یک شماره برای ۱۰ مشکل «سلامت»

    کد خبر :14650

بیماران و مردم در صورت مشاهده هرگونه کم و کاستی در حوزه سلامت با شماره «۱۹۰» تماس بگیرند.

هر فرد ایرانی در کشور در زمان دریافت خدمات سلامت با مشکلی در حوزه‌های مختلف مواجه شود می‌تواند با شماره‌ «190» تماس بگیرد و گزارش تخلف، مشکلات و شکایات خود را ارائه کند تا کارشناسان مربوطه نیز به مشکلات آنها رسیدگی کنند.

در این زمنیه حتی راهنمایی‌های لازم نیز به افراد ارائه می‌شود، البته تماس با این شماره‌ها فقط به شکایت نیز معطوف نمی‌شود و افراد می‌توانند پیشنهادات خود درباره مجموعه‌های حوزه سلامت نیز ارائه کنند. کما اینکه برخی از همین پیشنهادات ساده در برخی مواقع راهگشای مدیران و وزرا شده است.

در گذشته و در سیستم پاسخگویی وزارت بهداشت سه شماره 1490، 1590 و 1690 در اختیار مردم گذاشته شده بود که به ترتیب شماره 1490: بهداشت محیط و مشاوره سلامت؛ شماره 1590:  درمان و برنامه تحول سلامت و شماره 1690: نظارت بر اجرای تعرفه خدمات سلامت (زیرمیزی) را رصد و بررسی میکرد ولی در اقدامی جدید این وزارتخانه چه بیش از دو ماه نیز از عملیات اجرایی آن گذشته است برای سهولت در کار مردم شماره «190» در اختیار مردم گذاشته شده است.

همچنین سازمان غذا و دارو نیز از سنوات گذشته شماره تلفن 66405569 را برای دریافت اطلاعات در خصوص عرضه فرآورده‌های غیر مجاز بهداشتی، غذایی، دارویی را نیز اعلام کرده است.

با این وجود فرهنگ مستند کردن امور و گزارش دادن در کشور احتیاج به فرهنگ سازی بسیاری دارد، به طور مثال اکثر مردم در مواقعی که با گرانی یا کم فروشی کالای مواجه می‌شوند در وهله نخست زبان به گلایه باز می‌کنند و در نهایت سیستم حاکمیتی را زیر سئوال می‌برند، در حالیکه باید در چنین مواقعی با شماره 124 (سازمان بازرسی و نظارت بر توزیع کالا) تماس بگیرند، حال شاید مشکل کاملاً برطرف نشود ولی آن فرد می‌تواند افتخار کند که به وظیفه صحیح شهروندی خود عمل کرده است.

حال در این راستا می‌توان مثال‌های متعددی در حوزه سلامت اشاره کرد، یعنی وقتی افراد با مشکلات مختلفی در بخش بهداشت و درمان مواجه می‌شوند می‌توانند با تماسی ساده با سامانه‌های مختلفی که در این زمینه و از مدت‌ها قبل ایجاد شده است در زمینه کنترل تخلفات، ارائه شکایات و حتی دریافت راهنمایی‌های کاربردی بهترین استفاده را کنند، ولی دریغ از همتی که بخواهد این کارها را که چند دقیقه نیز زمان نمی‌برد انجام دهد.

در این راستا با گرفتن شماره «190» افراد می‌توانند با ثبت شماره‌های یک تا 5 مشکلات متعدد خود در حوزه سلامت را به شرح ذیل گزارش دهند:

شماره یک: اعلام مشکلات اورژانس 115

شماره دو: شکایت از بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای و طب کار

شماره سه: مشاوره دارویی و مشکلات تامین دارو

شماره چهار: مشکلات پذیرش و رسیدگی به بیمار

شماره پنج: شکایت از دریافتی پزشکان و مراکز بهداشتی و درمانی

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید