این در حالی است که کاهش بار ترافیکی این دو میدان هزینه زیادی برای شهرداری تهران ندارد و نیاز به یک هماهنگی بین سازمانی دارد.

کرونی درباره مشکل کندرو اتوبان نواب نیز توضیح داد: در حال حاضر بخشی از کندرو این بزرگراه برای ساخت هواکش های خط ۷ مترو در اختیار پیمانکار این خط قرار دارد. با توجه به اینکه زمینی که برای ساخت هواکش ها اختصاص داده شده در مقابل واجدهای تجاری کنار این بزرگراه قرار دارد؛ باعث اعتراض کسبه به این مساله شده است. در ابتدا باید مشکل ساخت هواکش های این خط حل شود و در گام بعدی برای معابر منتهی به این بزرگراه که از گذشته مسدود شده اند دسترسی محلی داشته باشند.

وی با بیان اینکه نگهداشت اتوبان نواب نیز به دلیل اینکه بین سه منطقه ۹، ۱۰ و ۱۱ قرار گرفته یکی دیگر از موضوعاتی بود که مرود بررسی قرار گرفت، افزود: خوشبختانه دو منطقه ۹ و ۱۱ راهکارهای هماهنگی در این زمینه پیشنهاد داده بودند. یکی از پیشنهادهایی که امروز ارائه شد، ایجاد یک مسیر کندرو به بزرگراه نواب از انتهای محله بریانک و از کنار کارگاه مترو بود اما به دلیل اینکه این محدوده در اختیار پیمانکار خط ۷ قرار دارد، برای ایجاد این دسترسی که بار ترافیکی بریانک را کاهش خواهد داد، پیمانکار همکاری نمی کند.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره ریزش دیوار برخی از خانه های محله بریانک که در کنار ایستگاه و کارگاه مترو قرار گرفته اند نیز تاکید کرد: برای رسیدگی به این مشکل کارگروهی تشکیل شده و کارشناسان در حال بررسی این مساله هستند تا اگر ساخت مترو باعث آسیب رسیدن به املاک شهروندان شده؛ حتما خسارت این خانه ها پرداخت شود. از سوی دیگر پیمانکار این خط نیز اقدام به مقاوم سازی دیوارهای خانه های منتهی به خط ۷ در نزدیکی ایستگاه بریانک کرده است.

تاکید بر تکمیل پایانه اکباتان در خط ۴

کرونی همچنین به بازدید پایانه اکباتان گفت: احداث این پایانه حیاتی است از این رو ظرفیت ۲۰ رام قطار در آن وجود دارد؛ بر این اساس اگر پایانه ها تکمیل شود ظرفیت مسافربری در خط۴ افزایش می یابد.

وی در ارتباط اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پایانه ها گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت انجام کار ساختمانی و همچنین ۲۰۰ میلیارد تومان در بحث تجهیزات مورد نیاز است.

دبیر کمیسیون عمران و حمل نقل شورای شهر تهران در خصوص زمان مورد نیاز برای تکمیل این پایانه ها گفت: در صورت تامین ارتباط حدود ده ماه کارهای ساختمانی و همچنین در حدود ۱۰ ماه این پایانه ها تجهیز خواهد شد. در پایانه ها بحث سوزن اهمیت بسیار زیادی دارد و جهت این امر پروسه آن طولانی خواهد شد. کرونی تاکید کرد: در بودجه سال آینده مترو این موارد باید در نظر گرفته شود و این بودجه ها در اولویت ها قرار دارد. طی بازدید، خط ۴ به طور کامل بررسی شد. در این بازدید همچنین مجری پروژه وو مدیر طرح حضورداشتند. این افراد در خواست های دیگری از مجموعه مدیریت شهری داشتند.

وی ادامه داد: امروزه ایستگاه های خط ۴ تنها یک دسترسی دارد این در صورتی است که برخی از آن ها آماده هستند اما به خاطر مشکلاتی که مترو با شهرداری منطقه در مدیریت گذشته داشتند نتوانستند زمین ها را برای انجام دسترسی دوم در اختیار بگیرند.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: خط ۴ نیاز به توسعه غربی دارد که بنا است شاخه ای از آن به سمت چهارباغ جنت آباد باید کشیده شود و ۳ ایستگاه برای آن مورد نیاز است.

وی در خصوص اعتبار مورد نیاز توسعه خط ۴ گفت: این امر نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد. اما این اعتبار از سمت شهرداری تامین نخواهد شد و بنا بوده در ازای تراکمی که به شرکت پیمانکار داده می شود این تامین اعتبار صورت بگیرد. شرکت های پیمانکاری که توانایی تامین اعتبار را داشتند این قرار داد با آن ها صورت گرفته است و پیمانکار بنا بوده که پول تزریق کند. از این رو پیمانکار در ازای پروانه ای که برای امور تجاری صادر می شود، این خطوط را تکمیل کند.

کرونی با اشاره به توسعه خطوط مترو افزود: در تهران تنها هفت خط برای توسعه ریلی مصوب شده است از این رو شبکه جامع حمل و نقل تهران در شورای عالی ترافیک هفت خط را مصوب کرده است و آن چه به اسم خط ۸ نام گذاری شده است ادامه خط یک بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید