ادامه مذاکره با هند برای مشارکت در راه‌آهن چابهار

    کد خبر :146234

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی در توسعه زیرساخت‌های چابهار از تداوم مذاکره با این کشور برای حضور در راه‌آهن این بندر خبر داد.

محمد راستاد با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین پروژه‌هایی که برای توسعه دریایی ایران در دستور کار قرار داشته، بهبود زیرساخت‌های چابهار برای قرار گرفتن این بندر در فهرست مهم‌ترین بنادر ترانزیت و ترانشیپ در منطقه است.

به گفته وی، یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی که چابهار می‌تواند در آن مطرح شود، قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی هند به آسیای میانه و افغانستان است که از این رو هندی‌ها در قراردادهای رسمی طرح سرمایه‌گذاری در این بندر را نهایی کردند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ایران نیز در کنار برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی طرح‌هایی را برای وارد کردن تجهیزات جدید به چابهار اجرایی کرده که تاکنون دو محموله از این تجهیزات وارد چابهار شده‌اند و محموله‌های بعدی نیز طبق برنامه زمان‌بندی وارد این بندر خواهند شد.

راستاد در پاسخ به این سوال که آیا احتمال ورود هند به طرح ریلی چابهار وجود دارد، گفت: طرف هندی پیش از این علاقه خود برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف این بندر را اعلام کرده و در زمینه راه‌آهن نیز مذاکراتی میان دو طرف انجام شده است.

به گزارش ایسنا،به گفته معاون وزیر راه در حال حاضر این مذاکرات به توافق قطعی نرسیده اما احتمال آنکه در آینده نزدیک خبرهای جدید در رابطه با آن اعلام شود، وجود دارد. در حال حاضر کار اجرایی در خط ریلی چابهار ادامه دارد و این طرح با سرمایه‌گذاری داخلی انجام شده، پیگیری می‌شود.

خط ریلی چابهار که در حال حاضر در چهار فاز متفاوت در دست ساخت است، این بندر را به زاهدان و شبکه ریلی مرکزی کشور متصل خواهد کرد.

طرح جامع در نظر گرفته شده به بندر ریل چابهار به مرزهای شمال شرقی ایران و اتصال مستقیم آن به آسیای میانه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید