ارائه تسهیلات به فرش دستباف با نظر مرکز ملی فرش ایران

    کد خبر :145689

وزیر صنعت، معدن و تجارت از استانداران خواست برای ارائه تسهیلات و ایجاد اشتغال در زمینه هنر-صنعت فرش دستباف با مرکز ملی فرش به عنوان نهاد تخصصی مسئول و سیاست‌گذار این حوزه هماهنگ شوند.

محمد شریعتمداری در نامه‌ای خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با اشاره به گزارش مرکز ملی فرش ایران خواستار هماهنگی استانداران با این نهاد تخصصی شد.

در نامه شریعتمداری به فضلی چنین آمده‌است؛ با توجه به گزارش مرکز ملی فرش ایران به استانداران دستور دهید به منظور بهره‌گیری صحیح از منابع و عدم اتلاف اعتبارات، در تخصیص اعتبار برای اشتغالزایی در حوزه فرش دستباف، نظر کارشناسی نهاد تخصصی این حوزه را دریافت کنند.

بر اساس این گزارش متن نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به همتای خود در وزارت کشور به این شرح است: به استحضار می‌رساند، با توجه به دغدغه استانداران سراسر کشور برای ایجاد اشتغال و عزم ایشان بر اشتغال‌زایی در هنر-صنعت فرش دستباف به عنوان تولیدی بومی، ملی، پاک، در دسترس و ارزان، این دغدغه از سوی برخی فعالان بخش خصوصی غنیمت شمرده شده و با استفاده از این نیت صادقانه، تلاش برای جذب تسهیلات و اعتبارات مربوطه را مد نظر قرار داده‌اند.

با اذعان به این نکته که فرش دستباف می‌تواند به‌عنوان اشتغالی مناسب و دارای ارزش افزوده بالا در نقش تولیدی صادرات‌گرا، اقتصاد مقاومتی را به درستی عملیاتی کنـد، شایسته است به منظور بهره‌گیری صحیح از منابع و عدم اتلاف اعتبارات، دستور فرمایید استانداران محترم نظر کارشناسی نهاد تخصصی این حوزه یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز ملی فرش ایران) را اخذ نمایند.

بنابراین گزارش، فرش دستباف به عنوان هنر-صنعتی ملی در دنیا به نام ایران شناخته می‌شود و به رغم تلاش بسیاری از کشورها چون هند، پاکستان، چین، افغانستان و ترکیه برای ورود به این عرصه، قالیبافان هیچ‌یک از این کشورها موفق به رقابت با هنرمندان چیره‌دست ایرانی نشدند.

به گزارش جهان اقتصاد، به رغم وجود چنین جایگاه و اعتباری متاسفانه در داخل کشور هیچگاه به فرش دستباف به عنوان فرصتی برای اشتغال‌زایی گسترده با حداقل سرمایه‌گذاری، ایجاد ارزش افزوده بالا و افزایش صادرات غیرنفتی توجه نشده است.

این امیدواری وجود دارد با تغییر نگاه مدیران ارشد کشور به این هنر-صنعت ارزشمند، نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به وزیر کشور آغازی برای پایان روزهای بی‌توجهی و بی‌اعتنایی به این تولید باارزش ملی باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید