مقدمات عملیات نهایی مهار چاه رگ سفید فراهم شده است

    کد خبر :146018

تلاش بی‌وقفه مهارگران چاه ۱۴۷ رگ سفید۲ در فراهم کردن مقدمات عملیات نهایی کنترل و ایمن سازی چاه در حال فوران با استفاده از توانمندی ها و ظرفیت های داخلی ادامه دارد.

به گزارش بازتاب به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، در نشست امروز (یکشنبه ۲۱ آبان ماه) ستاد راهبری مهار فوران چاه ۱۴۷ که در موقعیت عملیاتی این چاه در منطقه رگ سفید برگزار شد، اعلام شد: نصب و ایجاد شبکه خنک کردن پیرامون چاه (سیستم کولینگ) در مراحل پایانی کار دارد.

در این ارتباط دو خط لوله به قطر ۱۳ و سه هشتم اینچ برای انتقال آب استخر ۱۳۰ هزار بشکه‌ای به داخل محوطه و سیستم پمپاژ یکی از خطوط لوله آماده و خط لوله دوم در مراحل اتمام کار است.

با کامل شدن زنجیره شبکه پاشش آب و خنک کردن محوطه چاه، استقرار تجهیزات لازم برای خارج کردن سازه دکل و باقیمانده تجهیزات آن از روی دهانه چاه انجام و زمینه برای بستن چاه از سطح (TOP KILL) آغاز خواهد شد.

با توجه به پیش‌بینی شیوه‌های دیگر برای بستن چاه از جمله از طریق حفر چاه های امدادی و کشتن چاه از عمق (BOTTOM KILL)، احداث دو لوکیشن برای استقرار و برپایی دکل‌های حفاری در دست اجراست و بیش از ۵۰ محموله ترافیکی از تجهیزات دستگاه حفاری ۹۳ فتح به منطقه عملیاتی انتقال یافته است.

همچنین ضمن آماده سازی دستگاه حفاری دوم برای جابجایی و انتقال به موقعیت چاه ۱۴۷ رگ سفید در یک تلاش جمعی از سوی بخش های مختلف عملیاتی شرکت ملی حفاری ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده سازی و اورهال ATHEY WAGON و برافراشته کردن بوم آن، تکمیل هدرهای منیفولدهای اصلی تامین آب، طراحی و ساخت STINGER در اندازه های مختلف و مجهز نمودن واحدهای خدمات ایمنی به تجهیزات مورد نیاز انجام و چیدمان مخازن سیال، استحکام بخشیدن دیواره های خاکی استخر ذخیره آب و برپایی اردوگاه دکل حفاری ۹۳ فتح براساس برنامه ریزی و منطبق با جدول زمان‌بندی شده برای اجرای عملیات، صورت پذیرفت.

به گزارش ایسنا، چاه ۱۴۷ رگ سفید – ۲، در حوزه فعالیت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران هفتم آبان ماه در حین عملیات حفاری بوسیله دکل ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری ایران دچار فوران و آتش سوزی شد. در این حادثه ۲نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران جان خود را از دست دادند. آتش سوزی در این میدان و تلاش برای مهار آن همچنان ادامه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید