شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی: ساخت ترمینال سلام متوقف نشده است

    کد خبر :14644

شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با تأکید براینکه پروژه ساخت ترمینال سلام سال ۹۳ متوقف شد، اعلام کرد: این پروژه همچنان به پیمانکار زیرمجموعه بنیاد مستضعفان واگذار شده و روند فعلی آن براساس توافقات در حال انجام است.

 در متن پاسخ شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی آمده است:« ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) با هدف ترمینال زیارتی و انتقال پروازهای حج و عتبات عالیات در سال 89 به شرکت ملی ساختمان وابسته به بنیاد مستضعفان و از محل اعتبارات مجری طرح واگذار گردید که پس از مدت کوتاهی از شروع پروژه به دلیل تغییر در طرح و تأمین اعتبارات مورد نیاز روند اجرایی کند و نهایتا تا سال 1393 متوقف گردید.»

در اسفند ماه 1393 با تأکید دولت در خصوص توسعه زیرساخت‌های کشور به منظور توسعه اقتصادی هرچه بیشتر و نقش با اهمیت ناوگان هوایی به عنوان اولین مشخصه در کنار توسعه سایر بخشهای حمل و نقل و نیز جایگاه ویژه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به عنوان اولین پرچمدار توسعه اقتصادی کشور با استفاده از اعتبارات بودجه مصوب در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

پروژه از اردیبهشت 94 فعالیت اجرایی خود را آغاز و همزمان با آن انجام اصلاحات بر روی طرح به جهت تغییر در تکنولوژی ساخت و به روز رسانی تجهیزات فرودگاهی، تأسیساتی و روان سازی حرکت مسافرصورت پذیرفت و پروژه متناسب با تأمین مالی تا سقف اتمام قرارداد پیمانکار از سوی وزارتخانه از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بود. پس از اتمام سقف قرارداد پیمانکار و همزمان با فرصت‌های اجاد شده در دوران پسا برجام در کشور وامکان سرمایه گذاری و جذب سرمایه در توسعه پروژه‌های زیرساختی کشور شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی به منظور مدیریت درم نابع مالی و توزیع پیشرفت یکسان پروژه‌ها مطابق با چشم انداز توسعه مورد نظر وزارت راه و شهرسازی و نه صرفا تخصیص منابع به جهت افتتاح پروژه‌های غیرقابل بهره برداری نسبت به تغییر مدل مدیریت تأمین مالی اقدام کرد.

در این زمینه رایزنی‌هایی درسال 95 و سرمایه گذاران داخلی و خارجی به جهت استفاده از توان سرمایه گذاری و اجرای اقتصاد مقاومتی آغاز شد تا امکانات و منابع محدود در اختیار وزارتخانه و شهر فرودگاهی به تخصیص سایر زیرساختهای لازم(مانند توسعه اپرون، جاده‌های دسترسی، خرید تجهیزات هوانوردی به روزشده) به منظور توسعه همه جانبه مجموعه در راستای انجام بهره برداری وخدمات رسانی به مسافران بیانجامد.

در این راستا با دیدگاه مقام عالی وزارت راه در خصوص راه اندازی و افتتاح واقعی پروژه به منظور امکان بهره برداری صحیح از ترمینال سلام مقرر شد تا مذاکرات هرچه سریعتر صورت پذیرد. از این رو روند فعالیت پروژه تا اتمام و حصول نتیجه مذاکرات با سرعت کمتری انجام شد و نهایتا بنیاد مستضعفان به عنوان سرمایه گذاری با مدل مالی BLT (اجاره به شرط تملیک) مورد تأیید هیئت وزیر ان قرار گرفت براین اساس شرکت ملی ساختمان از شرکت‌های تابعه بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار در پروژه به فعالیت ادامه داد و همزمان مشاور مادر طرح نیز بررسی‌های لازم به منظور امکان افزایش سطح کیفی و ظرفیت ترمینال را به انجام رسانده و روند فعلی پروژه به نفع مطلوب و براساس توافقات درحال انجام است.

اوایل سال94 وزیر راه و شهرسازی وعده بهره برداری از ترمینال سلام را تا تیرماه 95 داد اما این پروژه حدود دوماه قبل از وعده وزیر راه و شهرسازی در پیشرفت حدود 40 درصدی متوقف شد. درحال حاضر نیز روند ساخت این پروژه کند شده که مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) یکی از عوامل آن را بنیاد مستضعفان عنوان کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید